TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

BYD ponownie w Polsce. Pośrednik skarży warszawski SIWZ
INFOBUS.PL - Opublikowano: 07.11.2018 15:00:49
BYD skarży przetarg na 130 elektrobusów dla Warszawy!

Wygląda na to, że BYD znów chce zawalczyć o powrót na polski rynek. Wpłynęło odwołanie od warunków przetargu warszawskiego MZA na dostawę 130 elektrobusów przegubowych.

Wygląda na to, że BYD znów chce zawalczyć o powrót na polski rynek. Wpłynęło odwołanie od warunków przetargu warszawskich Miejskich Zakładów Autobusowych na dostawę 130 elektrobusów przegubowych. Firma, która kwestionuje niektóre zapisy SIWZ chce dokonania takich zmian, które umożliwią jej zaoferowanie przegubowych BYD-ów.

Przypomnijmy, że największe dotychczas w Polsce postępowanie zakupowe na dostawę autobusów elektrycznych wystartowało niespełna 2 tygodnie temu. O jego warunkach formalnych pisaliśmy tutaj. Warszawskie MZA szuka dostawcy 130 elektrobusów przegubowych. Muszą to być pojazdy produkowane seryjne i dostarczone dotychczas na rynek w liczbie nie mniejszej niż 15 sztuk. Ponadto mają to być konstrukcje z nadwoziami o długości całkowitej 17,5 ÷ 18,2 m oraz drzwiami w układzie 2-2-2-2.

Po co takie doświadczenie?

Część warunków zamówienia kwestionuje spółka Iberia Motor Company. Firma była do tej pory znana m.in. z tego, że była polskim dealerem samochodów hiszpańskiej marki SEAT. Teraz widzi siebie w nowej roli. Chciałaby bowiem dostarczyć do Warszawy... przegubowe elektrobusy od chińskiego BYD-a. Stąd też odwołanie do KIO, dzięki któremu chce wywalczyć dla siebie korzystne warunki. 

Zarzuty IMC kwestionują wymagane przez MZA doświadczenie i są próbą dopasowania SIWZ do cech, którymi charakteryzują się przegubowe BYD-y. Wszystko pod płaszczem zasad naruszenia uczciwej konkurencji oraz tego, że w przetargu faworyzowany jest Solaris.

IMC słusznie zauważa, że warszawskie postępowanie ma charakter wyjątkowy i ze względu na rozmiar dostawy precedensowy. Stąd też spółka uważa, że wymóg zaoferowania pojazdów, które są już seryjne produkowane i wdrożone do eksploatacji w liczbie min. 15 sztuk jest bezzasadny. W jej opinii pozostawienie takiego zapisu uszczupla już i tak dosyć wąskie grono dużych dostawców elektrobusów w Europie.

W kolejnym zarzucie odnosi się do wymogu zaoferowania pojazdów nie dłuższych niż 18,2 m. IMC wskazuje, że maksymalna dopuszczana przez polskie prawo długość pojazdu przegubowego to 18,75 m. Odwołujący wskazuje, że takie ograniczenie również narusza równe traktowanie wykonawców. I przypomina, że elektryczny przegubowiec, który chce zaoferować to BYD z nadwoziem długim na 18,75 m.

Bateria baterii nie równa 

Kolejne zastrzeżenia IMC dotyczą baterii. Firma zarzuca MZA, że zobowiązując dostawców do zastosowania w pojazdach baterii typu High Energy nadmiernie faworyzuje Solarisa. I wskazuje też, że pod taką nazwą handlową funkcjonuje jeden z typów baterii oferowanych przez producenta "jamników". ICM chce także aby dopuścić inne zasobniki niż tylko litowo-jonowe. Firma wskazuje w swojej skardze na dostępne obecnie różne technologie, które są w pełni równoważne wobec tych, których wymaga stołeczny przewoźnik.

Kolejne zarzuty dotyczą pojemności baterii i sposobu ich szybkiego ładowania. ICM chce dopuszczenia przegubów z zasobnikami o pojemności min. 140 kWh i zdolnych do ładowania o mocy min. 200 kW wobec wymaganych przez MZA min. 400 kW.

Wreszcie mamy także zarzut dotyczący wejścia w ostatnich drzwiach. Maximum postawione przez warszawskiego przewoźnika to 340 mm. ICM tymczasem chce dopuszczenia pojazdów, które próg wejściowy mają na wysokości max. 370 mm. Tłumaczy to tym, że właśnie tak wysoko znajduje się ostatnie wejście w... czterodrzwiowym BYD-zie.

Podsumowując

Jest jeszcze kilka innych zarzutów, jednak mają one charakter formalny. Najważniejsze są jednak wymagania techniczne. BYD produkuje pojazdy w zasadzie na jedną modłę, a tym samym pole do dokonania pewnych zmian, które np. dla polskiego przewoźnika są istotne jest więc ograniczone. Nic więc dziwnego, że chiński producent poprzez swojego nowego pośrednika w naszym kraju próbuje "podkręcić" SIWZ pod swoje możliwości. Jednak czy to wizerunkowo w dobrym stylu?


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
przetarg
tabor
MZA Warszawa
BYD
Iberia Motor Company
elektrobus
Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.