TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Autobusy na giełdzie. Wpływ zwycięstw na kurs
InfoBus.pl - Opublikowano: 04.12.2017 13:41:41 6 komentarzy
Autobusy na giełdzie. Wpływ zwycięstw na kurs

Ursus to jedyny polski producent autobusów notowany na giełdzie. Dlatego co jakiś czas z ciekawością patrzymy, jaki wpływ mają kolejne elektryczne zwycięstwa na kurs akcji spółki. Z racji, że w ostatnim czasie Ursus odniósł kilka spektakularnych zwycięstw, czas na mała analizę podsumowującą autobusowy rok 2017 na giełdzie.

25 stycznia 2008 roku na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie zadebiutowała spółka URSUS. Nie byłoby w tym nic ciekawego, gdyby nie fakt, iż jest to jedyna spółka (a właściwie grupa kapitałowa) notowana na polskiej giełdzie, której coraz większa część działalności stanowi produkcja autobusów. Spółka ta posiada 60% udziałów w URSUS BUS S.A. Pozostałe 40% należy do AMZ Kutno. To właśnie URSUS BUS odpowiada za produkcję autobusów i trolejbusów. Niewątpliwie na notowania URSUS S.A. wpływ mają zawierane kontrakty przez URSUS BUS na produkcję i dostawę nowych autobusów. Przychody z tej działalności spółki URSUS stanowią zauważalnie większy udział w przychodach ogółem. Kurs spółki przez czas od debiutu do dnia dzisiejszego wahał się od 51 gr do aż 6,14 zł. Obecna cena ustabilizowała się powyżej 4 zł.

Historia zamówień a notowania giełdowe

Przeanalizujmy zatem czy informacje płynące ze spółki, dotyczące wygranych przetargów na dostawę autobusów mają wpływ na jej notowania giełdowe. Analizę zaczynamy od września 2016 roku:

URSUS wygrywa przetarg na dostawę 3 autobusów klasy MAXI i 2 klasy MIDI dla MZK Toruń. Komunikat giełdowy w tej sprawie został opublikowany w dniu 20 września 2016 roku, a kurs spółki spadł wówczas o 0,57% i osiągnął cenę 2,47 zł;

  • dzień później pojawiła się informacja o wyborze najkorzystniejszej oferty w przetargu na dostawę 10 elektryków klasy MAXI dla MZA Warszawa. Tym razem widać było wyraźny wzrost notowań akcji (+5,26%), a cena osiągnęła poziom 2,60 zł;

  • 16 listopada 2016 roku spółka poinformowała o podpisaniu umowy z MZA Warszawa na dostawę 10 autobusów elektrycznych. Była to zatem formalność po wygranym przetargu. Kurs nie zareagował wzrostem. Wręcz przeciwnie – spadł tego dnia o 1,76% i osiągnął cenę 2,23 zł;

  • w naszej analizie nie możemy pominąć daty 23 marca 2017 roku, kiedy URSUS poinformował o podpisaniu umowy na sprzedaż maszyn rolniczych i ciągników do Zambii o wartości 100 mln USD. Nie była to co prawda umowa na dostawę autobusów, jednakże miała ona istotny wpływ na dalsze zachowanie kursu akcji. Tylko tego dnia cena akcji poszybowała do góry o ponad 37%, osiągając poziom 3,70 zł. Już 10 kwietnia cena akcji skoczyła do poziomu 4,42 zł, a miesiąc później nawet do ponad 6 zł i było to bez wątpienia pokłosie zawartej umowy;

  • od tego wydarzenia kurs akcji po korekcie konsoliduje się w okolicach 4 zł. Niewątpliwie największym wydarzeniem w historii dla URSUS BUS było poinformowanie o wyborze najkorzystniejszej oferty w przetargu na dostawę 47 autobusów elektrycznych dla Zielonej Góry. Wynikiem opublikowania tej informacji był wzrost kursu akcji o ponad 12% z poziomu 3,80 zł do 4,28 zł;

  • następnie 22 listopada 2017 roku nastała formalność – tj. podpisanie umowy na realizację w/w dostawy. Kurs akcji lekko spadł do poziomu 4,15 zł;

  • ostatnią informacją, która napłynęła ze spółki było podpisanie umowy na dostawę 10 autobusów elektrycznych dla Szczecinka. Było to 29 listopada, a kurs spółki na tę informację podrożał jedynie o 0,48%. Nadmienić należy, że spółka w tym przypadku nie informowała wcześniej inwestorów o wyborze jej oferty jako najkorzystniejszej. Dzień otwarcia ofert nie miał znaczącego wpływu na notowania akcji spółki.

Jak było w ciągu ostatniego roku?

Analizując kurs akcji spółki na przestrzeni ponad roku nie można nie zauważyć jego skokowego wzrostu z poziomu ponad 2 zł do prawie 6 zł (biorąc pod uwagę cenę z zamknięcia). Niemniej jednak największy wpływ na taki stan miał najbardziej lukratywny kontrakt dla URSUSa – tj. na dostawę maszyn rolniczych dla Zambii. Umowy dotyczące dostaw autobusów raczej nie wywołują na inwestorach dużego wrażenia.

Wyjątkiem było tu wygranie zamówienia dla Zielonej Góry. Nie ma w tym nic dziwnego, albowiem było to dotychczas największe zwycięstwo producenta na autobusy elektryczne. Również wartość tej umowy budzi respekt. Mniejsze zamówienia pozostawały bez znaczenia dla kursu akcji. Można jednak przypuszczać, że większa ekspansja autobusowa URSUS BUS (nie tylko w Polsce, ale i za granicą) zaowocuje pozytywnym wpływem na notowania giełdowe spółki matki. Jak będzie rzeczywiście? Czas pokaże.

Przypomnijmy – w pierwszych 3 kwartałach 2017 roku URSUS S.A. zanotował 3,3 mln zł zysku netto, przy przychodach rzędu 231,38 mln zł. Rok wcześniej było to odpowiednio 0,69 mln zł straty netto i przychody na poziomie 203,84 mln zł.



Sprawdź też:
elektrobus
Ursus
  • !!! – 04.12.2017

    Brawo Solaris!

  • ??? – 04.12.2017

    Brawo Autosan

  • solaris150 – 04.12.2017

    Wartość akcji będzie rosła jak Ursus będzie w terminie dostarczał autobusy ;)

  • Inwestor giełdowy – 04.12.2017

    Ursus idzie jak burza, jest w tej chwili jednym z najlepszych walorów na giełdzie. Mój doradca giełdowy sugeruje mi wejście w te papiery. Notowania giełdowe Ursusa mogą dojść w przyszłym roku do 10 złotych za akcję.

  • klient domu maklerski – 05.12.2017

    Dowiedziałem się od doradcy że warto teraz kupić akcje ale zaznaczył że trzeba obserwować dostawy pojazdów. Mówił że w przypadku ewentualnych poślizgów w dostawie bacznie obserwować i sprzedać bo sukces może pęknąć jak bańka mydlana i skoczy się jak z firmą na Kujawach. Oby nie było czarnego scenariusza.

  • Kiedyś lubiłem traktorki. – 05.12.2017

    Ten PR TRAKTORA który stara się majstrować autobus AMZ-ta na tyle mnie rozwala że już nawet tego nie komentuję. A tobie gościu jak już musisz, radzę kupić lepiej akcje jajcarni szczęśliwych kurek niż narażać rodzinę na dramatyczne możliwe bankructwo !

Dodaj komentarz

Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.