Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Aplikacja pokaże autokarom wolne miejsca. We Wrocławiu

infobus
11.04.2019 09:00
0 Komentarzy

Wrocław zakończył pierwszy w Polsce projekt badawczypolegający na stworzeniu systemu detekcji zajęcia miejsc parkingowych dlaautokarów. Dzięki temu, za pomocą prostej aplikacji, kierowcy autobusówturystycznych łatwiej znajdą najbliższe wolne miejsca parkingowe. Pilotażokazał się skuteczny i teraz miasto chce go wprowadzić w życie.

Parkingowe partnerstwo

Projekt realizowany był w ramach programu CityLab przez 8miesięcy, właśnie się zakończył i potwierdzono jego skuteczność. Miastotworzyło go wspólnie z firmami ReviveMachines, NaviParking i Emitel.

Efektem tej wspólnej pracy jest pierwszy w Polscekompleksowy projekt: łączący sieć LoRa, czujniki na parkingach dla autokarów,aplikację i platformę dla zarządców parkingów.

Oprócz ułatwienia pracy kierowcom autobusów turystycznychsystem będzie miał również wpływ na poprawę bezpieczeństwa, upłynnienie ruchupojazdów w centrum miasta i ograniczenie emisji spalin.

Szukając wolnego miejsca

Szacuje się, że około jedna trzecia ruchu samochodowego wmiastach generowana jest przez pojazdy szukające wolnego miejsca parkingowego.Konsekwencją tego faktu jest ograniczenie płynności ruchu na drogach oraz wzrostemisji zanieczyszczeń. Problem ten dotyczy także autobusów turystycznych, którewe Wrocławiu są obecne przez cały rok.

– Wrocław, który w ubiegłym roku otrzymał prestiżowy tytułEuropean Best Destination, odwiedzany jest przez nawet 5 milionów turystów rocznie.To właśnie branży turystycznej poświęcony został jeden z projektów badawczychrealizowanych w ramach idei smart city, której celem jest szukanie rozwiązańpoprawiających jakość życia mieszkańców i usprawniających zarządzanie miastem –mówi Jakub Mazur, wiceprezydent Wrocławia.

52 sensory

W ramach projektu zamontowano 52 sensory na parkingachczasowych, na których postój autokarów jest możliwy do 15 minut, i naparkingach odstawczych, gdzie czas postoju jest nieograniczony.

Projekt objął swym zasięgiem prawie połowę wszystkichdostępnych parkingów dla autokarów zlokalizowanych w rejonie największychatrakcji turystycznych w centrum i okolicach ZOO: m.in. na ul. OfiarOświęcimskich, Łaciarskiej, Świętokrzyskiej, Purkyniego czy Wybrzeżu Słowackiego.

W efekcie współpracy powstała użyteczny i czytelny system,który umożliwia wyszukanie najbliższego parkingu czasowego lub odstawczego,określenie ceny oraz dystansu, jaki nas od niego dzieli.

– Wypracowane rozwiązanie jest odpowiedzią na sugestiezgłaszane m.in. przez wrocławskich przewodników turystycznych. Z partneramiopracowaliśmy i przetestowaliśmy system detekcji zajętości miejsc parkingowych.Testy wypadły pomyślnie, dlatego przekazujemy to rozwiązanie do wdrożenia.Chcemy żeby we Wrocławiu taki system działał. Przed nami postępowanieprzetargowe w trybie konkurencyjnym. W czerwcu powinniśmy ruszyć z całąprocedurą – mówi Robert Bednarski, dyrektor Biura SmartCity i ZarządzaniaProjektami Urzędu Miejskiego.

Zmiana pola

Weryfikacja, czy dane miejsce parkingowe jest zajęte lubdostępne odbywa się za pomocą wykrywania zmian naturalnego pola magnetycznegoziemi zaburzanego przez pojazdy. Informacje z zamontowanych czujnikówprzekazywane są do stacji bazowych operatora, a dalej do aplikacji. Samakomunikacja radiowa odbywa się w sieci LoRa WAN, czyli rozległej,niskoenergetycznej sieci radiowej.

System ma ułatwić pracę w sektorze turystycznym, upłynniającruch autokarów i skracając czas poszukiwania miejsca postoju. Dodatkowoprzyniesie korzyści dla mieszkańców Wrocławia, m.in. poprawiającbezpieczeństwo, ograniczając ruch autobusów krążących po mieście w oczekiwaniuna turystów i co za tym idzie – emisję spalin.

Opracowane podczas pracbadawczych rozwiązanie posiada moduł analityczny służący Straży Miejskiej izarządcom parkingów, którzy dzięki możliwości obserwacji stanu zapełnieniaparkingu w czasie rzeczywistym będą mogli prowadzić skuteczną i świadomąpolitykę użytkowania, zapewniając płynność i bezpieczeństwo.

Komentarze