Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Antykryzysowa Tarcza bez rozwiązań dla miejskiej komunikacji!

infobus
22.03.2020 18:00
0 Komentarzy

Zdaniem Izby Gospodarczej Komunikacji Miejskiej, rządowypakiet antykryzysowy nie przewiduje regulacjiskierowanych wprost do sektora komunikacji miejskiej. Izba chce to zmienić.

IGKM proponuje do tzw. Antykryzowej Tarczy wprowadzenie czterech dedykowanych dla branży komunikacji miejskiej rozwiązań, w tym: dopłaty z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych, obniżenia składek w zakresie ubezpieczenia taboru oraz zamrożenia podatku od środków transportowych. Do tego dochodzi możliwość zmiany zawartych wcześniej zamówień.

„Powszechny spadek przewozów z powodu epidemii koronawirusai związane z nim problemy finansowe pokazuje, że branża komunikacji miejskiej wPolsce wymaga pilnej pomocy z strony państwa. To właśnie transport publiczny jestszczególnie narażony na ekonomiczne skutki epidemii! – alarmuje Dorota Kacprzyk,prezes Izby Gospodarczej Komunikacji Miejskiej.

Pogłębienie spadku

Dodatkowo najnowsza antykryzysowa ustawa m.in. ma na celu „dalszeograniczenie transportu zbiorowego osób, w szczególności w dużych miastach”, cozapewne utrwali szacowany obecnie 80% spadek liczby przewożonych pasażerów.

Zdaniem IGKM-u, polskie miasta w obliczu drastycznegoobniżenia wielkości potoków pasażerskich, wprowadzają nie tylko feryjne iweekendowe rozkłady jazdy, ale posuwają się także do zawieszenia funkcjonowanianiektórych linii komunikacyjnych lub wstrzymywania części kursów. Dlatego rozszerzenieTarczy o rozwiązania dedykowane dla transportu publicznego jest szczególniezasadne.

Wykorzystać FRPA!

22 marca Izba przesłała do ministra rozwoju JadwigiEmilewicz propozycję swoim rozwiązań.

-„Uważamy, iż przedstawione uwagi do projektu zabezpiecząnie tylko transport zbiorowy w Polsce, ale także zahamują ewentualny proceszwiązany z koniecznością podejmowania decyzji dotyczących ograniczania kosztów,w szczególności osobowych. Mamy nadzieje, że przesłane uwagi znajdąodzwierciedlenie w zapisach ustawy” – mówi Dorota Kacprzyk.

Oto najważniejsze propozycje IGKM-u:

-„Proponujemy modyfikację art. 15n projektu nowelizacji ustawy dot.przeciwdziałania skutkom COVID-19.

„Art. 15n. Warunków określonych w zezwoleniu, o którym mowaw art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym lubzaświadczeniu, o którym mowa w art. 28 ustawy o publicznym transporciezbiorowym z dnia 16 grudnia 2010 r. , nie stosuje się w przypadku:

1) koniecznościpodjęcia czynności związanych z przeciwdziałaniem COVID-19;

2) brakurentowności wykonywanych przewozów, będącego skutkiem niezależnych odprzedsiębiorcy lub organizatora okoliczności, związanych z przeciwdziałaniemCOVID-19″.

Ustawowa konieczność zapewnienia ciągłości realizacjiprzewozów o charakterze użyteczności publicznej, w tym w komunikacji miejskiej,powoduje zwiększenie deficytu usług przewozowych. Istniejący Fundusz RozwojuPrzewozu Autobusowych przewiduje w tym roku dopłatę do nowych połączeń napoziomie 800 mln zł, spośród których dotąd zawarto umowy o dopłaty na poziomie59,5 mln zł. Zgodnie z danymi Głównego Urzędu Statystycznego, w 2017 r. wkomunikacjach miejskich zrealizowano 882,962 mln wozokilometrów (w trakcjiautobusowej i tramwajowej), co oznacza, że średnio miesięcznie generowanychjest 73,580 mln wozokilometrów. Proponujemy częściową alokację z Funduszu narzecz organizatorów komunikacji miejskich, która wyniesie maksymalnie ok. 150mln zł miesięcznie za przewozy wykonane w okresie ogłoszonego zagrożeniaepidemicznego lub epidemii.

W związku z tym ponadto proponuje się dodanie art. 15na. onastępującej treści:

Art. 15na. 1. W okresie trwania zagrożenia epidemicznego lubepidemii, nie stosuje się przepisów art. 2 ust. 2 oraz art. 22. ust. 2 ustawy zdnia 16 maja 2019 r. o Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterzeużyteczności publicznej.

2. W okresie trwania zagrożenia epidemicznego lub epidemii,dopłaty z Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użytecznościpublicznej mogą być przekazywane również na przewozy o charakterze użytecznościpublicznej wykonywane w transporcie innym szynowym.

3. Dopłaty, o których mogą być przekazywane na wniosekorganizatora publicznego transportu zbiorowego lub operatora, za przewozywykonane lub różnicę przewozów wynikającą z zawartej umowy a wykonanymi w przypadku ograniczenia lub zawieszeniafunkcjonowania transportu przy czym przewoźnik utrzymał zatrudnieniepracowników, w okresie trwania zagrożenia epidemicznego lub epidemii.

4. W okresie trwania zagrożenia epidemicznego lub epidemii,maksymalną wysokość dopłaty do 1 wozokilometra przewozu o charakterzeużyteczności publicznej, o której mowa w art. 23 ust. 1 ustawy z dnia 16 maja2019 r. o Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użytecznościpublicznej, ustala się w kwocie nie wyższej niż 2,00 zł.

Obniżyć ubezpieczenie i transportowy podatek

W przypadku zawieszania przez przewoźników przewozów w tymwyłączania poszczególnych środków transportowych IGKM proponuje wprowadzenieulgi w postaci obniżenia składki ubezpieczenia dot. środka transportowego.

Izba chce uproszczenia sposobu wycofania z eksploatacji np.przez elektroniczne zgłoszenie do ubezpieczyciela i ewentualnie odpowiedniegowydziału.

I proponuje zapis:

1. Przewoźnik drogowy, o którym mowa w art. 5 ust. 1. ustawyz dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz. U. z 2019 r. poz. 2140 i2493), który w okresie trwaniazagrożenia epidemicznego lub epidemii, nie wykonuje części przewozów, jestuprawniony do czasowego wycofania pojazdów z ruchu. Przewoźnik drogowy dokonujeczasowego wyłączenia pojazdu z ruchu poprzez złożenie stosownego oświadczenia,wskazującego pojazd oraz miejsce jego postoju, i przesyła droga elektronicznądo stosownego urzędu prowadzącego ewidencję oraz do swojego ubezpieczyciela.

2. Przewoźnikowi drogowemu, który czasowo wycofał pojazd z ruchu określonych środkówtransportu, które to zawieszenie pozostaje w bezpośrednim związku z wybuchemepidemii wirusa SARS-CoV-2, w okresie stanu zagrożenia epidemicznego lub stanuepidemii oraz do 30 dni od jego ustania, przysługuje prawo do obniżeniaopłacanej składki za ten okres od ubezpieczenia obowiązkowego OC w wysokości95% oraz AC w wysokości 90% w stosunku do normalnej składki należnejubezpieczycielowi.

3. Przewoźnik zgłasza fakt dopuszczenia do ruchu drogowegopoprzez złożenia stosownego oświadczenia w terminie 5 dni od dniaprzewidywanego dopuszczenia pojazdu do ruchu.

Mniej dokuczliwy finansowo jest podatek od środków transportowych, ale Izba też chce go zamrozić na czas epidemii :

W art. 15p proponuje się dodać: zwolnienia lub obniżeniapodatku od środków transportu.

Finansowa płynność

Aby umożliwić transportowym utrzymanie płynności finansowej i możliwość zmniejszenia kosztów w czasie kryzysu, Izba proponuje też kolejny zapis

W art. 15 r dodać ustęp 8 o treści: „W przypadku ograniczenia zakresu zamówienia w związku zwystąpieniem COVID-19 Zamawiający uprawniony jest do zmian umowy, wszczególności poprzez zmniejszenia zamówienia oraz zmniejszenie wynagrodzeniaWykonawcy lub zmiany terminu wykonania umowy”.

Teraz czekamy na odpowiedź Ministerstwa Rozwoju.

Komentarze