TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Czy nowe superkondensatory uzdrowią częstochowskie hybrydy?
InfoBus.pl - Opublikowano: 14.03.2017 13:50:26 7 komentarzy
Czy nowe superkondensatory uzdrowią częstochowskie hybrydy?

27 lutego 2017 r. Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Częstochowie rozstrzygnęło przetarg na zakup 55 superkondensatorów do autobusów hybrydowych marki Solbus. Wygrała firma Dacpol z Piaseczna.

Przypomnijmy, że 8 lutego spółka ogłosiła przetarg na zakup i dostawa 55 fabrycznie nowych superkondensatorów LSUM 129R6C 0062F EA, montowanych na dachach autobusów marki Solbus SM12HL (25) i Solbus SM18HL (15). To właśnie ich awaria unieruchomiła ostatnio 24. gazowe hybrydy. Stoją one teraz w zajezdni i nie obsługują tras. Dlatego zamawiający dopuścił dostawy w II transzach:

  • pilnej - 30 sztuk, 30 dni od daty podpisania umowy,

  • standardowej - 25 sztuk, 60 dni od daty podpisania umowy.

W przetargu wpłynęła tylko jedna oferta - od firmy Dacpol z Piaseczna, na sumę 777 500 PLN netto / 953865 PLN brutto, co daje jednostkową cenę netto superkondensatora na poziomie ok. 14 136 PLN netto. Niemało.

Kosztowana naprawa

Nowe elementy powinny przynajmniej częściowo rozwiązać problemy z częstochowskimi hybrydami. W standardowym modelu Solbus SM12HL jest pięć takich urządzeń, a w przegubowym Solbus SM18HL – osiem. Jak orzekli eksperci, oryginalnie zamontowanych przez Solbusa superkondensatorów nie da się już naprawić, gdyż zostały one zalane, a potem miało miejsce zwarcie. Uszkodzenie nastąpiło w efekcie ich wadliwego montażu przez producenta, czyli firmę Lider Trading. Jedynym rozwiązaniem – o wartości prawie miliona złotych – był zakup nowych urządzeń. I tak plan naprawczy został wdrożony.

Przypomnijmy, że MPK w Częstochowie zakupiło 40 autobusów gazowo-elektrycznych dzięki 100-procentowej dotacji, w wysokości 66 mln z złotych w ramach programu Gazela, przyznanej przez Fundusz Ochrony Środowiska.

Kto za to zapłaci?

Częstochowski przewoźnik z gwarancji bankowych ściągnął już prawie 2,5 mln zł należności. Poza tym producent autobusów zapłacił 1,1 mln zł kar umownych. Dodatkowo miejska firma nałożyła na Lider Trading dodatkowe kary opiewające na 15 mln zł., ale Lider Trading wystąpił o postępowanie naprawcze i to na razie blokuje wyegzekwowanie tych pieniędzy.

Dlatego za zakup 55. superkondensatorów MPK Częstochowa zapłaci samo i na pewno dołączy faktury za ich dostawę do pozostałej dokumentacji syndyka.


Sprawdź też:
MPK Częstochowa
hybryda
Solbus
  • Nemo – 14.03.2017

    Ciekawe , dlaczego kupuje sie ten sam produkt ktory nawalil - bo zle byl zamontowany przez PRODUCENTA wedlug wskazan i zalecen DOSTAWCY - mysle ze tego samego co dostarczal do PRODUCENTA - wiec beda zamontowane te same kondensatory co wczesnie i teraz juz sie nie beda psuc bo beda zamontowane prawidlowo - wiec wszystko jasne komu zalezalo na awarii - ciekawe jak beda zalatwiane dalsze reklamacje

  • ja – 14.03.2017

    kondensatory zaciekły do wnętrza i nie była to wina producenta pojazdu bo monterzy nie mieli dostępu do ich wnętrza. montaż polegał na podłączeniu dwóch przewodów (+) i (-) do styków wyprowadzonych z kondensatorów do specjalnej puszki przyłączeniowej. w kapsach była woda wewnątrz to niby jak się tam dostała...? kupują ten sam chłam, który znowu padnie...koreańskie badziewie! Haha, bo pasuje na ten sam rozstaw śrub, no jaja!!! Winą producenta autobusu był wybór NAJTAŃSZEGO ROZWIĄZANIA, teraz też będzie TANIO....Powodzenia

  • ja – 14.03.2017

    a kary? Tylko 15 mln za coś, za co nie wydało się z własnej kieszeni ani grosza... no super biznes! dajcie 150 mln, A CO TAM, bez kozery powiem PIŃĆSET, na pewno zapłacą, no ubaw po pachy...

  • jajo – 14.03.2017

    idąc tropem Nemo..
    Czy MPK Częstochowa ujawni czyje urządzenia (superkondensatory) są w tej chwili zamontowane na autobusach i uległy uszkodzeniu?
    W jaki sposób producent przyczynił się do ich uszkodzenia? Zalanie... czyli, że urządzenia powinny być np. montowane wewnątrz a w Solbusie zamontowano je na dachu..? Czy przed montażem nowozakupionych urządzeń będą prowadzone jakieś prace naprawcze?
    Skoro zakup autobusów był w 100% finansowany z Funduszu Ochrony Środowiska to na czyje konto wpływają pieniądze z tytułu kar umownych?

  • ja – 14.03.2017

    do jajo
    te same co były,
    kondensatory powinny być wodoszczelne a nie są i te też nie będą, a swoją drogą widział ktoś kiedyś kondensatory zamontowane wewnątrz pojazdu? a co do kar, to nigdy kary nie wpływają na konto mpku...

  • pasażer – 14.03.2017

    Leczenie trądu aspiryną, porozmawiajcie z kierowcami którzy jeżdżą tym badziewiem. Jedno jest naprawiane wysiada co inne łacznie z zawieszeniem chociaż większość nie przejechała jeszcze 100 tysiączków. Najlepsze co można zrobić dla zdrowia kierowców i uszu mieszkańców to podarować te buble złomowisku ... o ile będą chętni

  • Jajo – 15.03.2017

    At jajo.
    Ja też nie widziałem, dlatego dziwi mnie fakt, że winę uszkodzeń zrzucono na Solbusa...

Dodaj komentarz

Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.