Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

19 lipca elektro-starcie w Krakowie. Co w „nowym” SIWZ?

infobus
13.07.2016 14:50
0 Komentarzy

Krakowskiemu zamówieniu na 20 autobusów elektrycznychmusiała się przyjrzeć KIO. BYD walczył ozmianę niektórych warunków postępowania. Pod koniec czerwca MPK opublikowałokompleksowy pakiet zmian w SIWZ. Sprawdzamy szczegóły.

O odwołaniu, które złożył chiński producent elektrobusówpisaliśmy tutaj. Przypomnijmy, że firma chciała m.in. podziału zamówienia naczęści (17 pojazdów klasy maxi i trzy przegubowe), zmian niektórych warunkówudziału w postępowaniu oraz wymagań dotyczących dwóch kwestii technicznych. Wpołowie kwietnia wspomnieliśmy o częściowym uwzględnieniu odwołania przez Izbę.Dzisiaj wiemy już dokładnie do czego arbitrzy zobligowali MPK.

Modyfikacja SIWZ miała polegać na:

  • dopuszczeniu składania ofert częściowych
  • wprowadzeniu możliwości dostarczenia autobusów o maksymalnejwysokości 3,36 m
  • opisaniu warunku doświadczenia w ten sposób, abywystarczającym było wykazanie przez wykonawców, że w okresie ostatnich trzechlat należycie wykonali dostawy co najmniej 15 sztuk elektrobusów o długości conajmniej 9 m
  • dopuszczeniu dostarczenia wyniku testu SORT 2 opracowanego niepóźniej niż na dwa tygodnie przed datą dostawy pierwszego autobusu
  • dopuszczeniu oświadczenia producenta pojazdów o wysokościzużycia energii elektrycznej jako integralnej części oferty

Czas zatem sprawdzić jak wygląda ostateczna wersjaspecyfikacji technicznej.

17 elektrobusów klasy maxi mają mieć nadwozia o długości 12 m (+-5%), szerokości 2,5 – 2,55 m i wysokości do 3,3 m. Mają umożliwiać podróżprzynajmniej 70 pasażerom, w tym 25 – 30 na miejscach siedzących. Wejście napokład ma być możliwe dzięki trzem wejściom w układzie 2-2-2 lub 1-2-2.

Z kolei trzy elektryczne przegubowce mają mieć nadwozia o długości 18 m (+-4%), szerokości 2,5 – 2,55 m i wysokości do 3,3 m. Mają umożliwiać podróżprzynajmniej 120 pasażerom, w tym 40 – 45 na miejscach siedzących. Wejście napokład ma być możliwe dzięki czterem wejściom w układzie 2-2-2-2 lub 1-2-2-2.

Słów kilka o napędzie: kolejne krakowskie elektryki będąładowane przez pantograf dachowy firmy Schunk oraz alternatywnie złączeplug-in. Baterie powinny umożliwić pokonanie przynajmniej 130 km w warunkacheksploatacyjnych testu SORT2, bez konieczności doładowywania. Sposób ich zabudowyleży w gestii oferenta. Silnik elektryczny ma umożliwiać przy obciążeniuwynoszącym 3/4 maksymalnego przyspieszenie do 60 km/h w czasie 30 s. MPK nieudziela żadnych sugestii w zakresie preferowanego sposobu zabudowy jednostkinapędowej.

Krakowskie przedsiębiorstwo komunikacyjne od lat wymagapojazdów bardzo bogato wyposażonych. I tym razem nie będzie odstępstwa od tejreguły. Wszystkie elektrobusy będą klimatyzowane oraz monitorowane. Zanaturalną wentylację przestrzeni pasażerskiej będą odpowiadały przesuwne okna.Nie zabraknie także biletomatów oraz bogatego systemu informacji pasażerskiej.Będzie się on składał z zewnętrznych tablic diodowych o wysokiejrozdzielczości, kilku wewnętrznych oraz głosowych zapowiedzi przystanków.

Oferty będą oceniane na podstawie trzech kryteriów. Cenawiedzie prym i ma 75% wagi. 5% przeznaczono na ocenę zużycia energiielektrycznej pojazdów, które zostaną zaoferowane MPK. Maksymalnie 25% punktówbędzie można wywalczyć w kryteriach technicznych. W nich premię można uzyskaćm.in. za:

  • elektrobusy o szerokości 2,55 m
  • gwarancję na okres 48 miesięcy lub dłużej
  • urządzenie grzewcze zasilane tylko energią elektryczną
  • homologację na palność materiałów konstrukcyjnych
  • powyżej 140 miejsc pasażerskich w elektrobusie klasy megaoraz więcej niż 80 w standardowym
  • niezależną oś przednią
  • trzyczęściową szybę przednią

Wydaje się, że otwarcie ofert, które wstępnie krakowskiprzewoźnik zaplanował na 25 kwietnia, a na chwilę obecną jest wyznaczone na 19lipca raczej nie powinno ulec dalszemu przesunięciu. Zatem pozostaje tydzieńoczekiwania. Czy MPK otrzyma więcej niż dwie oferty?

Komentarze