Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Czechbus 2018: Solaris trzecim graczem na czeskim rynku [FILM]

infobus
29.11.2018 11:00
0 Komentarzy

Solaris na tegorocznych targach Czechbus pokazał dwaautobusy, a dodatkowo trzeci pojazd z Bolechowa był obecny na stoisku Skody. O specyficznychuwarunkowaniach czeskiego rynku rozmawialiśmy z Mateuszem Figaszewskim,rzecznikiem prasowym Solaris Bus & Coach.

Podczas VIII edycji targów Czechbus w Pradze firma Solaris zaprezentowałana swoim stoisku dwa autobusy. Pierwszym z nich był dobrze już znany SolarisUrbino 12 electric, zaś drugi z prezentowanych pojazdów – Solaris Urbino 12 LElite hybrid – zaliczył w Pradze czeski debiut. Nowością tegorocznych eksponatówSolarisa było też to że zaprezentowane zostały w nowym designie.

Lite hybrid

Lite, czyli „niskokaloryczna” nazwa pojazdu, odnosi się donajwiększej zalety premierowego autobusu, jaką jest niskie zużycie paliwa. Wrezultacie Urbino 12 LE lite hybrid cechuje się mniejszymi kosztamieksploatacji w porównaniu do analogicznych konstrukcji dostępnych na rynku.Głównym celem przyświecającym inżynierom Biura Badań i Rozwoju firmy Solaris,pracujących nad zbudowaniem nowego modelu Urbino, było opracowanie konstrukcjiautobusu, który w teście SORT 2 uzyska zużycie paliwa na poziomie poniżej 30litrów na 100 km.

Aby osiągnąć cel inżynierowie skupili swoje działania nawielu obszarach. Niewątpliwie jednym z najważniejszych wyzwań było obniżeniemasy pojazdu. Solaris Urbino 12 LE w wersji lite hybrid ma masę własną poniżej9 ton. Z kolei masa całkowita autobusu z pasażerami wynosi 15,5 tony.

Sercem układu napędowego nowego modelu w rodzinie Urbinojest silnik Cummins ISBE6 o pojemności zaledwie 4,5 litra. Jednostkaspełniająca restrykcyjną normę emisji spalin EURO 6 ma moc 210 KM i momentobrotowy 850 Nm. Dodatkowym elementem napędu Urbino LE lite hybrid jest maszynaelektryczna o mocy znamionowej 11,5 kW. Jej zadaniem jest rekuperacja energii wtrakcie hamowania oraz wspomaganie silnika spalinowego przy ruszaniu. Dziękitemu układ ten zużywa mniej paliwa.

Solaris Urbino 12 LE lite hybrid jest dostępny w wersji zdwiema parami drzwi w układzie 2-2-0. Autobus może zabrać na pokład do 85pasażerów, z czego 41 na miejscach siedzących. Oś przednia pojazdu torozwiązanie marki ZF RL55, z kolei oś napędowa to DANA typu G150. Rozmiar kółzastosowanych w pojeździe różni się od tych stosowanych standardowo wautobusach miejskich marki Solaris. Tym razem pojazd będzie wyposażony w koła omniejszej średnicy – 19,5 cali. Rozstaw osi Solaris Urbino LE lite hybrid to5900 mm, przy zwisie przednim wynoszącym 2700 mm i tylnym 3240 mm.

Elektryk w Pradze

Jednostką napędową prezentowanego na targach CzechbusSolarisa Urbino 12 electric były dwa silniki elektryczne o mocy maksymalnej 125kW każdy (110 kW moc netto), zintegrowane z osią napędową. Energia potrzebna doich napędzania magazynowana jest w bateriach Solaris High Energy o łącznejpojemności 240 kWh. W prezentowanej na targach wersji pojazd może być ładowanyprzez stacjonarną ładowarkę zewnętrzną lub ładowarkę pokładową (moc 34kW) bezkonieczności instalacji dodatkowej infrastruktury. Prezentowany egzemplarz małącznie 28 miejsc siedzących z czego 12 dostępnych z niskiej podłogi.

Przypomnijmy, że autobus elektryczny Solaris Urbino 12electric to model, który został wybrany miejskim autobusem roku w konkursie”Bus of the Year 2017″.

Solaris dostarczył do tej pory blisko 200 autobusów znapędem elektrycznym. Kolejnych 150 pojazdów jest w trakcie produkcji.Elektryczne Urbino pokonały już ponad 9 mln kilometrów u klientów z 14 różnychpaństw.

O specyficznych uwarunkowaniach czeskiego rynku rozmawialiśmyz Mateuszem Figaszewskim, rzecznikiem prasowym Solaris Bus & Coach:

{https://www.youtube.com/watch?v=-IorohQJ8ro}

Komentarze