TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Arriva zamyka oddziały, a społecznicy piszą list
INFOBUS.PL - Opublikowano: 03.12.2018 14:00:28
Arriva zamyka oddziały, a społecznicy piszą list

Arriva Bus Transport Polska poinformowała w ubiegłym tygodniu o zakończeniu działalności przewozowej w wybranych oddziałach m.in. w Sędziszowie Małopolskim. Sytuacją są zaniepokojeni społecznicy.

Arriva Bus Transport Polska poinformowała w ubiegłym tygodniu o zakończeniu działalności przewozowej w wybranych oddziałach m.in. w Sędziszowie Małopolskim. Sytuacją są zaniepokojeni społecznicy z Podkarpackiego Stowarzyszenia Miłośników Komunikacji. Z tego powodu wystosowali oni list do marszałka województwa, Władysława Ortyla. Poniżej jego treść.

"Szanowny Panie Marszałku,

My członkowie Podkarpackiego Stowarzyszenia Miłośników Komunikacji z zaniepokojeniem przyjęliśmy oświadczenie zarządu spółki Arriva Bus Transport Polska o zawieszeniu działalności oddziału w Sędziszowie Małopolskim, a co za tym idzie o zamknięcia połączeń do miejscowości: Sędziszów Małopolski, Ropczyce, Brzezówka, Ostrów, Kozodrza, Borek Mały, Okonin, Łączki Kucharskie, Broniszów, Gnojnica, Glinik, Wielopole Skrzyńskie, Brzeziny, Jaszczurowa, Sielec, Iwierzyce, Nockowa, Iwierzyce, Wiercany, Olimpów, Bystrzyca, Wolica Piaskowa, Wolica Ługowa, Kawęczyn Sędziszowski, Krzywa, Czarna Sędziszowska, Borek Wielki, Boreczek, Ruda, Kamionka, Leszcze, Huta Przedborska, Ocieka, Zdżary, Kamionka, Leszcze, Huta Przedborska, Przedbórz, Domatków, Bukowiec, Kolbuszowa, Niedźwiada, Mała, Nawsie, Wolica Piaskowa, Wolica Ługowa, Cierpisz, Olchowa, Będziemyśl, Klęczany, Dąbrowa, Trzciana, Woliczka, Świlcza, Rzeszów, Szufnarowa, Wiśniowa, Kalembina, Kożuchów, Tułkowice, Dobrzechów, Strzyżów, Zagorzyce, Szkodna, Góra Ropczycka. Z jeszcze większym zaniepokojeniem obserwujemy brak działań ze strony władz regionalnych w tej sprawie. Powołując się na ustawę z dnia 16 grudnia 2010 o publicznym transporcie zbiorowym oraz ustawę z dnia 5 czerwca 1998 o samorządzie województwa art. 14 ust. 1 pkt 10 zwracamy się o interwencję Urzędu Marszałkowskiego w sprawie grożącego regionowi widma znaczącego powiększenia poziomu wykluczenia transportowego.

W odpowiedzi na brak prowadzenia realnych polityk w celu zatrzymania upadku transportu zbiorowego przez organy wojewódzkie, pragniemy przypomnieć, że zapewnienie sprawnie działającego transportu zbiorowego jest obowiązkiem województwa, a także jest warunkiem koniecznym dla jego rozwoju i zapobieżeniu negatywnych zjawisk związanych z wykluczeniem transportowym. Ponadto w Planie zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego dla Województwa Podkarpackiego z roku 2014 czytamy na s. 13 "Sieć połączeń autobusowych jest niestabilna w związku ze stosunkowo łatwym dostępem do rynku, przewoźnicy często dokonują zmian w obsługiwanych połączeniach w odpowiedzi na zmieniające się warunki oraz potrzeby podróżnych, a także zachowania konkurencji uruchamiają nowe lub rezygnują z obsługi istniejących połączeń komunikacyjnych". Jednak pomimo postawienia słusznej diagnozy żadne realne działania mające na celu ustabilizowanie działalności sieci nie zostały podjęte. Dodatkowo zapisy dotyczące standardów funkcjonowania transportu zbiorowego w regionie, na które słuszne zwrócono uwagę na s. 114-116 nie były podnoszone, co skutkowało stopniowym regresem poziomu świadczonych usług.Jesteśmy świadkami powtórki sytuacji z 1 lipca 2017 r. w powiatach bieszczadzkim, leskim, sanockim i brzozowskim, gdzie spółka Arriva zawiesiła swoją działalność pozbawiając mieszkańców dziesiątek połączeń, które do tej pory nie zostały przywrócone.

Powołując się na badania naukowe z dziedziny ekonomii transportu, socjologii transportu i dane statystyczne możemy wnioskować, że jeżeli transport zbiorowy na zachodzie województwa podkarpackiego nie zostanie utrzymany, skutkować to będzie obniżeniem się poziomu mobilności mieszkańców co przekłada się na szereg negatywnych zjawisk społecznych takich jak: spadek zatrudnienia, obniżenie dostępności do usług, opieki zdrowotnej, edukacji, emigracja, rozpad więzi społecznych, a także gospodarczych i infrastrukturalnych: podniesienie kosztów pracy, obniżenie poziomu atrakcyjności inwestycyjnej regionu, trwały odpływ siły roboczej, podniesienie wskaźnika motoryzacji indywidualnej przekładającej się na nasilenie się zjawiska kongestii na trasach do Rzeszowa, w Rzeszowie, Sędziszowie Małopolskim i Ropczycach, wzrost zapotrzebowania na miejsca parkingowe. Jednocześnie każdy dzień w którym usługa transportowa nie zostanie zapewniona będzie oznaczał, że pasażer będzie zmuszony poszukiwać alternatywnego do brakującego połączenia środka transportu, co w przypadku wielu miejscowości nie będzie możliwe, co dla wielu ludzi oznaczało będzie utratę pracy, możliwości leczenia czy edukacji i rozwoju.

Wzywamy samorząd wojewódzki do podjęcia natychmiastowych działań ze współpracą z powiatami ropczycko-sędziszowskim, strzyżowskim, kolbuszowskim i rzeszowskim oraz gminami bezpośrednio bądź pośrednio dotkniętymi problemem. Ze swojej strony oferujemy wsparcie eksperckie i doradcze.

Jednocześnie zwracamy się z prośbą o realne zainteresowaniem się systemowymi problemami transportu zbiorowego w województwie. Ze szczególnym uwzględnieniem sytuacji w powiatach ropczycko-sędziszowskim, lubaczowskim, przemyskim, brzozowskim i rzeszowskim, którym grozi widmo masowego zamykania połączeń, a także o przedstawienie wizji przywrócenia efektywnej działalności transportu zbiorowego tam gdzie na skutek zaniedbań doprowadzono do jego demontażu."


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
linie
Arriva
Podkarpackie
PSMK
list
  • Krzysztof Rubik – 03.12.2018

    Piotr Jahn - radny Rady Powiatu Kędzierzyńsko-Kozielskiego to również dotyczy powiatu Kędzierzyn-Koźle.

  • Piotr Kowalski – 03.12.2018

    Arriva najwyraźniej zwija się z Polski.

  • Kinga Warchoł-Kawa – 03.12.2018

    w Mielcu też się zwinęli i jakoś nikt się nie zainteresował tym, że najbliższa wieś, Wola Mielecka, pozostała bez autobusu...

  • Mateusz Jadziński – 04.12.2018

    😱😱😱. Po prostu TRAGEDIA. Kolejne miejscowości pozostaną bez autobusu. A co mają powiedzieć uczniowie szkół średnich, emeryci?!? Od tego roku "pół" Mazowsza też odcięte od świata. Co to się dzieje na tym świecie 😱

  • Jakub Łodziński – 04.12.2018

    A na nową ustawę o PTZ wciąż czekamy i czekamy... "zamiast ratować to co zostało, poczekajmy aż jak najwięcej firm wycofa się/upadnie, powstanie jeszcze większe wykluczenie transportowe, transport publiczny straci na znaczeniu. Dopiero wtedy budujmy wszystko, od zera." Nie jest sztuką czekać na agonię a potem kreować propagandę wskrzesiciela. Niestety tak to zaczyna wyglądać... :/

  • Piotr Jahn - radny Rady Powiatu Kędzierzyńsko-Kozielskiego – 04.12.2018

    Proszę o chwilę cierpliwości. Rada i zarząd wspólnie z urzędem marszałkowskim zadają sobie sprawę z problemu i pracują nad rozwiązaniami. Jest jeszcze trochę czasu

  • Adrian Janeczko – 04.12.2018

    Pan Ortyl z pewnością przejmie się problemem komunikacji na Podkarpaciu. W ramach walki z wykluczeniem komunikacyjnym zapewni poza głównymi trasami 2 pary pociągów osobowych jako alternatywę, przed wyborami potrajając ich liczbę, by po wyborach po cichu w ramach korekty co nieco ściąć. Na Podkarpaciu ani kolej efektywnie nie działa, ani transport zbiorowy. Jest tylko jeden czołowy busiarz rozjeżdżający konkurencję na najbardziej rentownych trasach a reszta nikogo nie interesuje.

Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.