TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Autonomiczne autobusy Jaworznie - za pięć lat
GAZETA WYBORCZA-KATOWICE InfoBus.pl - Opublikowano: 04.03.2018 12:00:28
Autonomiczne autobusy Jaworznie - za pięć lat

Podczas jaworznickiego spotkania pod hasłem "Miast Idei" mówiono m.in. o nowej trafie biletowej PKM Jaworzno, a także o pojazdach autonomicznych.

Podczas jaworznickiego spotkania pod hasłem "Miast Idei" mówiono m.in. o nowej trafie biletowej PKM Jaworzno, a także o pojazdach autonomicznych. Poniżej rozmowa z Pawłem Silbertem, prezydentem Jaworzna, która ukazała się na łamach Gazety Wyborczej-Katowice:

Przemysław Jedlecki: Wiemy, że rozpoczyna się mapowanie miasta, tak by mogły się tu pojawić takie pojazdy.

Paweł Silbert, prezydent Jaworzna: Rok temu, również podczas konferencji "Miast Idei" powiedziałem, że samochody elektryczne to świetna rzecz, ale byłoby wspaniale, gdyby obok nich w mieście pojawiły się też samochody autonomiczne. Hasło o tym, że jesteśmy gotowi na to, by testować je u nas, poszło mocno w świat. Minęło kilka dni i rozdzwoniły się w tej sprawie telefony. Zaproszono nas do Ministerstwa Rozwoju na rozmowy. Bardzo szybko ustaliliśmy, że powinno się zmienić prawo, tak by takie pojazdy mogły się pojawić nie tylko w Jaworznie, ale też w całej Polsce. Zaczęliśmy pracować nad odpowiednimi przepisami i dziś mogę z dumą powiedzieć, że część zapisów w ustawie o elektromobilności, które zapowiadają pojazdy autonomiczne, powstało w naszym mieście. To praca zespołu moich współpracowników, którzy szybko zrozumieli, jak wielka szansa otwiera się dla Jaworzna. Naprawdę nie trzeba było ich do tego przekonywać.

Za "Miastami Idei" poszły też propozycje firm, które zajmują się pojazdami autonomicznymi. Spotkaliśmy się i postanowiliśmy razem zmierzyć się z takim zagadnieniem – pierwsi w Polsce. Dlaczego wybrano Jaworzno? Bo my to zaproponowaliśmy i nie były to puste deklaracje, wzięliśmy też odpowiedzialność za to zadanie.

Specjaliści już wytypowali miejsca, które będą mapowane?

Tak, wybrali na początek trzy miejsca. To droga dojazdowa do autostrady A4, trasa autobusu nr 321 oraz okolice rynku. Takie miejsca są niemałym wyzwaniem dla pojazdu autonomicznego. Wskazano te przestrzenie, ponieważ nie jest sztuką wypuścić pojazd autonomiczny na autostradę, która jest miejscem bardzo przewidywalnym. Wyzwaniem jest sprawdzenie, jak taki pojazd zachowa się w mieście, gdzie są wąskie uliczki, dużo domów, wiele się dzieje w każdym momencie. Nie wykluczam, że aby się zmierzyć z tym wyzwaniem, konieczne będzie zbudowanie testowego fragmentu ulicy czy też toru. Trzeba się przecież liczyć z tym, że te pojazdy wyjadą na ulice dopiero, gdy będą dawały rękojmię bezpieczeństwa. Rozmawiamy o tym z poważnymi partnerami, oni również nie rzucają słów na wiatr i jeśli tylko model biznesowy będzie atrakcyjny, to Jaworzno może stać się tym miejscem na mapie Polski, które zyska tor do testowania takich pojazdów.

Jak będziemy używać takich pojazdów? Będzie to coś w rodzaju taksówki, autobusu, prywatny pojazd?

Wymarzyliśmy sobie, żeby w ciągu pięciu lat doprowadzić do tego, aby na ulice naszego miasta wyjechał autonomiczny autobus. Współpracujemy z jedną firm, która jest gotowa przygotować dla nas niewielki autobus elektryczny. Zaproponowaliśmy, żeby przygotowali go pod adaptację sprzętu, aparatury, tak by się stał pojazdem autonomicznym. Już nawet mamy pomysł, gdzie taki autobus mógłby się pojawić.

Część osób boi się tego rozwiązania.

Przypomina mi to sytuację sprzed wielu lat, kiedy ludzie protestowali przeciwko automobilom spalinowym. Przecież były niebezpieczne, smrodziły, hałasowały i w ogóle nie były nikomu potrzebne do normalnego życia. W końcu były konie, które można było pogłaskać i nadać imię. Wszyscy się mylili. Pojazdy konne traktuje się dziś czysto hobbystycznie, rekreacyjnie. Do normalnego użytku weszły napędy spalinowe, teraz mamy erę elektryków i hybryd. Niedaleka przyszłość należy do pojazdów autonomicznych. Czego się bać? Zastanawiamy się nad tym, wsiadając do samolotu, że przez większą część lotu operuje autopilot?

Ale czy autonomiczne pojazdy rozwiążą problemy współczesnych miast?

W Europie do pracy transportowej brakuje kilkudziesięciu tysięcy kierowców. Z punktu widzenia producentów samochodów i firm spedycyjnych im szybciej takie pojazdy się pojawią, tym lepiej. Maszyny wyparły ludzi pracujących przy taśmach produkcyjnych, tak samo zatem stanie się z kierowcami. Automatyzacja jest nieuchronna.

Warto jednak pamiętać, że zanim takie pojazdy wyjadą na "normalne" ulice, to konieczne będą szerokie zmiany w prawie. To kwestie własności, ubezpieczeń, relacji między pieszymi a użytkownikami takich urządzeń, ważne są też dylematy moralne. Co w sytuacji, kiedy kolizja będzie nieuchronna, czyje zdrowie i życie bardziej chronić?



WIĘCEJ
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
autonomia
PKM Jaworzno
  • Marcin RY – 04.03.2018

    Naprawdę tak ślepo wierzycie w te autonomiczne autobusy ? To zagrożenie dla ruchu. Co się dzieje w USA ? Co wyprawiają autonomiczne pojazdy Google ??

  • Krzysztof Kantor – 04.03.2018

    hehehe a w katowicach jelcze Vecto dalej będą wiecznie żywe :>

  • Wojciech Liberda – 04.03.2018

    Do pierwszego wypadku będą autonomiczne....

  • Sebastian Marcinik – 04.03.2018

    Potem pojazdy na powietrze + latające a na koniec każdy mieszkaniec Jaworzna dostanie balonik i sam będzie mógł latać w dowolne miejsce tj. 0 pojazdów = 0 spalin :D

  • Ireneusz Michał Hyra – 04.03.2018

    Hehe... dobry kit :)

  • Waldemar Korczyk – 04.03.2018

    halo głąby z kzkgop słyszycie ?

  • Tomasz Koliński Kolins – 05.03.2018

    Zdrowy rozsądek przemawia że nawet nie warto testować. Ktoś w Jaworznie chce pokazać że można ale wydaje mi się że nie można..

Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.