Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Arriva krytykuje szczeciński przetarg na linie

infobus
14.12.2017 07:00
0 Komentarzy

29 listopada 2017 r. Gmina Miasto Szczecin, działająca przez Zarząd Dróg i Transportu Miejskiego w Szczecinie ogłosiła przetarg na obsługę linii dziennych i nocnych oraz w komunikacji okazjonalnej na telefon.

Zamówienie obejmuje obsługę linii dziennych: 52, 70, 81, 83, 88, 105, 108, 121, 122, 123, 124 oraz nocnych: 522, 523, 530, 531, 532, 535, 536, a także transport na żądanie. Zwycięzca przetargu będzie miał do przejechania 2.327.315 wozokilometrów i 7.560 wozogodzin. Wielkość pracy przewozowej może ulec zmianie nie więcej niż o 10%.

Kryteria oceny ofert to cena brutto za 1 wozokilometr w komunikacji regularnej (55%), cena brutto za 1 wozokilometr w komunikacji okazjonalnej (5%), rodzaj taboru – w pełni niskopodłogowy (20%) i średni wiek taboru (20%).

Wykonanie zamówienia w wersji pierwotnej miałoby nastąpić od podpisania umowy, nie wcześniej jednak niż od 1 stycznia 2018 roku do 31 grudnia 2018 roku. Linia 52 dotychczas była obsługiwana przez SPA Dąbie, zaś wszystkie pozostałe linie przez PKS Szczecin, który wygrał ostatni przetarg na roczną obsługę. Można było się spodziewać, że i tym razem PKS Szczecin będzie próbował wygrać to niemałe zamówienie. Nie wszystkim jednak się to spodobało.

Arriva pyta i zarzuca

Nie minęło kilka dni, a do ZDiTM Szczecin wpłynęło pierwsze zapytanie. Autorem była Arriva Bus Transport Polska Sp. z o.o. w Toruniu. W zapytaniu Arriva zarzuca szczecińskiemu zarządcy transportu, iż rozpoczęcie świadczenia usług od dnia 1 stycznia 2018 roku jest niemożliwe, z uwagi na fakt, że termin otwarcia ofert w niniejszym przetargu przewidziano na dzień 27 grudnia 2017 roku. Nie jest także znana dokładna data zawarcia umowy między przewoźnikiem, a organizatorem, co zdaniem Arrivy oznacza, że wykonawca składając ofertę nie ma wiedzy na temat długości czasu niezbędnego do przygotowania się w celu realizacji zamówienia.

Okres na przygotowanie się powinien według Arrivy wynosić minimum kilka miesięcy zważywszy na konieczność posiadania 46 autobusów o różnej pojemności, zatrudnienia kierowców i posiadania bazy autobusowej. Toruńska spółka zarzuca także organizatorowi transportu publicznego, iż zapisy SIWZ w sposób oczywisty faworyzują obecnego wykonawcę (tj. PKS Szczecin), który dysponuje bazą, kierowcami i autobusami i tym samym jako jedyny jest w stanie spełnić wszystkie wymagania zamawiającego.

Zdaniem Arrivy tylko PKS Szczecin jest w stanie świadczyć usługi od dnia zawarcia umowy. Według pytającego świadczy to o naruszeniu zasady uczciwej konkurencji. W efekcie został sformułowany wniosek o zmianę terminu rozpoczęcia wykonania usługi na 90 dni od podpisania umowy oraz terminu na spełnienie wszystkich warunków zamawiającego co do bazy transportowej, który według wnioskodawcy winien wynieść 180 dni od daty zawarcia umowy.

Jak się broni ZDiTM?

Szczeciński zarządca transportu nie wyraził zgody na zaproponowane zmiany. Argumentacja zamawiającego sprowadza się do wyjaśnienia, że w marcu br. ZDiTM opublikował wstępne ogłoszenie informacyjne o zamiarze zawarcia umowy której przedmiotem jest prowadzone obecne postępowanie. Zdaniem ZDiTM wykonawcy już wtedy mieli możliwość zadawania pytań w związku z planowanym przetargiem, co miało na celu umożliwienie potencjalnym oferentom przygotowanie się do złożenia ofert i spełnienia warunków określonych przez zamawiającego. W konsekwencji według organizatora w takim przypadku nie ma mowy o faworyzowaniu PKS Szczecin czy naruszeniu zasad nieuczciwej konkurencji.

W opinii ZDiTM potencjalni wykonawcy powinni spełniać wszystkie wymagania SIWZ w dniu składania ofert. W rezultacie zamawiający dokonał jedynie kosmetycznej zmiany dotyczącej terminu wykonania zamówienia. Na chwilę obecną rozpoczęcie świadczenia usług przez zwycięzcę przetargu nastąpi w momencie podpisania umowy.
Czy mimo powyższych przeciwności Arriva złoży ofertę? Można się domyślać, że nie, z uwagi na krótkie terminy na przygotowanie się do świadczenia usług. Niemniej jednak należy pamiętać, iż świadczenie usług przewidziano tylko na rok 2018. Przez ten czas nie tylko Arriva, ale i inni przewoźnicy mogą zbierać siły, aby zagrozić wyparciem dotychczasowego wykonawcy. Gdyby tak się stało, byłby to z pewnością precedens w szczecińskiej komunikacji miejskiej.

Komentarze