Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

30 + 130 = 160 elektrobusów w Warszawie [FILM]

infobus
10.05.2017 08:52
0 Komentarzy

Wczoraj, 9 maja 2017 r., spółka MZA Warszawa otworzyła dwieoferty w przetargu na dostawę w formie leasingu finansowego 10 szt. autobusówelektrycznych. Pierwszą ofertę na kwotę 31 165 208,50 zł złożyło konsorcjummLeasing Polska oraz Ursus Bus SA. Druga oferta o wartości 30 470 546,95 złzostała złożona przez konsorcjum Solaris Bus & Coach oraz Bank Zachodni WBKLeasing. Zwycięzca przetargu miałby wyprodukować dziesięć elektrobusów klasymaxi o długości dwunastu metrów, z dostawami w ciągu 35 tygodni od datypodpisania umowy. Podsumowujemy e-plany największego miejskiego przewoźnika w Polsce.

Do 2020 roku po stolicy ma jeździć ok. 160 elektrycznychautobusów. Jeszcze w tym roku pojawi się ich 30. Miejskie ZakładyAutobusowe inwestują też w proekologiczne rozwiązania w zajezdniachautobusowych. W zajezdni przy Woronicza energię uzyskuje się z panelifotowoltaicznych.

– „Obecnie mamy 10 autobusów elektrycznych, kolejnych 10dołączały na przełomie lipca i sierpnia, a następnie 10 na przełomie roku.Spodziewamy się, że w ostatnich dniach grudnia te autobusy będą jużbazowały w zajezdni przy ul. Woronicza –podkreśla w rozmowiez agencją informacyjną Newseria Biznes Adam Stawicki, rzecznik prasowyMiejskich Zakładów Autobusowych w Warszawie.

Do 2020 roku takich pojazdów ma być już 160. Pierwszyprzetarg wygrał Solaris. Drugi – konsorcjum Ursus SA, AMZ Kutno oraz UrsusBus. Elektrobusy będą wyposażone w podwójny system ładowania: łączeplug-in oraz za pomocą pantografu i napowietrznej ładowarki.

– „Pod względem poboru prądu mamy już przygotowaną zajezdniędo przyjęcia tych autobusów. Następne 130 autobusów elektrycznych, przegubowych,które planujemy kupić w2019 i2020 roku, w większości pojawiąsię w nowej zajezdni Redutowa. Będzie ona wyposażona w100 stanowiskdo ładowania autobusów elektrycznych oraz tak energooszczędnei ekologiczne rozwiązanie jak pompy ciepła czy panele fotowoltaiczne –zapowiadaStawicki.

Czas na gaz

Z kolei zajezdnia przy ul. Spedycyjnej na Tarchominie mazostać podłączona do gazociągu planowanego wzdłuż Kanału Żerańskiego. Miejsceznajdzie tam 300 autobusów na gaz.

– Prowadzimy też już pierwsze próby autobusów gazowych.Jesteśmy drugim miastem w Europie, które wykorzystuje autobusy naskroplony gaz ziemny, w tym roku dojadą również pojazdy na gaz CNG –wskazujeStawicki.

Szacuje się, że w całej Polsce do 2025 roku ok 3 tys.pojazdów będzie napędzanych gazem skroplonym.

Stołeczne Miejskie Zakłady Autobusowe są jednymz europejskich pionierów we wdrażaniu elektrycznej i niskoemisyjnejfloty do obsługi komunikacji miejskiej. Zielona energia stosowana jest takżew zajezdniach autobusowych. Pod względem rozwiązań proekologicznychliderem jest zajezdnia Woronicza.

Energia ze słońca

– Jako jedyni w Warszawie stosujemy zieloną energiępozyskiwaną z paneli fotowoltaicznych. Na dachu hali obsługowejzamontowanych jest 280 paneli fotowoltaicznych o mocy 65 watopików,w sumie daje to 75 kilowatopiki. Energię zużywamy do bieżących potrzebi stanowi ona ok. 20 proc. naszego bieżącego zapotrzebowania –podkreślaAntoni Mroczek, kierownik oddziału przewozów R-1 Woronicza.

Jak zapowiada, w przyszłości, kiedy w zajezdnibędą stać autobusy elektryczne, 30 proc. energii potrzebnej do ich ładowaniabędzie pochodziło z ekologicznych źródeł. Ma to pomóc w walceWarszawy ze smogiem. Zaoszczędzić energię ma też pomóc nowe ocieplenie haliobsługi.

– Pozyskanie energii ze słońca to zmniejszenie smogui emisji dwutlenku węgla. Warszawa stanie się czystsza –podkreślaAntoni Mroczek.

Komentarze