Czesi mają autobusową super grupę: Skoda, Temsa i Ekova!

infobus
26.10.2020 17:00
0 Komentarzy

26 października czeska Grupa PPF – do której m.in należy Škoda Transportation – oficjalnie potwierdziła, że przejęła turecką markę Temsa, która zajmuje się produkcją autobusów i elektrobusów.

-„Witamy w Grupie PPF nowego członka – firmę Temsa zajmującą się produkcją autobusów i pojazdów elektrycznych. Cieszymy się na wzajemną współpracę” – napisała spółka Škoda Transportation.

Wcześniej Skoda przejęła czeskiego producenta Ekovę z Ostrawy, o czym pisaliśmy TUTAJ.

Czeska super Grupa

O przejęciu 50% udziałów producenta autobusów i ciężarówek Temsa przez Petra Kellnera, właściciela Grup PPF Industry i Škoda Transportation, mówiło się od dawna. Turcy mieli od kilku lat spore problemy, ale w 2019 r. skala długu Temsy przekroczyła poziom 1,1 mld lirów i zanim jeszcze nadszedł COVID-19, firma wstrzymała produkcję oraz rozpoczęła zwolnienia. Zainteresowanie bankrutem wyraził holding Sabanci oraz właśnie czeska Grupa PPF. Ostatecznie uzgodniły one, że przejmą Temsę pół na pół, czyli każda z 50% udziałem. 23 października w Turcji ukazało się zawiadomienie o sfinalizowaniu zakupu , a tureckie media zasugerowały, że umowa obejmuje również obszar produkcji pojazdów szynowych.

Czy tak będzie? Nie wiadomo. Na tym etapie wiemy, że Škody na pewno będzie chciała wykorzystać potencjał Temsy i Ekovy do sprzedaży autobusów i produkcji trolejbusów. W przyszłości taka synergia może oznaczać koniec współpracy z SOR-em i Solarisem, z którymi Skoda aktualnie buduje trolejbusy i elektrobusy (tylko Solaris).

Przetargowa dynamika

Naszym zdaniem o wpływie czesko-tureckiej współpracy na czeski rynek (a w konsekwencji na europejski) będziemy mogli przekonać się już niebawem. Škoda Electric przystąpiła do przetargu na dostawę 14 nowych autobusów elektrycznych dla Pragi, gdzie zaoferowała elektrobusy nie na platformie Solaris Urbino, ale właśnie już na bazie Temsa Avenue 12 LF Electron. Oczywiście z napędem Skody. Czekamy na ostateczne wyniki tego przetargu, gdzie konkurencyjną ofertę złożył SOR.

To jednak nie koniec wzmożonej, autobusowej aktywności Skody. Czeska firma złożyła również ofertę w przetargu Hradec Kralove na zakup 3 szt. autobusów z silnikami diesla o długości około 12 m. Mimo, że liczba zamawianych pojazdów nie jest oszałamiająca, swoje propozycje złożyły tutaj aż cztery firmy: SOR, Zliner – Iveco, Scania i właśnie Škoda z modelem Aveneu 12 LF. Robi się ciekawie!

Komentarze