TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Autokarem po ? Paryżu
Andrzej Bahr, Rafał Marek ( ITRP) - Opublikowano: 06.08.2015 11:47:57 1 komentarz | O autorze | Poprzednie wpisy
Autokarem po Paryżu

Paryż miasto zakochanych, stolica kultury oraz mody. Miasto posiadające niezwykły klimat lansu z domieszką arogancji i lekceważeniem, dla przybywających do niego turystów. Do mieszanki należy jeszcze dodać jedne z najatrakcyjniejszych zabytków. Daje to nam ?koktajl?, który przyciąga do Paryża coraz więcej turystów, od kilku lat sięgając rocznie ponad 30 milionów turystów zagranicznych.

Pozornie ruch autobusów turystycznych w Paryżu, nie różni się od innych metropolii posiadających szczególne walory turystyczne i tutaj można zaobserwować prosty schemat. System składa się z trzech elementów: przystanków, parkingów krótkoterminowych i parkingów długoterminowych. Umiejscowienie poszczególnych części sytemu współgra z lokalizacją głównych obiektów turystycznych i istniejącej infrastruktury. Ważnym czynnikiem (czasami najważniejszym) są potrzeby mieszkańców które, są zazwyczaj zupełnie przeciwne do oczekiwań branży. Skala problemu jest wprost proporcjonalna do ilości autokarów poruszających się po danym mieście, tłumaczy to w pewien sposób podejście Paryżan do turystów.

Mimo pozornie ogromnej ilości miejsc w szczycie sezonu znalezienie wolnego bywa bardzo trudne, Jeżeli program zwiedzania na to pozwala dobrym rozwiązaniem jest wyjazd poza ścisłe centrum i szukanie miejsc na parkingach długoterminowych.

Według danych szacunkowych w szczycie sezonu po Paryżu porusza około 800 - 1.000 autokarów dziennie. Przygotowano dla nich 430 miejsc z czego niemalże 200 na parkingach krótkoterminowych, gdzie czas postoju ograniczony jest do trzech godzin. Zlokalizowane one są w pobliżu najważniejszych i najbardziej popularnych atrakcji turystycznych. Element ten wyróżnia Paryż pośród miast europejskich, w których zwykle w ścisłym centrum opiera się na przystankach turystycznych, tutaj przystanki nie są najważniejszym elementem. Taki stan zawdzięczamy kilku czynnikom: wystarczającej ilości miejsca dzięki stworzeniu ogromnych parkingów podziemnych, przybywającej do miasta codziennie dużej ilości autobusów, polityki ograniczającej ruch pomiędzy ewentualnymi przystankami i parkingami.

Należy wspomnieć o bardzo dobrze rozbudowanej sieci metra i kolejek dojazdowych z podstołecznych miejscowości, system ten pozwala na szybkie zwiedzanie miasta bez potrzeby poruszania się autokarem. Przed zakupem biletu sugeruje się szczegółowe przeanalizowanie cennika i uzbrojenie się w cierpliwość przy zakupie biletów dla grupy.

Niestety korzystanie z tego mocno rozbudowanego sytemu parkingów jest płatne. Istnieje kilka rodzajów karnetów ich cena zależy od formy zakupu na miejscu lub za pośrednictwem internetu:

  • od 8:00 do 14:00 ? 107,30€ lub 64,50€

  • od 13:00 do 19:00 ? 107,30€ lub 64,50€

  • od 8:00 do 19:00 ? 139,30 € lub 96,50€

  • od 18:00 do 2:00 ? 107,30 € lub 64,50€

  • od 18:00 do 9:00 ? 139,30€ lub 93,50€

  • od 8:00 do 9:00 dnia następnego ? 203,30€ lub 160,50€

Zdecydowanie najwygodniej wjazdówkę kupić przez internet. Jest to możliwe po zalogowaniu na stronie: www.passautocar.paris.fr. W bardzo prosty sposób wybrać musimy okres obowiązywania, datę oraz numer rejestracyjny. Przepustkę wydrukować należy na kartce formatu A4. Znajdziemy na niej również sześciocyfrowy PIN kod potrzebny do wjazdu/wyjazdu z wybranych parkingów. Pod wcześniej wymienionym adresem internetowy znaleźć również można wszystkie potrzebne informacje oraz mapki. Strona niestety nie jest przetłumaczona na język polski, ale oczywiście poza wersją francuską, angielską i niemiecką jak również hiszpańską i włoską.
Największe parkingi zlokalizowane są oczywiście w pobliżu głównych atrakcji stolicy Francji. Wieża Eiffla obsługiwana jest głównie przez te znajdujące się wzdłuż Avenue Joseph Bouvard i Avenue Gustave Eiffel. Szczególnie skrupulatnie służby parkingowe pilnują tam maksymalnego czasu postoju.

Większość autokarów odwiedza również jeden z największych podziemnych parkingów zlokalizowany pod muzeum słynnego Pałacu Luwr, gdzie dla autobusów przygotowano jeden z poziomów mieszczący ok 80 autokarów. Również tam czas postoju ograniczony jest do trzech godzin. Oczywiście aby wyjechać należy użyć kodu. Jest to jeden z parkingów na których można nabyć przepustkę. Podziemny parking obsługuje również futurystyczną dzielnicę La Défense. Popularnym miejscem są stanowiska zlokalizowane wzdłuż Cours la Reine skąd bardzo blisko do placu Concorde i Pól Elizejskich. Wzgórze Montmarte z Bazyliką Sacré-C?ur dostępne jest z przystanku zlokalizowanego przy Boulevard de Rochechouart 45, w pobliżu znajduje się również słynny plac Pigalle.

Parkingi długoterminowe znajdują się w większej odległości od centrum. Największy o pojemności 80 autokarów zlokalizowany jest w pobliżu hali Bercy na południowym wschodzie miasta tuż przy obwodnicy. Po przeciwnej stronie przy Place du Général K?nig znajduje się drugi duży parking Pershing. Pozostałe mają pojemność od dwóch do ośmiu autokarów zlokalizowane są w różnych punktach miasta. Ich pełna lista znajduje się na podanej stronie internetowej.

Kierowcy autokarów poruszający się po Paryżu doskonale zdają sobie co znaczy mieć oczy dookoła głowy. Ogromne natężenie oraz styl jazdy mieszkańców metropolii może w pierwszej chwili szokować. Dodatkowym utrudnieniem, są jednoślady, których spodziewać się trzeba w każdej najmniejszej nawet luce. Pamiętać również trzeba o obowiązującym na obwodnicy (Peripherique) zasadzie, że pierwszeństwo mają pojazdy włączające się do ruchu. Jak w całej Francji szczególnie często mamy doczynienia ze skrzyżowaniami równorzędnymi, na których obowiązuje zasada prawej ręki. Sporo uwagi należy również poświęcić jeździe po skrzyżowaniach z ruchem okrężnym. Koronnym przykładem jest tutaj znajdujące się przy Łuku Tryumfalnym. Posiada ono 11 wlotów, bardzo szeroką jezdnie bez wyznaczonych pasów ruchu. Zgodnie z zasadą klasycznego ronda pierwszeństwo maja wjeżdżający. Dlatego najprościej skierować się w kierunku środka, aby po przejechaniu w pobliże właściwego wyjazdu ostrożnie opuścić skrzyżowanie.

Większość kierowców po kilku godzinach, czasami kilku dniach jest w stanie przyzwyczaić się a nawet polubić specyficzny styl jazdy Paryżan.

Z punktu widzenia pilota (Sławomir Pasternak):

Jeżeli chodzi o sposób zwiedzania i jakość usług przewodnickich - Paryż jeszcze do niedawna, był najbardziej liberalną spośród europejskich stolic. Oprowadzać wycieczki po stolicy Francji mógł każdy, kto czuł się tylko na siłach lub komu się choćby wydawało, że potrafi... Od kilku miesięcy jednak to się zmieniło. Coraz częściej liderzy grup są legitymowani. Jak na razie kończy się jednak na pouczeniach i groźbie wysokiego mandatu przy kolejnej wpadce. Oczywiście nie ma mowy, by grupa bez miejscowego licencjonowanego przewodnika dostała się do jakiegokolwiek paryskiego muzeum ? może poza Muzeum Perfum Fragonardem :-) . Za to młodzież szkolna i studenci korzystający z usług miejscowego przewodnika mają zagwarantowane bezpłatne zwiedzanie w korzystnych godzinach..

Autorzy: Andrzej Bahr, Rafał Marek ? Zespół Transportu Turystycznego Izby Turystyki RP.

WIĘCEJ
Poprzednie wpisy na blogu:

    Wszystkie wpisy

    • – 05.05.2017

    Dodaj komentarz

    Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.