TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Debiut Volvo 8900 LE w Polsce. Kleszczów!
InfoBus.pl - Opublikowano: 20.03.2017 17:42:58 9 komentarzy
W lutym Gmina Kleszczów odebrała pięć autobusów międzymiastowych marki Volvo

W lutym 2017 r. Gmina Kleszczów odebrała pięć wyjątkowych autobusów międzymiastowych marki Volvo, w tym pierwsze w Polsce nowe modele 8900 o obniżonej podłodze - Low Entry

Dzięki tak potężnemu zastrzykowi nowego taboru, flota Zakładu Komunalnego "Kleszczów" została na początku bieżącego roku gruntowanie zmodernizowana. Teraz mieszkańcy najbogatszej gminy w Polsce mogą podróżować do szkół czy pracy komfortowymi i bezpiecznym i autobusami. Na pewno wzrosła też atrakcyjność taboru przewoźnika pod kątem ewentualnego wynajmu.

Przypomnijmy, że w połowie 2016 r. Zakład ogłosił przetarg na zakup pięciu nowych autobusów do obsługi połączeń lokalnych i międzymiastowych. Zamówienie w sierpniu wygrała firma Volvo Bus Corporation z Goeteborga z ceną 6764 877 zł brutto. O ten lukratywny kontrakt Szwedzi rywalizowali ze spółką MAN Truck & Bus Polska, która przedstawiła tańszą propozycję. Producent "lwów" za dostawę pięciu autobusów zaproponował sumę 5 958 102,78 zł brutto. Volvo wypadło jednak korzystniej w ocenie technicznej. Urzędnicy wyżej ocenili szwedzkiego producenta m.in. za atrakcyjniejsze warunki serwisu, charakterystykę ekologiczną oraz sposób zabezpieczenia przewozu osób niepełnosprawnych. Dodatkowo na wszystkie autokary Volvo udzieliło 60-miesięcznej gwarancji. 29 sierpnia 2016 r. szwedzki producent podpisał z Zakładem Komunalnym "Kleszczów stosowną umowę.

Dwie premiery w Kleszczowie

W ramach zamówienia Volvo zobowiązało się do dostawy pięciu autokarów ciągu 160 dni w aż trzech różnych wersjach, w tym:

  • dwa premierowe niskowejściowe autobusy międzymiastowe klasy MAXI ? Volvo 8900RLE 4x2 o długości 12,1 m, maksymalnej pojemności 41 miejsc siedzących oraz 43. miejscach stojących, przeznaczone do obsługi ruchu lokalnego. Autobusy w wersji fabrycznej są przystosowane do przewozu jednego wózka inwalidzkiego. Miejsce dla drugiego można wygospodarować po zdemontowaniu siedzeń.

  • dwa standardowe autobusy międzymiastowe klasy MAXI ? Volvo 8900R 4x2 o długości 12,2 m, maksymalnej pojemności 53 siedzących miejsc pasażerskich, przeznaczone do obsługi ruchu regionalnego Wyróżniają je podpodłogowe bagażniki o pojemności 3,5 m3.

  • jeden trzyosiowy debiutant, czyli pierwszy w Polsce nowy autobus międzymiastowy klasy MEGA ? Volvo 8900R 6x2 o długości 15 m, maksymalnej pojemności 65 siedzących miejsc pasażerskich, przeznaczone do obsługi ruchu regionalnego i turystycznego. Wyróżniają go podpodłogowe bagażniki o pojemności 4,5 m3 oraz toaleta.

Bogate wyposażenie

Dostawa wszystkich pięciu pojazdów zrealizowana została punktualnie, w lutym 2017 r. Wspólną cechą zamówionych przez Kleszczów pojazdów są 350-konne silniki, automatyczne skrzynie biegów, podwójnie przyciemniane boczne szyby panoramiczne, monitoring wnętrza pojazdu oraz z zewnątrz, a także błękitna barwa lakieru (zbliżona malatury dwóch autokarów Scania-Irizar PB, które w 2014 r. Kleszczów kupił za 2,6 mln zł ? do tej pory najmłodszych pojazdów w taborze Zakładu Komunalnego "Kleszczów").

Przypomnijmy, że Kleszczów jest najbogatszą gminą w Polsce. I dlatego nie żałuje pieniędzy na komfort i bezpieczeństwo mieszkańców podróżujących gminnymi autobusami. Dwa nowe niskopodłogowe autobusy zastąpią stare ponad 20-letnie autosany.

- "Nowe autobusy będą jeździły pomiędzy Kleszczowem i Bełchatowem, a także służyły do dowozu dzieci do szkół - mówi Bruno Siemieniuk, wiceprezes Zakładu Komunalnego w Kleszczowie. - Pozostałe trzy autobusy, w ramach odmłodzenia taboru, zastąpią przygotowywane do wycofania z ruchu autosany przeznaczone głównie do przewozów szkolno-międzymiastowych.

Z myślą o dzieciach

Warto podkreślić, że zakupione przez Kleszczów autobusy ? jako pierwsze w Polsce ? oferują specjalne rozwiązania techniczne pod kątem bezpiecznego przewozu dzieci. Jak mówi Bruno Siemieniuk - członek zarządu spółki Zakład Komunalny "Kleszczów", przy tworzeniu specyfikacji technicznej, potrzebnej do ogłoszenia przetargu, były brane pod uwagę m.in. sugestie dyrektorów szkół, przedszkoli, a także Gminnego Ośrodka Kultury.

- Grono to zwracało uwagę przede wszystkim na bezpieczeństwo przewozu dzieci w wieku od przedszkola do gimnazjum - mówi. - To dzięki tym konsultacjom zadbano o odpowiednie skuteczne nagłośnienie wraz z bezprzewodowym mikrofonem opiekuna. Zamontowane bezwładnościowe pasy pozwalają na bezpieczne zapięcie dzieci. W pasach bezpieczeństwa górny punkt mocowania można obniżyć o prawie 20 cm, przeciągając pas przez ruchomą szlufkę. Pas przytrzymuje bark dziecka i nie przebiega przez jego szyję.

Po raz pierwszy w Polsce, autobusowe fotele od strony okien zostały zaopatrzone w system szybkiego zatrzaskowego zapięcia ISOFIX (fot. 4). Umożliwia to bezpieczne przewożenie małych dzieci w fotelikach lub na podkładkach, wyposażonych w ten standard zapięć. To pozwoli na wspólny, bezpieczny wyjazd rodzicom wraz z pociechami.

Kleszczowskie Volvo posiadają jeszcze jedno, unikatowe w Polsce, rozwiązanie. To dwa specjalnej konstrukcji fotele pasażerskie z uchylnym oparciem. Po zwolnieniu specjalnej blokady i odchyleniu oparcia rozkłada się automatycznie fotelik z 4-punktowym systemem zapięcia dla niemowlaka (fot. 5). Fotelik jest ustawiony tyłem do kierunku jazdy, dzięki czemu opiekun może siedzieć naprzeciwko dziecka. To rozwiązanie zadowoli osoby podróżujące z niemowlakiem na rękach, w nosidełku czy w składanym wózku.

Z myślą o niepełnosprawnych

Ponadto w dwóch niskowejściowych autobusach Volvo 8900RLE wygospodarowano miejsce dla osób na wózkach inwalidzkich, w tym także cięższych, elektrycznych. Ręcznie rozkładany najazd ułatwi dostanie się do środka i opuszczenie pojazdu. W każdym z tych dwóch autobusów są miejsca do bezpiecznego zakotwiczenia dwóch wózków. Bezstopniowe wejście przez szerokie drzwi to także istotne ułatwienie dla starszych pasażerów czy kobiet z wózkami dziecięcymi.

Oprócz tych istotnych rozwiązań technicznych warto zauważyć, że trzy wewnętrzne kamery umożliwiają kierowcy monitorowanie całego wnętrza (fot. 5) - szczególnie zatoki na wózek i środkowych drzwi. Autobusy wyposażone są w blokadę, która uniemożliwia ruszenie pojazdu przy otwartych drzwiach i dźwiękową sygnalizację ("zapnij pasy", STOP na żądanie, otwieranie drzwi).

Dobrze widoczne są miejsca (jaskrawożółte poręcze), których bezpiecznie może się trzymać stojący pasażer. Bezpieczeństwo zwiększa LED-owe podświetlenie krawędzi oraz oświetlenie zewnętrzne przestrzeni przy środkowych drzwiach.


Sprawdź też:
Volvo
ZK Kleszczów
8900
  • Marcinzwlkp – 20.03.2017

    Wow

  • Kris – 20.03.2017

    Dwie sztuki Scania Irizar PB 12,2/35 były do Kleszczowa dostarczone w 2014 roku :)

  • tom – 20.03.2017

    Pierwsze nowe 8900 ma arriva w Tczewie od 2014r. Kilka sztuk jeździ na linii 50 Tcz-Gda.

  • AK – 20.03.2017

    dzięki. poprawki w drodze. zabrakło LE. pozdrawiam

  • Kris – 21.03.2017

    :)

  • wa-wa – 21.03.2017

    Na wsi luksusowe autobusy , a Warszawa kupuje Ursusy

  • (L)gion – 21.03.2017

    W gumiokach będą jeździć ?

  • sdd – 27.03.2017

    To nie jest zwyczajna wieś.

  • megi – 27.03.2017

    w końcu ktoś pomyślał o dzieciach. mnie pasi :)

Dodaj komentarz

Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.