Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

40 gazowych Nowych Urbino dla Ostrawy!

infobus
17.01.2018 09:00
0 Komentarzy

9 stycznia br. ostrawski przewoźnik DPO potwierdził wyniki przetargu na dostawę 40 nowych niskopodłogowych jednoczłonowych autobusów napędzanych sprzężonym gazem CNG”. Solaris jako jeden z ośmiu (!) producentów złożył najkorzystniejszą ofertę, a propozycję wybrano po przeszło dwóch miesiącach od terminu składania ofert.

To kolejne tak duże zamówienie dla polskiego producenta z czeskiego rynku. Przypomnijmy, że w 2015 roku Solaris dostarczył do Ostrawy w sumie 105 gazowych autobusów – 90 Solarisów Urbino 12 CNG i 15 Solarisów Urbino 18 CNG.

Specyfikacja techniczna pojazdów

W zamówieniu ogłoszonym 4. lipca ubr. DPO wymagało od producentów autobusów w 100% nieskopodłogowych o długości od 11 do 12,5m i szerokości od 2,45 do 2,55m oraz wysokości maksymalnie 3,4m. Wymagano także trzech par dwuskrzydłowych drzwi o szerokości co najmniej 1200mm, jednak pierwsze drzwi mogły być szerokie na 800mm. Autobusy miałyby pomieścić ok. 80 pasażerów z czego 20 na miejscach siedzących, z kolei na pokładzie powinny znaleźć się miejsca dla dwóch wózków dziecięcych lub inwalidzkich.

Jednym z kluczowych wymagań był dystans jaki pokona autobus na jednym tankowaniu – tutaj DPO wymagało co najmniej 500km oraz niskiego spalania 37kg/100km. Nowością dla ostrawskich pasażerów będzie m.in. klimatyzacja całopojazdowa – w poprzedniej dostawie 105. autobusów niestety jej zabrakło, a także ładowarki USB oraz darmowe Wi-Fi. Ponadto pojazdy będą wyposażone również w monitoring wizyjny, a także elektryczne klapy dachowe otwierane przez kierowcę – jest to odpowiedź na nieudaną dostawę rekordowej ilości gazowych autobusów, w których zainstalowano ręczne otwieranie klap.

Kolejne duże zwycięstwo

Czeska firma Dopravní podnik Ostrava a.s. potwierdziła zwycięstwo polskiego producenta w przetargu na zakup 40 szt. niskopodłogowych autobusów napędzanych sprzężonym gazem CNG. Oferta Solaris Czech spol. s r.o. opiewała na 278.616.000 CZK bez VAT, a cena jednostkowa jednego pojazdu to 6.965.400 CZK bez VAT – czyli ok. 1,11 mln zł netto. Producent dostarczy do Ostrawy 40. Solarisów Urbino 12 CNG „czwartej generacji” nazwanych komercyjnie Nowym Urbino.

W przetargu DPO były cztery kryteria oceny ofert – m.in. 70% – cena, 20% – wydajność operacyjna, 5% – warunki serwisu oraz 5% – wybrane parametry techniczne. Pierwsza dostawa sześciu autobusów powinna rozpocząć się po 8 miesiącach od podpisania umowy, a ostatnia partia pojawi się do 11 miesięcy. Zatem jest szansa, że jeszcze do końca tego roku pojawi się komplet gazowych Urbino w Ostrawie. Tym samym przewoźnik wycofa jeszcze w tym roku wszystkie wysokopodłogowe Karosy.

Przewoźnik zakładał, że część całkowitej wartości zamówienia zostanie opłacona z Unii Europejskiej, w szczególności z Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (czeski IROP), o niskiej emisji pojazdów oraz pojazdów bezemisyjnych. Przed rozpoczęciem procedury przetargowej instytucja zamawiająca przeprowadziła wstępne konsultacje rynkowe na targach Czechbus 2016 z dostawcami: EVOBUS Czech Republic s.r.o., IVECO Czech Republic a.s., KAR group a.s., MAN Truck & Bus Czech Republic s.r.o., SCANIA REPUBLIKA CZESKA s.r.o., SOLARIS CZECH spol. S ro. s r.o., SOR Libchavy spol. s ro. s r.o. i VOLVO Group Czech Republic, s.r.o. – jednak ostatni z wymienionych producentów zakończył już produkcję autobusów na CNG.

DPO na elektrycznych zakupach

Warto również przypomnieć, że oprócz przetargu na 40 gazowych autobusów, przewoźnik wybrał też dostawcę 3 elektrominibusów. Do Ostrawy dostarczone zostaną pojazdy typu Rošero First FCLLI Electric, ponieważ najtańszą propozycję złożył przedstawiciel tej marki ZLINER s.r.o., który oprócz elektrycznych minibusów dostarczy także cztery mobilne ładowarki. Oferta opiewała na 20.949.000 CZK bez VAT, a cena jednostkowa Rošero wyniosła 6.926.457 CZK – czyli ok. 1,12 zł netto. Pojazdy zostaną dostarczone do siedmiu miesięcy od podpisania umowy z dostawcą, którą to podpisano w listopadzie ubr.

Z kolei na dostawę dwóch pełnowymiarowych pojazdów wybrano firmę Ekova Electric a.s., która za 41,5 mln CZK bez VAT wyprodukuje dwie sztuki modelu Ekova Electron 12 oraz dostarczy dwie ładowarki na przystanku „Svinov mosty d.z.”. Cena jednostkowa pojazdu to 13.920.000 CZK – ok. 2,23 mln zł netto, z kolei cena mobilnej ładowarki to 1,033 mln CZK, a zainstalowanie ładowarek na przystanku to koszt rzędu 12.165.291 CZK – czyli ok. 1,95 mln zł netto. Nowe elektrobusy miały by kursować na linii 64 kursującej pomiędzy Svinov mosty i Sanatoria. Na dostawę nowych elektrobusów Ekova ma dokładnie rok od podpisania umowy, a na wybudowanie stacji ładowania dziewięć miesięcy.

Prawie polskie trolejbusy

Oprócz elektrobusów, DPO zamówiło w kwietniu ubr. 12 nowych trolejbusów – 10 jednoczłonowych i 2 przegubowe. Przetarg na dostawę wygrała Škoda Electric. Całość kontraktu wyniosła 162.140.000 CZK bez VAT. Producent rozpoczął już dostawy jednoczłonowych trolejbusów typu Škoda 26 Tr na bazie Solarisa Urbino 12, którego cena jednostkowa wyniosła 13.250.000 CZK bez VAT – czyli ok. 2,12 mln zł netto – pierwszy pojazd dostarczony został 11 grudnia ubr. Z kolei cena jednostkowa modelu Škoda 27 Tr na bazie Solarisa Urbino 18 wyniosła 14.820.000 CZK – czyli ok. 2,37 mln zł netto.

Podsumowując – DPO poszerzy tabor docelowo o 57 pojazdów, wszystkie będą w nowym malowaniu, a kosztować będą 489,545 mln CZK – czyli około 78,33 mln zł. Miejska komunikacja masowa w Ostrawie jest częścią Zintegrowanego Systemu Komunikacyjnego ODIS, która obejmuje gęstą sieć linii tramwajowych, autobusowych i trolejbusowych. Z jej usług korzysta rocznie ok. 114 mln pasażerów.

Komentarze