TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Autobusem … pod prąd? Tylko w Gdyni! [FILM]
InfoBus.pl - Opublikowano: 16.12.2019 15:00:43
Autobusem … pod prąd? Tylko w Gdyni!; , fot. Kamil Złoch

16 grudnia zaczął działać pierwszy w Polsce kontrapas dla autobusów. Ponad kilometr jazdy pod prąd pozwoli komuniakcji miejskiej ominąć poranny korek na tym odcinku.

16 grudnia zaczął działać pierwszy w Polsce kontrapas dla autobusów. Ponad kilometr jazdy pod prąd pozwoli komunikacji miejskiej ominąć poranny korek na tym odcinku.

Na leśnym odcinku ulicy Chwarznieńskiej od 7:00 do 9:00 jeden z pasów ruchu został dedykowany autobusom, które ominą poranny korek. Pasażerowie komunikacji miejskiej zaoszczędzą około 10 minut. To pierwszy w Polsce stały kontrabuspas, który będzie sterowany przez system Tristar.

Pierwszy w Polsce

Na symboliczny pierwszy przejazd komunikacją miejską "pod prąd" zaprosili w poniedziałkowy poranek prezydent Gdyni Wojciech Szczurek i wiceprezydent ds. rozwoju Marek Łucyk.

- O tym, jak cenne są poranne minuty wie każdy z nas. Już od dziś w czasie największego szczytu komunikacyjnego kontrabuspas pozwoli zaoszczędzić ich około 10. Niezwykle cieszę się, że pierwsze tego typu rozwiązanie w Polsce zostało wdrożone w naszym mieście. Gdynia stawia na innowację i jestem głęboko przekonany, że to działanie przekona kolejne osoby do korzystania z komunikacji miejskiej, która ma jeden z najnowocześniejszych taborów w Polsce – mówi Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni.

Zobaczcie kontrabuspas na filmie:


Dzięki ITS

Kontrabuspas wspiera technologia - specjalne skanery analizują czas przejazdu ul. Chwarznieńską i jeśli czas osiągnie wartość graniczną, operator systemu TRISTAR zostanie o tym poinformowany, mając możliwość uruchomienia ruchu autobusów drugą jezdnią "pod prąd". Rozwiązanie przyspieszy przejazd ul. Chwarznieńską w kierunku centrum. Lewy pas ruchu jezdni w kierunku Chwarzna-Wiczlina przy dużym natężeniu ruchu zmieni swoją funkcję i staje się pasem wyłącznie dla autobusów, które jadą w przeciwnym kierunku.

- To pionierskie i bardzo innowacyjne rozwiązanie uzyskało zewnętrzne dofinansowanie w wysokości 50% wszystkich kosztów, otrzymując bardzo wysoką ocenę merytoryczną. Szczególne słowa podziękowania kieruję do zespołu inżynierów z Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni, którzy przygotowali rozwiązanie, dzięki któremu mieszkańcy Gdyni zaoszczędzą czas. To kolejna dobra informacja dla osób, które korzystają z transportu publicznego. Miasto Gdynia konsekwentnie rozwija sieć buspasów, a jeszcze w tym roku oddane zostaną kolejne z nich – mówi Marek Łucyk, wiceprezydent ds. rozwoju odpowiedzialny za wdrożenie rozwiązania.

Z technicznego punk widzenia

Kontrapas autobusowy pomiędzy Chwarznem i Witominem stał się tym samym kolejnym elementem systemu Tristar, funkcjonującego w aglomeracji trójmiejskiej od 2015 roku. Otwieranie i zamykanie kontrapasa trwa kilka minut. Czas ten pozwala na zjechanie wszystkich pojazdów z lewego pasa, a podczas wyłączania - na bezpieczne zjechanie autobusu, który wjechał jako ostatni.

W czasie zamykania pasa można będzie nad nim zobaczyć żółtą strzałkę skierowaną w prawą stronę, co będzie oznaczać, że za tym miejscem pas jest już zamknięty.

- To wspaniała informacja dla wszystkich mieszkańców zachodnich dzielnic Gdyni, ponieważ rozwiązanie dotyczy każdej linii autobusowej jadącej w kierunku centrum miasta. Jest to szczególnie ważne, gdy rozpoczęte zostały prace przy budowie Trasy Kaszubskiej i Gdynia świadomie zwiększyła częstotliwość kursowania komunikacji miejskiej m.in. w oparciu o niezwykle popularną linię 147, która przejeżdża przez Chwarzno-Wiczlino, ale początek swojej trasy ma na Karwinach. Jestem przekonany, że widok autobusu omijającego korek zachęci kolejne osoby do korzystania z komunikacji zbiorowej – mówi Jakub Ubych, pełnomocnik prezydenta ds. dzielnic i radny miasta.

Realizacja pierwszego w Polsce stałego kontrabuspasa jest dofinansowana ze środków Funduszu Dróg Samorządowych na rok 2018. Całkowity koszt inwestycji wyniósł 4,1 mln złotych, a połowa środków została pozyskana jako finansowanie zewnętrze.


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
buspas
Gdynia
Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.