Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Autobus Rafako wejdzie na rynek w 2020 r.

infobus
17.04.2019 10:00
0 Komentarzy

Rafako chce mieć po wakacjach gotową homologację na model E-Busi jesienią ruszyć z testami trzech prototypów. Cel wejść na rynek na początku2020 r. i równolegle ruszyć z produkcją seryjną.

Spółka Rafako z grupy PBG zaprezentowała we wtorek na wystawie SielsiaKOMUNIKCJA w Sosnowcu zbudowany przez siebie autobus zeroemisyjny z baterią w podwoziu – poraz pierwszy pokazując wnętrze pojazdu. Firma przekonuje, że jej niewielkiautobus elektryczny może mieć liczne zastosowania. O targowej premierze Rafako naautobusowych targach pisaliśmy w InfoBusie TUTAJ

9 elektrycznych metrów

Pokazany na targach Silesia Komunikacja w Sosnowcu pojazdRafako E-Bus to pojazd klasy długości dziewięciu metrów, z całkowicie niskąpodłogą. Występujący na towarzyszącej targom konferencji „Transportniskoemisyjny w GZM” przedstawiciel firmy Wojciech Skęczek, mówiąc opotencjale rynkowym dla takiego pojazdu odwoływał się m.in. do rządowych planówzwiązanych z elektromobilnością.

Podkreślał jednocześnie, że ważny wpływ na ich realizacjębędą miały działania władz lokalnych na rzecz zachęcania mieszkańców dokorzystania z transportu publicznego. Przypomniał przy tym, że w Polsce, wprzeciwieństwie do części krajów europejskich, wciąż spada wskaźnik dystansupokonywanego przez pasażerów transportu publicznego.

-„Uważamy, że można to zmienić. Jednym ze sposobów może byćużywanie mniejszych pojazdów, jak Rafako E-Bus, który w wersjach zarównomiejskich, podmiejskich, jak i szkolnych, może być uzupełnieniem komunikacjiregularnej” – zaznaczył Skęczek.

Poza szczytem – poza centrum

Mówiąc o zaletach pojazdu Rafako przedstawiciel firmyzwrócił uwagę na wymiary zewnętrzne, przede wszystkim obniżenie wysokościnadwozia, które powinno sprzyjać elastyczności jego wykorzystania na bocznychdrogach, gdzie barierą dla standardowych autobusów bywają niskie wiadukty.

Skęczek przytoczył przykłady potencjalnych zastosowańpojazdu Rafako: w centrach miast poza godzinami szczytu, w zabudowiezabytkowej, uzdrowiskach czy przyszłych miejskich strefach zeroemisyjnych. Jegozdaniem polami zastosowania E-Busa mogą być też linie podmiejskie dowożące docentrów przesiadkowych, kursy szkolne, turystyczne czy tzw. autobusy nażądanie.

E-Bus w liczbach

Pokazany w Sosnowcu pojazd ma blisko 8,5 m długości, 2,4 mszerokości i 3,2 m wysokości. Autobus ma powstawać w dwóch technologiachbateryjnych LTO – do szybkiego i NMC – do wolniejszego ładowania; w trzechwariantach: miejskiej, podmiejskiej i szkolnej. Liczba miejsc, zależnie odkonfiguracji, ma wynosić do 20 siedzących i do 40 stojących (z zapewnieniemmiejsc dla niepełnosprawnych); łącznie do 53-54 miejsc.

Utworzony kilka lat temu zespół projektowy Rafako –finansowany ze środków własnych spółki – pracował w Solcu Kujawskim.Opracowując autobus firma założyła, że ma on być całkowicie polskim projektem iw jak największym stopniu polskim produktem, powstającym od podstaw jakoautobus elektryczny – z baterią w podłodze, co ma pozytywnie wpływać naparametry trakcyjne.

Baterie w technologii litowo-tytanowej (LTO), które lepiejniż najpopularniejsze dziś litowo-jonowe nadają się do szybkich i częstychładowań prądem o dużej mocy, mają umożliwiać ładowanie w 15 minut do 90 proc.pojemności. Synchroniczny wielofazowy silnik centralny z magnesami trwałymi mazapewniać wysoką sprawność, a lekka konstrukcja zwiększać zasięg.

Elektryczny timing

Rafako spodziewa się po tegorocznych wakacjach dysponowaćjuż homologacją prezentowanego obecnie pojazdu.

-„Na koniec tego i w przyszłymroku chcemy zacząć testy trzech prototypów tak, żeby w 2020 r. można było wejśćw eksploatację. Nie spieszymy się, chcemy to zrobić dobrze” – zapewnił wewtorek Skęczek.

Pierwsza prezentacja prototypu – z nieprzejrzystymi oknami -miała miejsce w grudniu ub. roku w siedzibie firmy w Raciborzu. W jej trakcieprezes Agnieszka Wasilewska-Semail mówiła, że zaangażowanie spółkispecjalizującej się w produkcji kotłów i bloków energetycznych w taki projektwynika z analiz dot. jej strategii w perspektywie dziesięcioletniej, wkontekście m.in. światowych trendów związanych z węglem.

Rafako nie złożyło oferty w zakładającym rozwój polskiegoautobusu elektrycznego programie Narodowego Centrum Badań i Rozwoju (NCBR)Bezemisyjny Transport Publiczny, w którym partnerskie samorządy (łącznie z 27ośrodków w kraju) zamawiają opracowywany pojazd. Projekt NCBR jest po etapiewyboru oferty – zwycięską spośród trzech okazała się złożona przez konsorcjum zliderem: Ursusem.(PAP)

Komentarze