TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Busworld 2017: Solaris z premierą przegubowego elektryka
InfoBus.pl - Opublikowano: 13.09.2017 14:10:19 15 komentarzy
Busworld 2017: Solaris z premierą przegubowego elektryka

Solaris przygotował na belgijskie targi kilka nowości. Na pewno "okrętem flagowym" polskiego producenta będzie Nowy Urbino 18 electric, któremu towarzyszyć będą Nowy Urbino 12 Hybrid i Nowy Urbino 10,5.

Tegoroczna edycja Busworld, największej wystawy autobusowej w Europie, odbędzie się w dniach 20-25 października. Firma Solaris, jak zwykle z tej okazji, przygotowała produktowe nowości. Będą to zarówno pojazdy nisko- i bezemisyjne, jak również te z konwencjonalnym napędem.

Od 2001 roku firma Solaris nieprzerwanie co dwa lata bierze udział w największej wystawie branży autobusowej w Europie, targach Busworld. Niewielkie Kortrijk, położone we flamandzkiej części Belgii tuż przy granicy z Francją, zamienia się w październiku na ponad tydzień w europejską stolicę branży autobusowej. To tutaj odbywa się wiele premier. Także Solaris przygotował dla targowych gości nową ofertę.

Nowy Urbino 18 electric

Premierowy Solaris Nowy Urbino 18 electric, bazuje na rozwiązaniach konstrukcyjnych dobrze już znanej pasażerom nowej generacji Urbino, która swoją premierę miała w roku 2014. Do tej pory "przegubowiec" oferowany był tylko w wersji z silnikiem spalinowym. Od tego roku do rodziny Urbino dołącza również wersja bezemisyjna.

Pojazd, który będzie prezentowany na targach w Kortrijk, wyposażony jest w silnik trakcyjny o mocy 240 kW. Magazyny energii stanowią baterie typu Solaris High Energy o pojemności 240 kWh. Ich ładowanie, w prezentowanym na Busworld modelu, może odbywać się na dwa sposoby: poprzez złącze typu plug-in lub z zamontowanego na dachu pojazdu pantografu. Dzięki niższej masie własnej pojazdu i dobrej dystrybucji nacisków na osie, pojemność pasażerska prezentowanego egzemplarza wynosi aż 135 pasażerów. Oczywiście jest to tylko jedna z wielu opcji dostępnych dla klientów, jako że Solaris - jak zawsze - jest elastyczny w podejściu do potrzeb operatorów.

Aranżacja wnętrza jest jednym z elementów, który może być płynnie dostosowywany do oczekiwań przewoźników. Podobnie jest z pojemnością baterii czy sposobem uzupełniania w nich energii. Wszystko po to, aby autobus był jak najbardziej funkcjonalny i ekonomiczny w danych warunkach. Co ważne dla operatorów, przegubowy Solaris Urbino electric 18 nowej generacji nie jest tylko wersją testową prezentowaną na targach. To dojrzały produkt seryjny. Jeszcze przed targami Busworld pierwsze egzemplarze tego modelu trafiły do przewoźników. Jednym z nich jest MPK Kraków, gdzie latem tego roku Solaris dostarczył łącznie 20 elektrobusów. Siedemnaście w wersji dwunastometrowej i trzy w opisywanej wyżej wersji przegubowej.

Nowy Urbino 12 Hybrid

Kolejnym autobusem zaprezentowanym podczas targów Busworld jest nowy Solaris Urbino 12 w wersji z szeregowym napędem hybrydowym. Pokazowy pojazd to jeden z 208 autobusów hybrydowych, jakie firma Solaris dostarczy w tym i w kolejnym roku do belgijskiego przewoźnika TEC z Walonii.

Dostawcą jednostki napędowej jest amerykański producent BAE Systems. Ten ekologiczny napęd umożliwia znaczne obniżenie zużycia paliwa i poziomu emisji szkodliwych substancji do atmosfery. Jest to możliwe dzięki silnikowi elektrycznemu, zasilanemu energią elektryczną z magazynu energii. Ten z kolei ładowany jest z generatora prądu napędzanego silnikiem wysokoprężnym marki Cummins o niewielkiej pojemności 4,5 litra (Cummins ISB4.5E6 o mocy 210 KM).

W nowym hybrydowym Urbino 12 Solaris oferuje funkcję zero emission, upodabniającą pojazd do autobusów elektrycznych. Dzięki zamontowanemu systemowi Stop-and-Go, silnik spalinowy całkowicie wyłącza się podczas postoju na przystanku i otwarciu drzwi, natomiast włącza się zaraz po wyczerpaniu energii w superkondensatorach.

Oprócz tego w pojeździe zamontowano urządzenie GPS wraz z odpowiednim oprogramowaniem, które umożliwia uruchomienie funkcji Arrive-and-Go. Funkcja ta wyłącza dodatkowo pracę silnika spalinowego już podczas podjeżdżania autobusu do przystanku. To ekologiczne rozwiązanie, według przeprowadzonych testów, jest w stanie zaoszczędzić do 20% paliwa potrzebnego w analogicznym pojeździe z konwencjonalnym napędem. Cicha praca pojazdu pozwala również na znaczne zmniejszenie poziomu hałasu, szczególnie w zatłoczonych centrach miast.

Nowy Urbino 10,5.

Trzecim autobusem, który polski producent zaprezentuje na Busworld, będzie Nowy Urbino 10,5. Głównymi zaletami prezentowanego autobusu w klasie MIDI są jego niewielkie gabaryty i duża zwrotność, dzięki którym z powodzeniem znajduje on zastosowanie zarówno w małych miastach, jak i wąskich i ciasnych uliczkach wielu europejskich metropolii. Pojazd zbudowano w oparciu o moduły 12-metrowego Solarisa, skracając o półtora metra przestrzeń pomiędzy pierwszymi drzwiami nowego Urbino 12 a drugą osią. Zmiana konstrukcji na krótszą wymogła też zmniejszenie rozstawu osi z 5900 mm do 4450 mm.

W modelu targowym zamontowano silnik Cummins ISB6.7E6C o mocy 209 kW. Jednak, podobnie jak w przypadku spalinowego Urbino 12, jest możliwość zamontowania jednostki napędowej DAF MX11. Oba rozwiązania gwarantują dynamiczną i jednocześnie ekonomiczną jazdę. Silniki spełniają restrykcyjną normę emisji spalin Euro 6. Mimo swoich niewielkich rozmiarów, autobus z powodzeniem poradzi sobie na trasach o większym obłożeniu, oferując aż 23 miejsca siedzące, z czego 6 z niskiej podłogi. Wysoki komfort jazdy pasażerom gwarantuje wydajna klimatyzacja, nowoczesne światła LED (w kolorze bursztynowym!) i gniazda USB do ładowania urządzeń mobilnych, które zostały umieszczone w poręczach dla pasażerów.

Zapraszamy na stoisko firmy Solaris w hali nr 4 w dniach 20-25 października. W dniu 19 października o godzinie 14.30, na tym samym stoisku, odbędzie się także konferencja prasowa.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
targi
Solaris
Busworld
elektrobus
hybryda
  • kito – 13.09.2017

    A co z TransExpo w tym roku w Kielcach - nie będzie ??

  • Warszawiak – 13.09.2017

    Czy ten przegubowy elektryk to ten przewidziany na testy do Warszawy?

  • Wacek – 13.09.2017

    @kito: nie Transexpo odbywają się teraz co dwa lata, czyli następne w przyszłym roku.

  • Kacper – 13.09.2017

    Super!

  • kubex – 13.09.2017

    Jakieś wariacje typu 10,5 a nie ma podstawowych wersji długościowych. Ja się pytam, gdzie są SU15IV?

  • Zamówienia publiczne – 13.09.2017

    @kubex ja się pytam kto chce kupować 15 metrowe autobusy. To jest promil przetargów w Pl i całej Europie.

  • Tom – 13.09.2017

    @kubexJedynym konkurentem dla Solarisa w segmencie deskorolek jest MAN (no może Scania jeszcze w Skandynawii). Deskorolka czwartej generacji się w końcu pojawi, ale to segment w którym Solaris sprzedaje dość mało pojazdów (bo zapotrzebowanie jest takie-sobie) i agresywna walka o klienta nie jest aż tak ważna.

  • ktos z pily – 13.09.2017

    A ten U12 znowu jakiś dziwny ma ten układ drzwi, 2 drzwi przesunięte do tylu jak w wersji 2-2-0, natomiast jaworzono ma 2-2-0 z hamsko wywalonymi 3 drzwiami. Wtf

  • kubex – 14.09.2017

    @ktos z pily: Jaworzno ma tak bo gdzieś musieli wcisnąć wymienialne baterie.

  • 321 – 14.09.2017

    No tak najlepiej byle jak... nie ważne jak to wypłynie na wygląd... pięknie...kuje w oczy

  • asdasdd – 14.09.2017

    co to za premiera jak kraków już ma

  • h – 14.09.2017

    321: nas "kuje" ten badziewny komentarz i twoja ortografia.

  • M11 – 16.09.2017

    Jaworzno celowo zamówiło taki, a nie inny układ drzwi. Chcieli mieć rzeźnie na przeciwko wejścia. Jednocześnie nie dopuścili rzeźni po stronie drzwi. Solaris wykonał to dla nich. Mecenas płaci - mecenas wymaga ;) Akurat za II drzwiami nie ma baterii, a nawet gdyby były, zawsze morzna je przenieśc przed drzwi. To nie silnik. Baterie wrzucasz tam, gdzie jest miejce :)

  • – 17.09.2017

    Ten uklad drzwi z U12 ma sens w takich miastach jak Niemczech. Np. w Monachium taki maja i sie lepiej sprawdza.W ten sposob mozna miec na przodzie uklad siedzen 2+1, co oznacza szerokie przejscie.Rownomierny uklad drzwi sprawdza sie moze w Polsce, bo w wiekszosc miast mozna wsiadac wszystkimi drzwiami do autobusu. W Niemczech przewaznie tylko przodem.

  • Solbus – 18.09.2017

    Solbus

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.