Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Autobusy na Warsaw Bus 2018 [FILM]

infobus
22.03.2018 13:00
0 Komentarzy

W dniach 21-23 marca na Warsaw Bus Expo 2018 można zobaczyć kilkadziesiąt autobusów prezentowanych przez 15 producentów pojazdów lub ich przedstawicieli. Jest ciekawie, ale mamy kilka uwag.

W ramach szybkiego podsumowania warto zauważyć, że na podwarszawskiej wystawie zabrakło najważniejszych graczy na krajowym rynku, czyli marek Solaris, MAN i Mercedes-Benz. Dlatego jak na razie Warsaw Bus Expo to impreza II ligowa, o bliżej nieustalonym profilu. Naszym zdaniem targi powinny ewoluować w kierunku wystawy autokarów, która powiązaniu z turystycznym zapleczem Expo i potencjałem stowarzyszeń, takich jak PSPA, czy PIT mogłaby stać się naprawdę liczącą się imprezą. I to nie tylko w Polsce.

Na tegorocznej edycji Warsaw Bus Expo zemścił się też brak wcześniej kampanii informacyjnej. W zasadzie do dzisiaj odwiedzający nie wiedzą, co mogą zobaczyć na autobusowej wystawie. Reklamowy slogan mówiący o 7 światowych autobusowych premierach można włożyć między bajki, a brak jakiejkolwiek informacji o najważniejszym wydarzeniu imprezy – wczorajszej konferencji prasowej PKS Polonus trzeba nazwać rażącym zaniedbaniem. Do tego wychodzi kompletnie pominięty – a ważny dla branży – temat ustawy o ptz, która właśnie podlega społecznym konsultacjom. Dlatego lokalizacja to nie wszystko, a po tak dynamicznie rosnącej firmie jak PTAK EXPO spodziewaliśmy się czegoś więcej.

{https://www.youtube.com/watch?v=AUV0jbNCSmo}

Najważniejsze wydarzenia Warsa Bus Expo 2018 to:

  • Premiera minibusu MAN TGE z zabudową firmy Mercus o pojemności pasażerskiej 16+1. To pierwszy w Europie – jak i na świecie – autobus na bazie modelu TGE, co m.in. świadczy o pozycji polskich firm nadwoziowych. Pojazd docelowo trafi do klienta w Holandii.

  • Pojawienie się na stoisku Iveco Poland litewskiej zabudowy Daily od firmy Forveda. To ciekawy ruch polskiego przedstawicielstwa, która stawia na zdrową konkurencję firm zabudowujących pod szyldem marki Iveco.

  • Premiera autobusu elektrycznego TAM Vero (z Tovarna Avtomobilov Maribor), który został sprowadzony do Polski przez multi-autobusowego dilera – firmę GSP Bus & Coach. Na tym samym stoisku możemy też zobaczyć po raz pierwszy w naszym kraju ukraińskie autobusy międzymiastowe Etalon Tulpan” A08430 (Chernihivskyi Avtobusnyi Zavod) na podwoziach DAF oraz hiszpański „rodzynek” – turystyczny midibus Indcar Next L9 z położonym z przodu silnikiem DAF.

  • Debiut w Polsce synchronicznego silnik elektrycznego Actia . Francuska firma do tej pory specjalizowała się w zakresie miejsca pracy i elektronicznej architektury pojazdów. Teraz z duchem czasu stawia na napędy elektryczne, w tym dwu zwojowe silniki, pełną gamę baterii oraz systemy zarządzające nimi.

  • Autokar Irizar i8 z układem siedzeń 2+1. Hiszpański producent wyrasta na specjalistę od autobusów spełniających najbardziej wymyślne wymagania klientów, a rosnąca liczba piłkarskich autokarów oraz poznański projekt Platinum jest tego najlepszym dowodem.

  • Debiut marki Van Hool w Polsce z trzema autokarami – dwuosiowym TX16M oraz trzyosiowymi TX16 Astron i TX16 Acron. Jak na razie belgijski producent rozpoznaje polski rynek, jednak dzięki polityce taborowej PolskiegoBusa ta marka jest już doskonale znana krajowym przewoźnikom. Pozostaje „tylko” kwestia ceny.

  • Ciekawy pomysł firmy przewozowej Żak z Augustowa, która sprowadza z Turcji minibusy, wyposażane pod kątem polskiego klienta. Jak widać MINI rynek w Polsce świetnie się rozwija i nie widać końca jego potencjału

Autobusy na Warsaw Bus Expo

Zachowując kolejność alfabetyczną:

  • Autosan – pokazał w Nadarzynie dwa autobusy: miejski Sancity 12 LF oraz międzymiastowy Eurolider 9

  • GSP Bus & Coach ma na swoim stoisku cztery autobusy: TAM Vero EV, dwa „Tulpany” Etalon A08430 oraz pięknie odrestaurowany TAM 190A w barwach Biura Turystycznego Gromada. Rodzynek!

  • JI SERVICE – diler ukraińskiej marki ZAZ ponowienie pokazał popularny w Polsce miejski midibus A10 oraz gamę pojazdów śląskiej firmy MGC na bazie Sprintera – w tym miejską wersję trzyosiową.

  • Irizar – wyłączny diler hiszpańskiej marki – firma Wanicki pokazała w Nadarzynie pełną gamę swoich turystycznych modeli. Od ekonomicznej serii i6s w wersjach dwuosiowej i trzyosiowej po topowy klasę i8 – w wersji trzyosiowej i układem siedzeń 2+1. Prestiżowa kompletacja.

  • Isuzu – turecka marka reprezentowana w Polsce przez firmę Busimport.plpokazała dwa miejskiego modele: niskopodłogowy Citiport klasy MAXI z silnikiemCummins oraz Citibus klasy MIDI o długości 9,5 m. Do tego miejskiego grona dołączyłturystyczny midibus Visigo o długości 9,5 m. Wszystkie pojazdy z silnikami CumminsEuro 6.

  • Iveco Poland – po raz pierwszy polski przedstawiciel Iveco w klasie autobusów MINI zebrał na jednym stoisku tak wielu polskich producentów zabudów. I nie tylko. Pojawiła się też już wspomniana litewska firma Forveda z Wilna, która poważnie myśli o naszym rynku. Oprócz niej, w zakresie furgonów, mogliśmy też zobaczyć zabudowy firm: Buscenter z Kielc, Carpol z Grodziska Maz. i CMS-Auto z Sulejówka. Z kolei pojazdy na podwoziach Iveco pokazały na stoisku Iveco Poland takie firmy jak: Auto-CUBY z Gościcina, słowackie Rosero (z dilerem w Polsce w postaci CMS-Auto) i MMI ze Zbyszewa.

  • MarketBus to nowa minibusowa marka w Polsce, wprowadzona na rynek przez znanego przewoźnika Żak Express z Augustowa. W zakresie nowych pojazdów spółka oferuje autobusy Iveco-Żak 70C.

  • Mercus-Bus pokazał również szeroką paletę minibusów, bazując na trzech markach: Mercedes-Benz (w tym wersja terenowa 4×4), Iveco (w tym unikatowy pojazd z lusterkami zewnętrznymi przeniesionymi z dużych autokarów) i po raz pierwszy MAN. Zabudowa TGE dla holenderskiego klienta jest naszym zdaniem najważniejszym wydarzeniem targów w Nadarzynie.Pamiętajmy, że bazowy furgon powstaje w polskich zakładach VW we Wrześni.

  • MMI – firma ze Zbyszewa, która co rusz musi odpowiadać, że nie jest Kapeną, przedstawiła w Nadarzynie model Urby (w barwach Gminy Strzelin)i Thesi.

  • Otokar – reprezentowany w naszym kraju przez firmę Bus Trans Technik – jak zwykle przygotował szeroką ofertę swoich modeli, które wczesnej mogliśmy zobaczyć na wystawie w Kortrijk, czyli midibusy: turystyczny Ulyso T i miejski Navigo LF. Do tego debiutanckiego grona dołączyli „weterani”: 35 osobowy Navigo T w  oraz niskopodłogowe autobusy miejskie Kent C 18,75m oraz Kent C 10,80m.

  • Scania Polska, która w tym roku zrealizuje rekordową liczbę zamówień na gazowe autobusy (m.in. Słupsk, Tarnów, Michalczewski Warszawa) pokazała na targach oczywiście model Citywide LF CNG, któremu towarzyszył ekonomiczny model OmniExpress HD, w zielonych barwach FlixBusa. Z kolei klasę Premium reprezentował model i8 na podwoziu Scania. W Polsce cały czas są firmy, które preferują takie właśnie rozwiązanie – m.in. śląski Bomatur.

  • SOR Poland pokazał na Warsaw Bus Expo dokładnie te autobusy, którymi najbardziej interesują się polscy klienci, czyli: niskopodłogowy elektrobus SOR NS 12 electric (podobno w tym roku powstanie także wersji przegubowa z silnikiem diesla), lokalny z obniżoną podłogą SOR CN12,5 i międzymiastowy SOR C10,5.

  • Ursus Bus z modelem CitySmile12 LFE w warszawskich barwach był jedyną firma  na targach, która postawiła na autobusy miejskie.

  • Van Hool właśnie w Nadarzynie zadebiutował na polskim rynku. Belgijski producent postawił na modele EX16M, TX16 Acron i TX16 Aron. Polskim przedstawicielstwem kieruje Marek Ostojak, który wcześniej pracował w sieci DAF Polska. Jego znajomość transportowych realiów dobrze wróży przyszłość.

  • VDL Bus & Coach Polska – spółka z Koła jak zwykle wybrała niekonwencjonalną metodę prezentacji i jako jedyna wystawiła się na zewnątrz targów z dwoma, dwuosiowymi modelami Futura FHD2.

  • Volvo Polska – przedstawiciel szwedzkiego producenta także wybrał niestandardowy sposób obecności na targach i wystawił się w innej niż wszyscy hali (E) – z modelami 7900 Hybrid w barwach PKM Sosnowiec i Volvo 9900 6×2.

Komentarze