Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Bezpłatne autobusy w Rudzie Śląskiej. Tylko w weekendy

infobus
22.06.2017 15:00
0 Komentarzy

Ruda Śląska – wbrew opinii KZK GOP – rusza z pilotażowym programem bezpłatnych autobusów. W te wakacje w weekendy na terenie miasta będą kursowały dwie specjalne linie W1 i W2. Start projektu 24 czerwca.

Ruda Śląska rusza z pilotażowym programem bezpłatnejkomunikacji. W te wakacje w weekendy na terenie miasta będą kursowały dwiespecjalne linie autobusowe W1 i W2. Po raz pierwszy wyjadą one na ulice 24czerwca. Będą kursowały w każdą sobotę i niedzielę wakacji oraz 14 i 15sierpnia.

– Nie zrezygnowaliśmy z pomysłu wprowadzenia w mieściebezpłatnej komunikacji, pomimo negatywnego stanowiska KZK GOP. Chcemy zachęcićmieszkańców, zwłaszcza młodych ludzi, do korzystania z wielu naszych obiektówsportowych i rekreacyjnych, do których teraz dojadą za darmo – podkreślaprezydent miasta Grażyna Dziedzic.

Nowe linie W1 i W2 kursować będą w soboty i niedziele od 24czerwca do 27 sierpnia. Linie funkcjonować będą również 14 i 15 sierpnia, czyliw długi weekend. Co ważne, wszystkie autobusy kursujące w ramach tych liniibędą przystosowane dla osób niepełnosprawnych. Obydwie linie będą miałycharakter okrężny. Linia W1, obsługująca północne i centralne dzielnice,kursować będzie od Orzegowa przez Rudę, Czarny Las, Nowy Bytom, Chebzie, Godulędo Orzegowa. Natomiast linia W2, przebiegająca przez południową i centralnączęść miasta, poprowadzi od Halemby przez Kochłowice, Bykowinę, Wirek, NowyBytom, Czarny Las, Wirek, Bielszowice z powrotem do Halemby.

– Częstotliwość kursowania pierwszej linii wyniesie 60minut, a autobus jeździć będzie od godz. 9:00 do 22:00. Z kolei autobusy liniiW2 pojadą z częstotliwością co 75 minut, od godz. 09:05 do 22:50 – wyliczaAndrzej Nowak, pełnomocnik prezydenta miasta ds. transportu zbiorowego.

Połączyć dzielnice

Przebieg linii został tak ułożony, aby mieszkańcy każdejdzielnicy mogli dojechać do pozostałych części miasta.

– Nie da się poprowadzić linii autobusowej, któraprzebiegałaby przez wszystkie dzielnice miasta, dlatego utworzone zostały dwie.W części Nowego Bytomia i Czarnego Lasu będą się one pokrywać, dzięki czemu natym odcinku będzie można przesiąść się do pojazdu, który będzie jechał wpółnocną lub południową część miasta – informuje wiceprezydent Krzysztof Mejer.

Wakacyjne bezpłatne linie obsługiwać będą wszystkieprzystanki autobusowe znajdujące się na trasie ich przejazdu.

– Pasażerowie muszą jedynie pamiętać, ze przystankioznaczone „na żądanie” również w przypadku bezpłatnej komunikacji pełnić będątaką rolę – informuje Andrzej Nowak. Ponadto każdy z autobusów obsługującybezpłatne linie będzie odpowiednio oznaczony. Na wyświetlaczu lub tablicy znajdziesię symbol linii W1 lub W2 oraz informacja, że linia jest bezpłatna. W każdym zautobusów zamieszczone będą również rozkłady jazdy bezpłatnych linii. Rozkładybezpłatnych linii pojawią się także na wszystkich przystankach przez nieobsługiwanych.

Wprowadzenie bezpłatnej komunikacji miejskiej (BKM) na czas wakacyjnychweekendów ma kosztować miasto 86 tys. zł. Kwota ta będzie doliczona do składkirocznej, którą miasto płaci KZK GOP.

To nie pierwszy raz

Przypomnijmy, że uruchomienie dwóch wakacyjnych linii to niepierwsze podejście władz miasta do tematu bezpłatnej komunikacji. W sierpniuubiegłego roku część radnych odrzuciła prezydencki projekt uchwały w sprawiebezpłatnej komunikacji dla rudzkich uczniów. Zakładał on pełną refundacjękosztów przejazdów komunikacją miejską na terenie miasta dla uczniów szkółponadgimnazjalnych. Natomiast dla gimnazjalistów i uczniów szkół podstawowychprzewidywał 20 zł dopłaty do zakupionych biletów. – Takie rozwiązanie wydawałonam się wtedy najbardziej sprawiedliwe. To uczniowie szkół średnich są najbardziejmobilni i często dojeżdżają do szkól znajdujących się w różnych dzielnicachmiasta. Natomiast w przypadku uczniów gimnazjów i szkół podstawowych, gdzieobowiązuje rejonizacja, przejazdy te nie są już tak częste – tłumaczyłwiceprezydent Krzysztof Mejer.

– Dziś widać, że nasz pomysł był dobry. To czego nie udałosię wprowadzić w Rudzie Śląskiej,zrobiono w innych miastach. Z bezpłatnej komunikacji korzystają uczniowie wKrakowie i Warszawie – dodał.

To właśnie zróżnicowanie refundacji kosztów w głównej mierzebyło kością niezgody. Część radnych chciała bezpłatnej komunikacji dlawszystkich uczniów.

– Musimy pamiętać, że to uczniowie szkół podstawowych wnajmniejszym stopniu korzystają z transportu zbiorowego, gdyż najczęściejdowożą ich rodzice. Nie chcieliśmy dopuścić do sytuacji, w której pieniądzedoładowywane na kartę ŚKUP na poruszanie się po mieście komunikacją miejskąbyłyby niewykorzystywane – tłumaczy Krzysztof Mejer.

Jeszcze wcześniejwładze Rudy Śląskiej chciały wprowadzić bezpłatną komunikacją publiczną wmieście na liniach wewnętrznych przebiegających przez miasto. Takie rozwiązanienie spotkało się z przychylnością ze strony KZK GOP. Według szacunków kosztwprowadzenia takiego rozwiązania to ok. 5,3 mln zł. Aktualnie przez Rudę Śląskaprzebiega 30 linii autobusowych. Roczna składka miasta do KZK GOP to kwota ok.18 mln zł.

Rozkład jazdy linii W1 / W2 na http://rozklady.kzkgop.pl

Komentarze