Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Białystok testuje elektrycznego Nowego Urbino 12

infobus
27.08.2018 14:15
0 Komentarzy

Białystokrozpoczął dziś, 27 sierpnia testy elektrobusu Solaris Urbino 12. Autobus jestwypożyczony bezpośrednio od producenta. To kolejny etap przygotowania dopozyskania 25 autobusów elektrycznych. Miasto planuje je kupić w 2020 r.

TestowymSolarisem można jeździć bezpłatnie na wyznaczonej trasie – od dworcaautobusowego obwodnicą śródmiejską – od poniedziałku do 31 sierpnia w godz.10-18. Specjalna linia E, którąobsługuje elektryczny “jamnik” przebiega następującymi ulicami: Bohaterów MonteCassino – Lipowa – Grochowa – K. Kalinowskiego – Plac NZS – M.Curie-Skłodowskiej – Świętojańska – A. Mickiewicza – Elektryczna – J. K.Branickiego – Al. J. Piłsudskiego – Botaniczna – Poleska – dworzec autobusowy.

DemonstracyjnySolaris może pomieścić do 70 pasażerów. Ponadto jest wyposażony klimatyzację znapędem elektrycznym. Baterie Solaris Hight Energi o pojemności 240 kWhpozwalającą na przejechanie w warunkach miejskich min. 140 km bez koniecznościpodładowania. Bateryjny Solaris posiada napęd warszawkiego Medcomu. Jestponadto wyposażony w dwa silniki trakcyjne asynchroniczne umieszczone w tylnejosi napędowej ZF AVE130, każdy o mocy 60 kW (w momencie startu pojazdu osiągająmoc do 220 kW).

Zastępcaprezydenta Białegostoku Zbigniew Nikitorowicz powiedział w poniedziałek nakonferencji prasowej, że władze miasta chcą poznać opinie białostoczan z jazdytakim autobusem, ale też poznać opinie kierowców, którzy będą użytkować tenpojazd. Opinie mieszkańcy mogą zgłaszać w różnej formie do BiałostockiejKomunikacji Miejskiej: e-mailem, telefonicznie, czy na portaluspołecznościowym.

„Chcemyprzetestować autobus elektryczny w warunkach normalnego, miejskiego ruchu.Chcemy poznać opinie naszych kierowców, jak się prowadzi taki autobus” -mówił Nikitorowicz. Zaznaczył, że w 2020 r. miasto Białystok chce kupić 25 autobusówelektrycznych w ramach projektu dofinansowanego z UE, w ramach którego mapowstać w mieście intermodalny węzeł komunikacyjny.

„Tetesty mają pomóc w ocenie tego rodzaju transportu. Jest on nowatorski, jeszczedobrze niesprawdzony na taką masową skalę przewozów pasażerów” – mówiłNikitorowicz. Wyjaśnił, że autobus elektryczny ma określony zasięg, jaki możepokonać na tzw. jednym ładowaniu. Mówił, że obecnie standardowo to ok. 250 km,podczas gdy średnio miejski autobus w Białymstoku dziennie pokonuje ponad 300km. „Ale ta technologia, technika się rozwija. Niewykluczone, ż wnajbliższym czasie (…) te zasięgi będą coraz większe” – dodał.

Jesieniąna ulice Białegostoku wyjedzie 20 nowych autobusów komunikacji miejskiejkupionych we wcześniejszych przetargach. Będą to dwa hybrydowe Volvo 7900 oraz18 Mercedesów Conecto. W toku są kolejne na zakup podobnej liczby pojazdów. O zlecenie na autobusy z silnikami diesla walczą EvoBus Polska oraz Solaris, natomiast kolejne hybrydy najprawdopodobniej dostarczy Volvo.

ZbigniewNikitorowicz powiedział, że nowe autobusy będą zastępowały najstarsze z taborui te z największym przebiegiem.

DyrektorBiałostockiej Komunikacji Miejskiej Bogusław Prokop powiedział, że koncepcja,technika autobusów elektrycznych bardzo szybko się zmienia.

„Jestrozwój napędów, jest rozwój baterii, są nowe pomysły na technologieładowania” – powiedział Prokop. Dodał, że testowany obecnie autobus jestwyprodukowany w 2017 r., będzie więc można go porównać z pojedynczymitestowanymi w poprzednich latach. Podkreślił, że najbardziej chodziłoby o to,by autobus elektryczny mógł na jednej baterii jeździć przez cały dzień, bezkonieczności doładowywania.

Poulicach Białegostoku jeżdżą jak dotąd dwa kupione autobusy hybrydowe. Dwiekolejne hybrydy będą włączone do eksploatacji we wrześniu, następne dwie w 2019r. (PAP)

Komentarze