TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

11 elektrobusów dla mniejszych miast. Z II tury Geparda
INFOBUS.PL - Opublikowano: 08.02.2019 13:00:44
11 elektrobusów dla mniejszych miast. Z II tury Geparda

Tylko pięć miast złożyło wnioski o dofinansowanie zakupu autobusów elektrycznych w ramach programu GEPARD II tura - mimo zwiększenia datacji i podwyższenia kosztów kwalifikowalnych.

Tylko pięć miast złożyło wnioski o dofinansowanie zakupu autobusów elektrycznych w ramach programu GEPARD - Bezemisyjny transport publiczny mimo zwiększenia datacji i podwyższenia kosztów kwalifikowalnych.

Podstawowa różnica pomiędzy pierwszym a drugim naborem w ramach programu GEPARD - Bezemisyjny transport publiczny "System zielonych inwestycji" polega na intensywność dofinansowania w formie dotacji, która teraz została podwyższona do 60% kosztów kwalifikowanych przedsięwzięcia , podczas gdy w pierwszym naborze wyniosła 40%. Ponadto usunięto zbyt niski maksymalny poziom kosztów kwalifikowanych w wysokości do 15 mln zł, co miało na celu poszerzyć możliwości finansowania kompleksowych projektów w zakresie wymiany taboru oraz budowy infrastruktury ładowania. I trzecia istotna różnica - o ile nie najważniejsza - katalog beneficjentów ograniczony został do jednostek samorządu terytorialnych liczących do 100 tys. mieszkańców.

Pięć wniosków

W ramach II naboru do NFOŚiGW wpłynęło pięć wniosków o łącznym koszcie całkowitym 35 mln zł, w tym:

  • w formie dotacji 17,3 mln zł,

  • w formie pożyczki 4 mln zł.

Z kolei budżet Geparda w II turze wynosił maksymalnie aż 196 mln zł, w tym:

  • dla bezzwrotnych form dofinansowania (dotacja)– do 37 000 000 zł,

  • dla zwrotnych form dofinansowania (pożyczka) – do 159 000 000 zł.

To oznacza, że polskie mniejsze miasta nie wykorzystały w pełni dobrej okazji do inwestycji w ekologiczny tabor. Być może widzą szansę na tańsze e-zakupy w ramach projektu CUPT lub w rządowym projekcie e-Bus. Zobaczymy, co z tego będzie.

Pięć wniosków

W II naborze swoje wnioski złożyły następujące podmioty:

  • Gmina Kozienice - "Zakup 2 autobusów klasy MIDI z napędem elektrycznym wraz z ładowarką typu plug in" - liczba autobusów 2;

  • Miejski Zakład Komunikacji Miejskiej Sp. z o.o. w Grudziądzu - "Zakup 2 autobusów elektrycznych wraz ze stacją szybkiego ładowania dla MZK Sp. z o.o. z siedzibą w Grudziądzu w ramach współtworzenia bezemisyjnego transportu miejskiego w Grudziądzu" - liczba autobusów 2;

  • Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne "ŚWIDNICA" Spółka z o.o. - "Zakup dwóch bezemisyjnych autobusów o napędzie elektrycznym do obsługi linii projektu komunikacji miejskiej na terenie miasta Świdnica wraz z trzystanowiskową stacją ładowania baterii autobusowych"- liczba autobusów 2;

  • Miejski Zakład Komunikacji Miejskiej w Malborku Sp. z o. o. - "Wymiana taboru na autobusy elektryczne w Mieście Malbork" - liczba autobusów 5;

  • Gmina Łomianki - "Zakup autobusów elektrycznych wraz z infrastrukturą towarzyszącą dla Gminy Łomianki" - liczba autobusów 2;

Cztery miasta

Ostatecznie na liście rankingowej przedsięwzięć wstępnie zakwalifikowanych do dofinansowania w ramach II naboru programu priorytetowego znalazły się:

  • Gmina Łomianki;

  • Miejski Zakład Komunikacji Miejskiej w Malborku

  • Gmina Kozienice;

  • Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne "ŚWIDNICA"

Z kolei Miejski Zakład Komunikacji Miejskiej w Grudziądzu pomimo pozytywnej oceny wycofał wniosek o dofinansowanie w formie dotacji i pożyczki.

Co dalej?

-"Ocena wniosków została zakończona. Do wnioskodawców zostały wysłane pisma z zaproszeniem na spotkanie mające na celu uszczegółowienie warunków umowy o udzielenie dofinansowania. Planowany termin podpisanie umów to II kwartał 2019 r. - powiedział nam Sławomir Kmiecik, rzecznik prasowy NFOŚiGW.

Przypomnijmy, że równolegle NFOŚiGW prowadzi nabór w ramach Programu GEPARD II – transport niskoemisyjny w części 2, czyli w zakresie strategii rozwoju elektromobilności. Chodzi o wsparcie działań JST niezbędnych do realizacji polityki elektromobilności poprzez dofinansowanie opracowania strategii rozwoju elektromobilności. Na wstępie założono dofinansowanie 100 sztuk opracowań, będących kompleksowymi strategiami rozwoju elektromobilności w jednostkach samorządu terytorialnego.

Budżet Programu to 10 mln zł w formie dotacji. W zależności od wielkości jednostki samorządu terytorialnego, wysokość dofinansowania wyniesie do 50 tys. zł (dla beneficjentów o liczbie mieszkańców do 100 tysięcy) lub do 100 tys. zł (dla beneficjentów o liczbie mieszkańców powyżej 100 tysięcy).

-"Do dnia zamknięcia naboru, czyli 4 lutego, wpłynęło ok. 150 wniosków - podsumowuje ten Program Sławomir Kmiecik. - Teraz wnioski są w trakcie oceny formalnej oraz merytorycznej."



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
tabor
CUPT
GEPARD
NFOŚiGW
elektrobus
elektromobilność
Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.