Autobusy na II Kongresie producentów pojazdów elektryczny

infobus
15.01.2018 13:37
0 Komentarzy

Warszawa do końca 2025 lub 2027 chce wymienić wszystkie autobusy na niskoemisyjne lub zeroemisyjne. Tak zadeklarowała podczas Kongresu wiceprezydent stolicy, Renata Kaznowska. I to był najciekawszy news z warszawskiego Kongresu pojazdów elektrycznych dla branży transportu publicznego. W zasadzie to tytuł tego artykuł powinien brzmieć – „Autobusy – a w zasadzie ich brak – na II Kongresie producentów pojazdów elektryczny.”

Podczas dwudniowej (12/13 stycznia) imprezy mówiono m.in. o komunikacji miejskiej,jednak przede wszystkim akcent spotkania był postawiony na komunikację indywidualną. Wyłowiliśmy jednak kila autobusowych rodzynków.

Ministerstwo wspiera

II Kongres uroczyście otworzyli – Renata Kaznowska, zastępcaPrezydenta m.st. Warszawy, prof. Stanisław Wincenciak, Prorektor ds. RozwojuPolitechniki Warszawskiej i Michał Kurtyka, podsekretarz Stanu w MinisterstwieEnergii, który podczas inauguracji wydarzenia powiedział:

-„Bardzo konsekwentnie realizujemy plan, któryprzyjęliśmy w 2016 roku. Zaczynamy od dużych pojazdów, autobusów, żebystopniowo przechodzić w kierunku pojazdów dostawczych potem osobowych. Tootworzy perspektywy dla polskiego przemysłu. Plan bezemisyjnego transportu tojuż dzisiaj jeden z największych projektów na świecie a na pewno w Europie.1000 autobusów zostało zakontraktowanych wspólnie z NCBR i NFOŚiGW. To stawiaPolskę w gronie najbardziej ambitnych liderów, którzy o elektromobilności myśląw sposób bardzo praktyczny i logiczny – mówił Michał Kurtyka, podsekretarzStanu w Ministerstwie Energii otwierając II Kongres producentów pojazdówelektrycznych i infrastruktury do ich ładowania.

Warszawska e-deklaracja

-„Jest nas tu na sali bardzo liczne grono. Są naukowcy,przedsiębiorcy i pasjonaci, bo właśnie to co do niedawna było pasją dziś stajesię przyszłością – mówiła Renata Kaznowska, wiceprezydent m.st. Warszawyrozpoczynając kongres. – Stawiamy na elektromobilność, ale i transport szynowy.Do końca 2025, może 2027 chcielibyśmy wymienić wszystkie autobusy naniskoemisyjne lub zeroemisyjne. To pozwoli przybliżyć nas do celu jakim jestczyste powietrze dla Warszawy. Chcemy również wspierać elektryczny transportindywidualny dlatego nie czekając na rozwiązania ustawowe przygotowujemyprogram publicznych ładowarek miejskich. Ich szybka budowa nie będzie jednakmożliwa bez należycie przygotowanego prawa – uzupełniła. – Życzę gorącej iowocnej dyskusji. Jeśli dziś Państwo będziecie się spierać, uznam, żedzisiejszy kongres był ważny i wniósł wiele do Polskiej elektromobliności –zakończyła prezydent Kaznowska.

MZA, PGNiG i EC Engineering

O tym czym zasilać komunikację miejską w przyszłości mówiłna podstawie doświadczeń MZA Warszawa, prezes spółki Jan Kuźmiński.

Z kolei o strategicznejroli gazu w rozwoju elektromobilnego transportu przekonywali przedstawiciele GazSystem i PGNiG.

W Kongresie uczestniczył też Bartłomiej Zborek, wiceprezes spółkiEC Engineering z Krakowa, która opracowałainnowacyjny system szybkiego ładowania baterii przeznaczony dla autobusów.

-„Biorąc pod uwagę obecny stan techniki iograniczenia po stronie baterii w związku z dużym kosztem zakupu oraz ich masą,szczególnie dla autobusów interesującym rozwiązaniem staja się różnego rodzajurozwiązania do szybkiego ładowania baterii. Rynek oczekuje rozwiązania którenie zaburzą rozkładu jazdy oraz przepływu pasażerów. Te wymogi może spełnićsystem szybkiego ładowania, z którego autobus korzysta w trakcie wsiadania iwysiadania pasażerów na przystanku. Właśnie takie założenia przyjęliśmy doopracowania naszego produktu – podsumował Bartłomiej Zborek.


Komentarze