Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

7 pytań o program Zielony Transport Publiczny

infobus
12.11.2020 15:00
0 Komentarzy

Ministerstwo Klimatu i Środowiska przygotowało program „Zielonytransport publiczny”, który ma wesprzeć samorządy kwotą 1,3 mld zł nazakup co najmniej 500 autobusów napędzanych prądem lub wodorem.

To zdaniem rządu potroi aktualną liczbę tego typu pojazdów wPolsce.

ABC programu

MKiŚ wyjaśniło, że program ” Zielony transportpubliczny” realizowany będzie przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska iGospodarki Wodnej. Nabory wniosków prowadzone będą w trzech etapach, kolejno w2021, 2022 i 2023 r. Pierwszy rozpocznie się 4 stycznia i potrwa do 15 grudnia2021 r. Dofinansowanie do kupna autobusów elektrycznych będzie malało z roku narok. W pierwszym roku będzie to 80 proc., w 2022 – 70 proc., a w 2023 – 60proc. Podobnie będzie w przypadku zakupu trolejbusów.

Ministerstwo podało, że poziom dofinansowania zakupów wpierwszym naborze sięgać będzie 80 proc. w przypadku autobusów elektrycznychoraz trolejbusów. Jeżeli gmina będzie chciała zainwestować w kupno pojazdunapędzanego wodorem, dofinansowanie będzie wyższe i sięgnie 90 proc. – w całymokresie trwania programu z uwagi na innowacyjny charakter tej technologii.

Resort podkreślił, że za kwalifikowane w ramach programumogą zostać uznane koszy poniesione od 1 października br. do 31 grudnia 2025r., przy czym w przypadku leasingu okres wydłużono do 31 grudnia 2035 r.

Beneficjentami nowego programu mogą być organizatorzy ioperatorzy publicznego transportu zbiorowego, w tym np. samorządy.

Siedem pytań głównych

Wysłaliśmy do MKiŚ kilka pytań związanych z tym programem, któryjest bardzo ważny dla naszej branży. Oto, jakie odpowiedzi otrzymaliśmy:

InfoBus.pl: Dlaczego zdecydowali się Państwo na tak długinabory – od 4 stycznia do 15 grudnia 2021 r.? To prawie rok…

MKiŚ: Z uwagi nasytuację gospodarczą i epidemiologiczną NFOŚiGW daje pełną dowolnośćBeneficjentom w kształtowaniu swoich budżetów i planów inwestycyjnych. Jest tozatem wyjście naprzeciw oczekiwaniom rynku w tym szczególnym czasie.

InfoBus.pl: Czy przewoźnicy mogą teraz kupić eko-tabor, apotem starać się o dofinansowanie do poniesionych kosztów?

Tak, okres kwalifikowalności kosztów to 1.10.2020 r. do 31.12.2025r., a w przypadku leasingu do 31.12.2035 r.

InfoBus.pl: Co z infrastrukturą do ładowania ebusów? Czy onarównież będzie dotowana? W ramach autobusowych wniosków, czy osobno?

MKiŚ: Tak, infrastruktura ładowania/tankowania wodoru możebyć częścią projektu inwestycyjnego zgodnie z warunkiem: do 50% kosztówkwalifikowanych modernizacji i/lub budowy infrastruktury. Przy czym w przypadkumodernizacji/budowy stacji tankowania wodoru, wartość dofinansowania nie możeprzekroczyć 3 000 000 zł na jedną stacjętankowania.

InfoBus.pl: Jaki poziom finansowania przewidujecie naposzczególne lata – 2021 / 2022 i 2023?

Intensywność dofinansowania: Dotacja

I nabór wniosków o dofinansowanie przedsięwzięć planowany w 2021 r.

II nabór wniosków o dofinansowanie przedsięwzięć planowany w 2022 r.

III nabór wniosków o dofinansowanie przedsięwzięć planowany w 2023 r.

Autobus elektryczny

80%

70%

60%

Trolejbus

80%

70%

60%

Autobus wodorowy

90%

Pożyczka

do 100% kosztów kwalifikowanych przedsięwzięcia, jednak nie więcej niż różnica pomiędzy wartością kosztów kwalifikowanych a wartością dofinansowania
w formie dotacji udzielonej na to przedsięwzięcie.

InfoBus.pl: Czy beneficjentami programu mogą być prywatnioperatorzy publicznego

MKiŚ: Zgodnie z zapisami programu Beneficjenci są:

1) operatorzypublicznego transportu zbiorowego w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 8 ustawyo publicznym transporcie zbiorowym;

2) organizatorzypublicznego transportu zbiorowego w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 9 ustawyo publicznym transporcie zbiorowym, zwyłączeniem ministra właściwego do spraw transportu.

InfoBus.pl: Kiedy możemy oczekiwać opublikowaniaszczegółowych informacji na temat programu „Zielony transport publiczny”?

MKiŚ: Ogłoszenie naboru planowane jest w tym tygodniu.

InfoBus.pl: Czy Ministerstwo chce w jakiś sposóbkontrolować, od jakich producentów będą kupowanie autobusy z Programu – wsensie od unijnych / nieunijnych?

Każdy Beneficjent w sposób indywidualny formułuje warunkiprzetargu. Zwracam uwagę, że operatorzy i organizatorzy mają bardzo dużedoświadczenie w procedurach przetargowych gwarantujących z jednej stronyrynkowe warunki zakupu, z drugiej zaś takie sformułowanie warunków, którepozwalają na zapewnienie bezpieczeństwa realizacji kontraktu.

InfoBus.pl: Bardzo dziękujemy za informacje!

Komentarze