Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

21 elektrycznych Solarisów dla Poznania. Umowa podpisana!

infobus
14.12.2018 11:00
0 Komentarzy

14 grudnia poznańskie Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne i Solaris Bus & Coach S.A. podpisały dwie umowy na dostawę 21 autobusów elektrycznych – 15 pojazdów przegubowych oraz 6 standardowej długości. Całość zamówienia zostanie zrealizowana do końca lutego 2020 roku. Wartość kontraktu to niespełna 74 mln PLN brutto.

21 autobusów elektrycznych marki Solaris zostanie dostarczonych do stolicy Wielkopolski do końca lutego 2020 roku. Dwunastometrowe elektrobusy będą kosztowały poznańskie MPK 16 221 240 PLN brutto. Jeden elektryczny nU12 wraz z pakietem do ładowania to wydatek w wysokości 2 198 000 PLN netto. Z kolei 15 sztuk Nowego Urbino 18 electric z ładowarkami zostanie dostarczonych na 57 748 500 PLN brutto. Jeden z pakietem do ładowania wyniesie więc poznańską spółkę 3 130 000 PLN netto.

Elektrobusy zostaną wyposażone w baterie Solaris High Power i będą mogły być ładowane zarówno przez pantograf, jak i złącze typu plug-in. Ponadto elektryczne Solarisy zostaną wyposażone w szereg nowoczesnych udogodnień dla pasażerów i kierowców. To pierwsze napędzane energią elektryczną autobusy, na które zdecydowała się stolica Wielkopolski, tym samym podążając za rosnącym trendem przełączania się europejskich miast na elektromobilność.

Przyjazne środowisku autobusy, na które zdecydował się poznański przewoźnik, zostaną wyposażone w baterie Solaris High Power. W przypadku 12-metrowych Urbino będą miały pojemność 116 kWh, w przegubowych zaś 174 kWh. Magazyny energii będą przystosowane do szybkich i częstych ładowań prądem o dużej mocy. Elektrobusy będzie można naładować zarówno przez pantograf umieszczony na dachu, jak i przez klasyczną wtyczkę. Co ciekawe, modele dostarczone do Poznania będą posiadać gniazda ładowania plug-in po obu stronach autobusu, co ułatwi uzupełnianie energii w wielu pojazdach jednocześnie.

Poznańskie Urbino electric będą ładowane w trzech lokalizacjach. Dwie całkowicie nowe stacje szybkiego ładowania pantografowego zostaną wybudowane na dworcu autobusowym Garbary, gdzie dostępne będzie jedno stanowisko ładowania, w tym również ładowarka plug-in, oraz na dworcu przy osiedlu Sobieskiego. Tam powstaną dwie dwustanowiskowe ładowarki pantografowe, które zapewnią ładowanie nawet 4 pojazdów jednocześnie. Dodatkowo dwa stanowiska będą posiadały możliwość ładowania w systemie plug-in. Dzięki mocy pantografu do 560 kW autobusy po kilku minutach uzupełniania energii na pętli będą mogły wyruszyć w dalszą podróż.

Poznańskie MPK zdecydowało się także na wyposażenie zajezdni autobusowej przy ul. Warszawskiej w dziesięć dwustanowiskowych urządzeń stacjonarnych oraz trzy mobilne zapewniające możliwość jednoczesnego ładowania – poprzez wtyczki plug-in – wszystkich dostarczonych autobusów elektrycznych.

Aby autobusy zużywały mniej energii, na dachu pojazdów dwunastometrowych zamontowany zostanie system ogniw fotowoltaicznych, niestosowany dotąd w autobusach dla stolicy Wielkopolski. Oświetlenie na zewnątrz i wewnątrz pojazdu zaprojektowane będzie w przyjaznej środowisku technologii LED. Po raz pierwszy też na poznańskie drogi wyjadą autobusy z funkcją doświetlania zakrętów.

Pasażerowie poznańskiego MPK odnajdą na pokładzie każdego z Urbino praktyczne i znane już rozwiązania, takie jak ładowarki USB zamontowane w poręczach pojazdów czy przyciski dodatkowo oznaczone w alfabecie Braille'a. Solarisy przystosowane będą do potrzeb osób niepełnosprawnych i pasażerów poruszających się z wózkami dziecięcymi. Dla dodatkowego komfortu podróżujących pojazdy będą klimatyzowane i wyposażone w system informacji pasażerskiej. Bezpieczeństwo na pokładzie Urbino zapewni monitoring. Na potrzeby MPK przewidziano również bramki liczące pasażerów. Całkowicie bezemisyjny napęd w Urbino electric zapewni oś elektryczna ZF z dwoma zintegrowanymi silnikami trakcyjnymi.

Do tej pory firma Solaris dostarczyła na polski rynek ponad 100 autobusów bateryjnych, a niemal 90 jest już zakontraktowanych. Poznań jest kolejnym miastem, które zdecydowało się na ładowanie baterii w autobusach poprzez pantograf o wysokiej mocy. Takie rozwiązanie z powodzeniem funkcjonuje już m.in. w Warszawie, Jaworznie i Krakowie. Mapa polskich miast, które postawiły na elektromobilność w swojej flocie autobusowej, zapełnia się z miesiąca na miesiąc. Jakość powietrza w miastach stała się jednym z kluczowych wyzwań, z jakimi mierzą się władze współczesnych metropolii. Ciche i ekologiczne autobusy elektryczne marki Solaris z pewnością podniosą komfort podróżowania po Poznaniu.

Komentarze