Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Bratysława testuje SOR-a NS18. Do czerwca!

infobus
16.05.2019 15:00
0 Komentarzy

Bratysławskie zakłady komunikacyjne, DPB otrzymały na miesięczny test ubiegłoroczną premierę SOR-a. To przegubowy NS18. Jego sprawdzian w słowackiej stolicy potrwa do połowy czerwca.

Bratysława testuje!
DPB chce testować przegubowego SOR-a głównie na linii H. Co ważne przejazdy testerem będą bezpłatne dla pasażerów. Bratysławska spółka zastrzegła, że testy mogą zostać przedłużone. A wtedy przegubowego SOR-a będzie można spotkać na większej liczbie linii. Generalnie cel testów jest jasny. DPB chce sprawdzić jak NS18 przyjmie się na bratysławskich liniach. Stąd też liczy na wsparcie w postaci uwag pasażerów.

NS18 to konstrukcja całkowicie niskopodłogowa o długości 18,75 m, szerokości 2,55 m i niespełna 3 m wysokości. Pojazd zaprojektowano z równomiernie rozmieszczonymi wejściami w układzie 2-2-2-2. Drzwi o jednakowej szerokości mają efektywny prześwit 1200 mm. Ich wariant może być zmienny w zależności od wymagań klienta. To ile osób „Jego Długość” przewiezie zależy od konkretnej konfiguracji.

Prototyp, który SOR udostępnił Bratysławie oferuje 47 miejsc siedzących na fotelach typu Ster 8MA Ultra Light, a dodatkowo 16 siedzeń jest dostępnych z niskiej podłogi, a więc bardzo przyzwoicie. Na stojąco może podróżować ok. 100-110 osób.

Układ jezdny oparto na rozwiązaniach firmy ZF. Z przodu zastosowano zawieszenie niezależne oparte na osi typu RL82EC. Środkowa to wleczona typu AV133. Most napędowy to przekładnia portalowa typu AV133 z przełożeniem 6,19. W wieży zabudowano silnik stojący FPT Cursor 9 o mocy 243 kW. To jednostka o pojemności 8,71 l, która osiąga 1400 Nm maksymalnego momentu obrotowego. SOR zblokował ją z automatyczną sześciobiegową skrzynią biegów ZF Ecolife.

Co w środku?
Na życzenie DPB rozbudowano system informacji pasażerskiej czeskiego BUSE. Oprócz zewnętrznych wielokolorowych wyświetlaczy w środku zamontowano dodatkowo pięć monitorów LCD 22″. Prezentują one informację liniową oraz reklamy. Nie zapomniano o pasażerów. Z myślą o nich zainstalowano ładowarki USB. Nie zabrakło oczywiście klimatyzacji oraz przesuwnych okien bocznych, które cieszą się takim samym uznaniem u naszych południowych sąsiadów jak u nas.

Pozostaje czekać na wyniki bratysławskiego testu. Z pewnością przekują się one na konkretne decyzje zakupowe, które nabierają coraz bardziej wyraźnego kształtu. A tymczasem czekamy na historyczne pierwsze zamówienie na SOR-y NS18. Może nawet w Polsce?

Na razie udało się zakontraktować jeden trolejbus na jego bazie, który SOR zbuduje wspólnie ze Skodą. Trafi on do czeskich Cieplic. O tym zamówieniu pisaliśmy tutaj.

Komentarze