TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Busworld 2019: Autobusowe nowości MAN i Neoplan
InfoBus.pl - Opublikowano: 04.07.2019 13:00:29
Busworld 2019: Autobusowe nowości MAN i Neoplan

3 lipca miała miejsce konferencja prasowa, podczas której marki MAN i Neoplan pokazały prawie wszystkie autobusy przygotowane na najważniejsze branżowe targi w Europie – Busworld 2019.

3 lipca miała miejsce konferencja prasowa, podczas której gronu międzynarodowych dziennikarzy zaprezentowano nowości, które marki MAN i Neoplan przygotowały na najważniejsze targi autobusowe w Europie – Busworld 2019.

Na tegorocznej edycji Busworld w Brukseli firma MAN Truck & Bus zaprezentuje wyjątkową szeroką gamę swoich autobusów miejskich, międzymiastowych, turystycznych oraz - po raz pierwszy - minibusów. Tym samym będzie najszersza gama lwa w historii belgijskiej wystawy.

W Brukseli swoje premiery będą mieć następujące autobusy:

  • MAN Lion's City 19,

  • Lion's Intercity z silnikiem D15

  • minibusy eTGE Combi i TGE City z zabudową Altas

  • a elektrobus MAN Lion's City E po raz pierwszy zostanie udostępniony publiczności do jazd próbnych.

Elektryczny lew

Głównym punktem ekspozycji MAN na targach w Brukseli będzie pierwszy elektrobus firmy - Lion's City o długości 12 m i 35 miejscach siedzących. E-bus uzupełnia nową generację autobusów miejskich lwa - dostępnych także z napędem diesla, gazem ziemnym i napędem hybrydowym – o napęd bezemisyjny. Jego design podkreśla wyjątkową jakość napędu elektrycznego. Najbardziej oczywiste różnice wewnątrz pojazdu to brak wieży silnika, położenie akumulatorów na dachu i 4 dodatkowe miejsca z tyłu. W autobusie solo w pełni elektryczny układ napędowy może wytwarzać moc od 160 kW do maksymalnie 270 kW. W rezultacie zasięg Lion's City E waha się od 200 km do 270 km w dobrych warunkach atmosferycznych – i jak podkreśla producent przez cały okres użytkowania akumulatorów.

Jak deklaruje MAN, podczas Busworld wszyscy będą mogli przetestować elektrobus na terenie targów i to będzie pierwszy taki publiczny pokaz Lion`s City E. I to jest pierwsza premiera MAN.

Najdłuższy lew

Kolejna nowość to najdłuższy autobus miejski MAN – Lion's City 19 EfficientHybrid o długości 18,75 m – oczywiście już w ramach nowej generacji. W trzyosiowym pojeździe przygotowano miejsca siedzących dla 38 pasażerów – czyli o cztery więcej niż w Lion`s City 18 o podobnej konfiguracji. W pojeździe zastosowano silnik D1556 LOH o mocy 360 KM (265 kW). Jednostka ta spełnia już normę Euro 6d, która wejdzie w życie z dniem 1 września 2019 r. Jak wskazuje nazwa – w autobusie został zastosowano moduł hybrydowy - MAN EfficientHybrid, który m.in. posiada funkcję stop-start.

Przygotowany na targi Lion's City 19 wyznacza również nowe standardy bezpieczeństwa. Pojazd posiada m.in. aktywny system wspomagania skrętu z wykrywaniem pieszych w martwym polu. Kamery zarówno z przodu, jak i po obu stronach pojazdu automatycznie monitorują ruch, co jest dużą pomocą dla kierowcy w intensywnym ruchu. Prowadzący pojazd jest aktywnie ostrzegany, aby zapobiec potencjalnym sytuacjom zagrożenia lub kolizjom, zarówno wizualnie - za pomocą dwóch wbudowanych wyświetlaczy w polu widzenia kierowcy, jak i akustycznie, za pomocą sygnału ostrzegawczego. System ostrzega przed potencjalnymi kolizjami zarówno w obszarze przednim, jak i podczas skręcania. Co ważne – ten nowy system zostanie wprowadzony do wszystkich autobusów miejskich MAN w nadchodzącym roku.

Międzymiastowy napęd

Sporą nowością – i to naszym zdaniem jest najważniejsza premiera MAN na Busworld 2019 – będzie pokaz autobusu międzymiastowego MAN Lion's Intercity z nowym, 9-litrowy silnikiem D1556 LOH o mocach 280, 330 i 360 KM (targowy pojazd będzie miał 360 KM (265 kW). Ponadto MAN rozszerzył swoją ofertę skrzyń biegów dla autobusów międzymiastowych o zautomatyzowaną, 12-biegową skrzynię biegów z nowej generacji MAN TipMatic Coach. Nowe funkcje skrzyni biegów, które zostały zaprezentowane podczas IAA 2018, obejmują ulepszoną jednostkę sterującą skrzynią biegów z zastrzeżoną przez MAN strategią zmiany biegów. Autobusy Lion's Intercity z nowym układem napędowym będą oferowane od wiosny 2020 r.

Autokarowy pokaz

Dopełnieniem premierowych autobusów na stoisku targowym MAN i Neoplan będą autokary:

  • MAN Lion's Coach C o długości 13 metrów, z 48 miejscami, windą i dwoma miejscami dla wózków inwalidzkich. Wystawiony na Busworld dwuosiowy pojazd będzie napędzany silnikiem D2676 LOH o mocy 470 KM (346 kW) z maksymalnym momentem obrotowym 2400 Nm, współpracujący z 12-biegową skrzynię biegów MAN TipMatic Coach. Dodajmy, że turystyczny lew to prawdziwy mistrz wśród autokarów, zapewniający bezpieczeństwo i komfort podróżowania czołowym drużynom, takim jak FC Bayern Monachium, Paris Saint-Germain i od tej wiosny reprezentacji Niemiec.

  • Neoplan Tourliner L w barwach trasy "Świat Hansa Zimmera"z zoptymalizowaną pozycją słupka B, dającą pasażerom w pierwszym rzędzie jeszcze lepszy widok. Wewnątrz Neoplan stworzył innowacyjną przestrzeń biurową, z 35 siedzeniami w układzie 2+1, z wbudowanymi gniazdami WiFi, 230 V i gniazdami USB oraz dwoma stołami z siedzeniami skierowanymi ku sobie. Wszystko to zostało zabudowane w Centrum Modyfikacji Autobusów zapewnia luksusowe środowisko pracy dla. Tourliner napędzany jest ultranowoczesnym silnikiem D26 o mocy 470 KM (346 kW) i maksymalnym momencie obrotowym 2400 Nm oraz automatyczną skrzynią biegów MAN TipMatic Coach.

  • Neoplan Skyliner dwupiętrowy autokar w wersji luksusowej, z przednimi schodami po prawej stronie pojazdu. Ten zabieg zoptymalizował przepływ pasażerów i zwiększył pojemność pasażerską piętrusa. Teraz ten dwupokładowy pojazd zabiera 76 pasażerów i oferuje m.in. praktyczny aneks kuchennym na dolnym pokładzie (osobno instalowany przez specjalistów w Bus Modification Center w Plauen). Autokar wyposażony jest w silnik wysokoprężny D2676 LOH o mocy 510 KM (375 kW) z maksymalnym momentem obrotowym 2600 Nm, automatyczną skrzynię biegów MAN TipMatic Coach o 12 przełożeniach i elektronicznie sterowane amortyzatory (CDS). Dodajmy, że Skyliner wyposażony jest też w układ OptiView, czyli system kamer zamiast lusterek, który świętował swoją światową premierę na ostatnim IAA i będzie dostępny we wszystkich modelach Neoplana od 2020 r. MAN również planuje wprowadzenie tych systemów do swoich autobusów klasy Premium od 2020 r. System wspomagania skrętu z aktywnym ostrzeganiem i wykrywaniem pieszych, wyświetlaczem ograniczenia prędkości i automatycznym rozpoznawaniem znaków drogowych wyznaczają nowe standardy w zakresie bezpieczeństwo i sprawiają, że podróż jest jeszcze wygodniejsza.

MINI premiery

Oprócz MAN TGE Intercity przeznaczonego do transportu międzymiastowego, którego premiera odbyła się podczas IAA 2018, MAN zaprezentuje w Belgii dwa nowe pojazdy: MAN eTGE Combi i MAN TGE City. ETGE Combi to pierwszy w pełni elektryczny mikrobus, który oparty jest na seryjnie produkowanym samochodzie elektrycznym MAN eTGE i otrzymał homologację na przewóz do ośmiu osób. Mikrobus nadaje się szczególnie do transportu wewnątrz miasta - w strefach niskoemisyjnych - oraz w obszarach uzdrowiskowych, gdzie kładzie się nacisk na ograniczenie hałasu i emisji do minimum. Aby zaoszczędzić miejsce, baterie w eTGE Combi są wbudowane pod lekko podniesioną podłogą. Teoretycznie powinny umożliwiać zasięg do 173 kilometrów (NEDC) lub 114 kilometrów (WLTP).

Druga MINI premiera to miejski MAN TGE City, który również bazuje na vanie TGE. Pojazd oferuje niskopodłogową platformę, która może być wyposażona w razie potrzeby w składane fotele, wózki inwalidzkie, miejsca stojące lub stałe miejsca do siedzenia. Lekko podniesiony tył ma dodatkowe miejsca do siedzenia. Duże boczne okna zapewniają przestronność wnętrza. Dodatkowe opcjonalne funkcje obejmują wyświetlacze na przednich i bocznych szybach, kamerę wsteczną i zamontowany na dachu system klimatyzacji. Niestety, podczas konferencji pre-Busworld ten pojazd nie został pokazany dziennikarzom, natomiast z tego co wiemy, o niskopodłogową zabudowę (i to w przedniej części) wykonał litewski Altas.


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
targi
elektrobus
CNG
hybryda
autokar
MAN
Neoplan
Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.