Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Brno na zakupach: trolejbusy i autobusy

infobus
03.01.2019 10:00
0 Komentarzy

Firma Dopravni podnik mesta Brna przedstawiła swoje taborowe plany na rok 2018. To m.in. zakup 25 przegubowych trolejbusów z alternatywnym napędem oraz20 niskopodłogowych autobusów z silnikami diesla Euro 6.

Zaczynamy od trolejbusów z alternatywnym napędem. Po udanym pierwszymtego typu projekcie i zakupie w 2018 r. 10 trolejbusów klasy MAXI na bazieNowego Urbino (Škoda-Solaris 26Tr), teraz DPMB wchodzi w pojazdy przegubowe. Budżetprzewoźnika zakłada zakup 25 sztuk przegubowych, niskopodłogowych trolejbusów zalternatywnym napędem, który pozwala jazdę poza trakcyjną siecią.

Jak tłumaczy kierownik sprzedaży Škoda Electric, Radek Kapr:-„Trolejbusy z pomocniczymi bateriami dają możliwość eksploatacji w miejscach,gdzie nie ma sieci napowietrznej. Takie rozwiązanie jest w ostatnich latachcoraz popularniejsze w całej Europie i baterie trakcyjne zastępują wcześniej wykorzystywaneagregaty diesla.”

Dostawa nowych trolejbusów planowana jest – w zależności od powodzeniaprzetargu publicznego – na lata 2019 – 2020. Po ich przybyciu DPMB całkowiciewyeliminuje wysokopodłogowe trolejbusy i Brno będzie posiadać w 100%niskopodłogową flotę „na szelkach”.

Skoda rządzi

Wszystkie wcześniejsze trolejbusowe kontrakty dla Brna zrealizowałaczeska Skoda, w tym także ten najnowszy- na 10 szt. niskopodłogowych trolejbusów Škoda-Solaris 26Tr (na bazieNowego Urbino), który dotarły do DPMB w ciągu 2018 roku. W zeszłym roku czeskiemiasto zamknęło też poprzedni trolejbusowy kontrakt, zawarty jeszcze w 2015 r.,kiedy zamówiono 30 szt. przegubowych trolejbusów Skoda-SOR 31Tr.

Czeski lider

Warto pamiętać, że Brno jest liderem w dziedzinie transportutrolejbusowego w Czechach. Ma największą flotę pojazdów „naszelkach”, która liczy około 150 szt. egzemplarzy. Oprócz 30 trolejbusów znadwoziem SOR, Škoda Electric dostarczyła do Brna w ostatnich latach(2007-2009) przegubowe pojazdy Skoda-Iveco 25 Tr.

Teraz ponownie przyszedł czas na zmianę kategorii wagowej (zMAXI na MEGA). Czy oznacza to również zmianę producenta nadwozia? Zobaczymy.

Nowe autobusy

Zgodnie ze strategią sukcesywnej odnowy autobusowej floty Dopravnipodnik mesta Brna, firma w tym roku chce również zakupić 20 autobusów odługości 12 metrów z silnikami wysokoprężnymi. Te pojazdy zastąpią głównie modeleCitelis z silnikami Euro 4, które są już na granicy możliwości eksploatacyjnych.

Piętnaście najnowszych nabytków będzie miało miejską kompletację, apięć – podmiejską. Zostaną one przydzielonedo linii wychodzących poza Brna (np. 51, 303) i m.in. zostaną wyposażone w pasybezpieczeństwa.

Najnowszy zakup trochę odbiega od dotychczasowej polityki spółki DPMB,która w 2014 r. podjęła strategiczną decyzję o wejściu w gaz. Widać, że spółka dywersyfikujeteraz napędy i nie chce opierać się tylko na CNG. W ostatnim czasie czeska firma nabyła następujące autobusy:

  • 38 autobusów SOR NBG 12 (2014)

  • 62 autobusy klasy MAXI Iveco Citelis 12M CNG (2014-2015)

  • 44 autobusy klasy MEGA Iveco Citelis 18M CNG (2017)

Dodatkowo – w ramach wkładu własnego do unijnego projektu – firma DPMB zbudowała nowoczesną stację tankowania gazem, która jestdostępna dla wszystkich użytkowników CNG.

Komentarze