Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Berlin stawia na elektryczne Solarisy

infobus
01.07.2015 11:39
0 Komentarzy

Bezemisyjna,cicha i niezwykle płynna ? tak najkrócej można scharakteryzować jazdę jednymzczterech Solarisów Urbino 12 electric, które wkrótce wyjadą na berlińskąlinię nr 204. Dzisiaj na terenie zajezdni przy ulicy Indiry Gandhi, należącejdo stołecznego przewoźnika Berliner Verkehrsbetriebe, partnerzy projektuzaprezentowali innowacyjne pojazdy elektryczne.

Po uroczystej prezentacji zebrani goście,wśród których obecni byli m.in. przedstawiciele Federalnego MinisterstwaTransportu i Infrastruktury Cyfrowej, Senatu Berlina oraz partnerów projektu,wyruszyli wkrótką jazdę pokazową. Przedstawiono podczas niej cechycharakterystyczne pojazdu. Przejazd poprzedzony został demonstracją procesu indukcyjnegoładowania autobusu. Od dzisiaj autobusy wyjadą na testową linię nr 204.Natomiast w regularnym ruchu pasażerskim cztery Urbino 12 electric zacznąkursować od połowy lata.

Berliński Urbino 12 electric jest pojazdemcałkowicie bezemisyjnym, co oznacza, że nie wydziela nieprzyjemnych dla nosa iszkodliwych dla zdrowia spalin. Dodatkowo odznacza się prawie bezszelestną ipozbawioną drgań jazdą, a to wpływa na komfort podróżujących. Akustyczne walorypolskich pojazdów z pewnością zostaną docenione także przez berlińczykówmieszkających tuż przy linii autobusowej. Wybierając rozwiązanie oferowaneprzez firmę Solaris, korzyści odnoszą pasażerowie, mieszkańcy, a takżeśrodowisko naturalne. Wprowadzenie na linię czterech nowych elektrycznychSolarisów oznacza bowiem redukcję emisji CO2rzędu około 260ton rocznie. Aby otrzymać podobny efekt, należałoby zelektryfikować około 250poruszających się po Berlinie samochodów osobowych.

Autobusy będą kursowały na trasie międzyBerlińskim Uniwersytetem Technicznym a Dworcem Südkreuz, zatrzymując się podrodze m.in. przy Dworcu ZOO. Będą zatem wsparciem dla bardzo ważnych punktówprzesiadkowych całej metropolii. Opisywane Urbino 12 electric wyposażone sąwsystem szybkiego ładowania indukcyjnego PRIMOVE firmy Bombardier. Dziękimocy ładowarek, wynoszącej 200 kW, pojazdy będą potrzebowały zaledwie kilkuminut na doładowanie baterii. Wykonane przez firmę Bombardier baterie opojemności 90 kWh, są umiejscowione na dachu. Ich uzupełnianie następuje zestacji indukcyjnych, zlokalizowanych w obu punktach końcowych linii nr 204.

Dostarczone do Berlina elektryczneSolarisy wyposażone są w centralny silnik asynchroniczny o mocy 160 kW, którygwarantuje dobre, płynne przyspieszanie oraz prędkość maksymalną 65 km/h. Popomyślnie zakończonych testach, jeszcze tego lata, pojawią się onewregularnym ruchu pasażerskim. Wtedy mieszkańcy stolicy Niemiec otrzymająkolejny po tramwajach, metrze oraz promach napędzanych energią solarną środektransportu zasilany elektrycznie. Projekt ?E-Bus-Berlin? został dofinansowanyprzez Federalne Ministerstwo Transportu i Cyfrowej Infrastruktury kwotą4,1milionaeuro. Projektowi udziela naukowego wsparcia BerlińskiUniwersytet Techniczny.


Dane techniczne autobusów

Producent

Solaris Bus & Coach S.A.

Typ pojazdu

Urbino 12 electric

Długość x Szerokość x Wysokość

12,0m x 2,55m x 3,35m

Dopuszczalna masa pojazdu

18.000kg

Prędkość maksymalna

65km/h

Pojemność pasażerska

70 osób

Miejsca siedzące

33, z czego 19 z niskiej podłogi

Siedzenia składane

3

Producent napędu

Vossloh Kiepe GmbH

Silnik elektryczny

Asynchroniczny silnik centralny, Moc: 160kW
Typ TSA TMF 35

Producent systemu baterii

Bombardier Transportation

Baterie trakcyjne

PRIMOVE Batterie 90, Typ: litowo-jonowe, Pojemność: 90kWh, Napięcie: 660V

Klimatyzacja

Konvekta UL500EM

Ogrzewanie (elektryczne)

Spheros, 20kW

Oś przednia

ZF RL 82 EC

Oś napędowa

ZF AV 132


Dane projektu ?E-Bus Berlin?

Linia autobusowa BVG

204

Przystanki końcowe

S Südkreuz, S+U Zoologischer Garten (Hertzallee)

Liczba przystanków

18

Długość

6,1km

Czas przejazdu

ok. 24min

Takt

20min

Liczba autobusów

4

Producent systemu ładowania

Bombardier Transportation

Indukcyjny system ładowania

System ładowania PRIMOVE 200, Moc ładowania: 200kW, Efektywność: >90%, Podłączenie do sieci: 400V prąd zmienny

Stacje ładowania

? 2 na trasie (Südkreuz i Hertzallee)
? 1 w zajezdni BVG (ul. Indiry Gandhi)

Czas ładowania

4-7min na przystankach końcowych

Oszczędność emisji CO2

1.300g/Bus-km, ok. 260 Ton rocznie (cała linia)

Partnerzy

? Berliner Verkehrsbetriebe (BVG) AöR (operator i lider konsorcjum)

? Bombardier Transportation GmbH (system ładowania i baterie)

? Solaris (projekt i produkcja autobusu)

? Technische Universität Berlin (symulacja systemu, wsparcie naukowe, stacja ładowania Hertzallee)

? Vossloh-Kiepe GmbH (napęd, zarządzanie energią)

Komentarze