TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Diesel odejdzie do lamusa. Z wyższą akcyzą?
PAP - Opublikowano: 11.02.2019 10:00:52 2 komentarze
Diesel odejdzie do lamusa. Z wyższą akcyzą?

Bloomberg: Analitycy spodziewają się wzrostu podatków dla pojazdów z silnikami diesla.

Olej napędowy stopniowo traci w Europie przewagę podatkową nad benzyną. Analitycy spodziewają się dalszego wzrostu obciążeń fiskalnych dla diesla. Taka sytuacja może zniechęcić kierowców do silników wysokoprężnych - podała w czwartek, 7 lutego, agencja Bloomberga.

Rządy państw Unii Europejskiej przez wiele lat opodatkowywały olej napędowy w mniejszym stopniu niż benzynę - zauważyła agencja. Obecnie sytuacja zmienia się jednak w szybkim tempie, w odpowiedzi na działania mające na celu obniżenie emisji spalin. Bloomberg zauważył, że zwiększający się podatek na olej napędowy świadczy o fundamentalnej zmianie w podejściu do paliwa transportowego, które było preferowane na całym kontynencie.

"Spodziewamy się, że podatek od diesli będzie w Europie nadal rosnąć" - powiedział analityk z londyńskiej firmy konsultingowej Wood Mackenzie Mark Williams. Dodał, że "większe rynki idą tą drogą, gdzie podatek na olej napędowy rośnie w szybszym tempie niż podatek nałożony na benzynę".

W porównaniu do benzyny

W całej Unii Europejskiej średnia stopa podatkowa doliczana do ceny benzyny uległa od 2015 r. zmniejszeniu o około 30 proc. i obecnie wynosi 12,5 eurocentów za litr paliwa - wynika z obliczeń agencji opartych na danych Komisji Europejskiej (KE). Średnia cena benzyny na europejskich stacjach spadła do 3 euro za litr.

-"W ciągu ostatniego roku wzrost podatków na olej napędowy w krajach takich jak Belgia, Francja, Litwa, Polska i Portugalia był większy niż zmiana cen w podatkach na benzynę. W Wielkiej Brytanii udział podatków na olej napędowy i benzynę w koszcie całkowitym paliwa są niemal równe - podała agencja.

Detronizacja diesla

Zgodnie z informacjami grupy Fuels Europe reprezentującej rafinerie ropy na Starym Kontynencie, od lat 70-tych ubiegłego wieku w Europie na benzynę nakładano wyższe podatki niż na olej napędowy. Rządy faworyzowały w ten sposób silniki Diesla, aby pomóc lokalnym producentom motoryzacyjnym konkurować z importowanymi pojazdami z napędem benzynowym. Celem było wsparcie sektora transportu ciężarowego. Jak zauważył rzecznik Fuels Europe Alain Mathuren, wpływ na takie postępowanie władz w Europie miała również wyższa efektywność paliwowa silników wysokoprężnych.

W 2015 r. Volkswagen przyznał się do korzystania z nielegalnego oprogramowania zaniżającego poziomy emisji toksycznych tlenków azotu, co doprowadziło do zmiany unijnych przepisów, ale też zachowań konsumentów na zachodzie Europy. W następstwie "dieselgate" opinia publiczna zaczęła zwracać się przeciwko silnikom wysokoprężnym, ze względu na rosnące obawy o wpływ emisji paliw na zdrowie i środowisko. W ostatnich latach niektóre samorządy lokalne, zwłaszcza w Niemczech, podjęły działania zmierzające do zniechęcenia kierowców do korzystania z diesli.

Zdaniem Mathurena w przypadku pojazdów z silnikami Diesla spełniającymi normy unijne "demonizacja oleju napędowego jest rzeczywistością, która naszym zdaniem jest całkowicie nieuzasadniona".(PAP)



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
paliwo
diesel
  • Agnieszka Kras – 11.02.2019

    🙄 eee? Nie? 😠

  • Paul Konklewski – 12.02.2019

    Jak gdzie jest cena benzyny 3€ za litr ostatnio tankowalem za 1,29€ nawet na autostradach jest max 1,78€ wiec skad 3€ nigdy nie bylo takiej ceny

  • Jachu – 12.02.2019

    CO2 jako same CO2(oczywiście bez trujących związków chemicznych) jest bardzo a to bardzo potrzebne przyrodzie, kiedyś w czasach prehistorycznych było go o wiele wiecej w atmosferze i to między innymi dlatego rosła taka bujna i ogromna roślinność. Polecam obejrzenie filmu dokumentalnego pt "Wielkie oszustwo cieplarniane" https://www.youtube.com/watch?v=pB6Be6koSDE

  • Jachu – 12.02.2019

    CO2 jako same CO2(oczywiście bez trujących związków chemicznych) jest bardzo a to bardzo potrzebne przyrodzie, kiedyś w czasach prehistorycznych było go o wiele wiecej w atmosferze i to między innymi dlatego rosła taka bujna i ogromna roślinność. Polecam obejrzenie filmu dokumentalnego pt "Wielkie oszustwo cieplarniane" https://www.youtube.com/watch?v=pB6Be6koSDE

Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.