Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

ARP dopina zakup Rafako E-BUS. Cel: Produkcja seryjna

infobus
29.09.2020 08:00
0 Komentarzy

Po kilkukrotnej zmianie terminu, w końcu Agencja Rozwoju Przemysłu przejęła spółkę RAFAKO E-BUS, która opracowała nowy model elektrycznego autobusu – poinformowała w poniedziałek, 28 września, w komunikacie ARP.

Celem przejęcia jest uruchomienie seryjnej produkcji autobusów elektrycznych.

Jak informuje Rafako E-BUS:

-„Podpisana 28 września br. umowa obejmuje również zakup przez RAFAKO EBUS, już jako spółki w 100% zależnej od ARP S.A., zorganizowanej części przedsiębiorstwa w postaci oddziału w Solcu
Kujawskim. ARP S.A. przejmuje tym samym kontrolę nad projektem RAFAKO polegającym na opracowaniu i homologacji prototypu innowacyjnego autobusu elektrycznego.”

Perspektywy e-rynku

Jak czytamy w komunikacie, realizacja projektu autobusu elektrycznego wpisuje się w Strategię na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju. Efekty prac RAFAKO nad stworzeniem nowego modelu autobusu, z uzyskaną homologacją, otwierają możliwość pozyskania rynku zbytu po uruchomieniu, w ramach spółki celowej, seryjnej produkcji autobusów elektrycznych.

-„Polska należy do liderów eksportu autobusów elektrycznych w Unii Europejskiej. To bardzo perspektywiczny rynek nie tylko w wymiarze unijnym, ale i krajowym. W najbliższych latach coraz więcej samorządów będzie przechodzić na niskoemisyjny transport publiczny, a od 2025 możemy się spodziewać, że w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców nie będą sprzedawane autobusy spalinowe” – powiedział cytowany w komunikacie wiceprezes ARP Paweł Kolczyński.

Dodał, że ARP dostrzega potencjał tego rynku.

-„Widzimy jednak nie tylko korzyści biznesowe, ale też pozytywy związane z ochroną środowiska i rozwoju innowacyjności polskiej gospodarki. Przejęcie RAFAKO EBUS to istotny krok w realizacji tych celów, które wpisują się w misję Agencji” – ocenił.

Jedyny taki na rynku

Agencja podała, że prototyp autobusu elektrycznego o długości 8,5 metrów predysponowany jest do specjalistycznych celów np. dowozu uczniów do szkół zarówno w miastach, jak i na terenach podmiejskich.

-„Produkt odpowiada zwłaszcza na zapotrzebowanie samorządów, które stawiają na poprawę bezpieczeństwa transportu młodzieży. Obecnie żaden producent krajowy i zagraniczny funkcjonujący na rynku polskim nie dysponuje pojazdem o podobnych parametrach” – czytamy.

Celem ARP jest rozwój, w ramach spółki celowej, autobusu elektrycznego. Plany obejmują również przygotowanie nowych prototypów dłuższych pojazdów, oraz wejście na rynki polskie i zagraniczne. Są one zbieżne z trendami związanymi z ograniczeniem emisji spalin, elektromobilnością i sprzyjają rozwojowi innowacyjnych polskich produktów.

Według ARP prognozy dotyczące przyszłości rynku autobusów elektrycznych są optymistyczne. Wskazano za danymi Electric Bus Market 2013-2025, że światowy rynek autobusów elektrycznych będzie rósł rocznie o ok. 17 proc. Trend ten jest zauważalny również w Polsce. (PAP)

Komentarze