TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

40 autobusów elektrycznych z Geparda II. Dla GZM
PAP InfoBus.pl - Opublikowano: 12.02.2020 10:00:32
40 autobusów elektrycznych z Geparda II. Dla GZM

GZM chce kupić 40 autobusów elektrycznych w programie Gepard II i składa wniosek.

40 nowych autobusów elektrycznych chce kupić przy wsparciu programu Gepard II Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia. W obecnej edycji programu 85-procentowe dofinansowanie zapewniają po połowie środki unijne i krajowe.

Porozumienie o współpracy ws. dofinansowania przedsięwzięć niskoemisyjnego transportu Gepard II przedstawiciele Urzędu Marszałkowskiego Woj. Śląskiego oraz Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej podpisali w Katowicach w październiku ub. roku. Okazją była konferencja "Kongres Programu dla Śląska", dotycząca realizacji rządowego Programu dla Śląska.

Kierowaną do tego regionu część programu Gepard II włączono do Programu dla Śląska we wrześniu 2018 r. Podczas październikowej konferencji marszałek woj. śląskiego Jakub Chełstowski sygnalizował, że największym beneficjentem tego przedsięwzięcia będzie Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia (GZM).

Czas na decyzję

W trakcie obrad 11 lutego zgromadzenia GZM złożenie wniosku o dotację potwierdził przewodniczący zarządu Metropolii Kazimierz Karolczak.

-"Złożyliśmy wniosek w programie Gepard II w sprawie zakupu 40 autobusów o napędzie elektrycznym razem z infrastrukturą ładowania. Jest to 85-procentowe dofinansowanie, z którego chcielibyśmy skorzystać" - zaznaczył Karolczak.

Nabór do swojej części procedury pilotażowego programu Gepard II, łączącego środki Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego na lata 2014-20, zarząd woj. śląskiego ogłosił w lipcu br.

Trwający do końca stycznia br. nabór ogłoszono w ramach tzw. poddziałania 4.5.1 RPO, z zastosowaniem narzędzia ZIT (zakłada ono znaczny udział w wyborze projektów samorządów lokalnych). W woj. śląskim wykorzystywane jest we wszystkich subregionach: w największym subregionie centralnym pod nazwą Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych - ZIT; w pozostałych jako Regionalne Inwestycje Terytorialne – RIT.

W ramach ZIT zapotrzebowanie na dofinansowanie kwotą 50 mln zł pod kątem Geparda II zgłosił subregion centralny woj. śląskiego. Subregion południowy ze swojej puli środków RIT wyasygnował pod tym kątem 3 mln zł.

Program dla Śląska

W konkursie ZIT dofinansowany może być "zakup taboru autobusowego na potrzeby transportu publicznego". Maksymalny poziom dofinansowania to 42,5 proc. tzw. kosztów kwalifikowanych. Łączna kwota przeznaczona w konkursie na dotacje to 50 mln zł. Pozostałe 42,5 proc. dofinansowania ma zagwarantować równoległa procedura prowadzona przez NFOŚiGW.

Dokument pod nazwą "Program dla Śląska" premier Mateusz Morawiecki zaprezentował w pierwotnej formie w Katowicach w grudniu 2017 r. To jeden z kluczowych projektów Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju (SOR) i jeden z dwóch dedykowanych regionom - obok Polski Wschodniej. Ma odpowiadać na wyzwania stojące przed woj. śląskim: doprowadzić do 2030 r. do zmiany profilu gospodarczego regionu – w kierunku innowacji i zaawansowanych technologii.

Program dla Śląska obejmuje obecnie 116 projektów wartych 62 mld zł. Wśród instytucji odpowiedzialnych za program Gepard II wymieniono Narodowe Centrum Badań i Rozwoju oraz Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. W dokumencie nie wykazano terminu realizacji programu Gepard II w woj. śląskim ani kwoty kierowanej w jego ramach do tego regionu; zastrzeżono jedynie, że będzie ona "uzależniona od aktywności beneficjentów".(PAP)



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
unia
elektrobus
GZM
NFOŚiGW
Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.