TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Czy nastrój Walentynek załagodzi spór MZA i pracowników?
INFOBUS.PL - Opublikowano: 13.02.2018 16:04:22
fot. mza.waw.pl

Jutro, 14 lutego władze warszawskiego MZA chcą odbyć kolejne spotkanie z pracownikami i związkami działającymi w spółce. Cały czas otwarta pozostaje kwestia podwyżek dla kierowców.

Jutro, 14 lutego władze warszawskiego MZA chcą odbyć kolejne spotkanie z pracownikami i związkami działającymi w spółce. Cały czas otwarta pozostaje kwestia podwyżek dla kierowców. Czy Walentynowy nastrój udzieli się stroną tego sporu?

Obecny konflikt w spółce wynika z faktu, iż na początku roku związku zawodowe zwróciły się do zarządu MZA o podwyższenie wynagrodzeń pracowników na kwoty od 500 złotych do nawet 700 złotych. Zarząd uznał, że żądania związków są zbyt wygórowane i zaproponował podwyżki o 100 złotych. Ponadto, najniższa pensja kierowcy miałaby wynosić 4500 złotych brutto w porównaniu z obecnym 3700 złotych brutto.

Zdaniem związków zawodowych podwyżki są konieczne, z uwagi na brak kierowców chętnych do wykonywania takiej pracy. W perspektywie czasu, w przypadku braku podwyżek, chętnych do pracy może być jeszcze mniej. To z kolei oznaczałoby, że wystąpiłyby braki kadrowe i nie wszystkie kursy mogłyby zostać wykonane. W rezultacie autobus, który według rozkładu miał pojawić się np. o 7:35 na danym przystanku może nie przyjechać, bo nie będzie miał kto nim kierować. Wielu warszawiaków może więc nie dotrzeć na czas do pracy, szkół, czy na uczelnie. Niska pensja oznacza także dużą rotację pracowników przede wszystkim młodych. Według związkowców ci, którzy zdecydują się pracować jako kierowcy autobusu, już po pierwszych ciężkich doświadczeniach w pracy, stwierdzają, że nie jest to praca warta wynagrodzenia nie przekraczającego 3000 tysięcy złotych na rękę. W rezultacie są częste sytuacje kiedy nowi pracownicy odchodzą i zmieniają zawód. Nastroje wśród załogi są nienajlepsze, jednakże póki co widmo strajku wydaje się być ostatecznością.

Zarząd MZA jest cały czas gotowy do rozmów. Deklaruje, że podwyżki będą, ale mają uwzględniać możliwości finansowe spółki. Zdaniem przedstawicieli MZA, żądania związkowców są wygórowane i przewoźnik nie jest w stanie ich spełnić. Niemniej jednak zarządowi zależy na rozmowach i dojściu do konsensusu. Władze spółki przypominają, że podwyżki przeprowadzane są co roku, a średnia płaca od 2015 roku wzrosła o 500 złotych brutto.

Do tej pory odbyło się już kilka spotkań zarządu MZA ze związkowcami i przedstawicielami pracowników. Kolejne ma się odbyć jutro. Strony pozostają cały czas w dialogu, co teoretycznie daje szansę na wypracowanie kompromisu i zakończenie sporu zbiorowego, który trwa od 31 stycznia. Dodatkowo sprzyja fakt, że stołeczny ZTM wyraził gotowość do negocjowania stawek za wzkm z MZA, co mogłoby umożliwić podwyżki wynagrodzeń. Czy jutro nastąpi więc przełom, którego oczekuje każda ze stron?


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
kierowca
strajk
MZA Warszawa
Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.