Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Druga, solo partia MAN-ów w Katowicach

infobus
15.12.2017 12:50
0 Komentarzy

PKM Katowice odebrał 15 następnych nowych autobusów markiMAN – wszystkiej w wersji solo Lion`s City, które pochodzą z zamówienia na łącznie 40 egzemplarzy(35 szt. 12-metrowych i 5 szt. 18-metrowy. Kolejna i ostatnia dostawa 15 szt. (sameklasy MAXI) nastąpi w marcu przyszłego roku

Przypomnijmy, że w październiku na katowickie ulice wjechało5 autobusów krótkich oraz 5 przegubowych. Pisaliśmy o tym w InfoBusie TUTAJ

Kolejne 15 autobusów krótkich w swoją trasę wyjedzie jeszczeprzed świętami. Ostatnia dostawa MAN-ów nastąpi w marcu przyszłego roku. Zakupyte są kontynuacją realizowanego od dwóch lat projektu dofinansowanego w ramachZIT RPO WSL 2014 – 2020, który obejmuje łącznie zakup 100 autobusów.

-„Wymiana taboru wpisuje się w nasze kompleksowe myślenie otransporcie zrównoważonym. Bez wątpienia wzrośnie komfort podróżowania dlapasażerów autobusów, co w połączeniu z innymi naszymi działaniami pomaga zachęcaćdo przesiadania się z własnego auta – do środków komunikacji publicznej. Drugiważny element to poprawa jakości powietrza i walka z niską emisją. Każdy znowych autobusów jest wyposażony w ekologiczne jednostki napędowe, spełniającenormę emisji spalin Euro 6 – mówi Marcin Krupa, prezydent Katowic i dodaje, żenowo zakupione autobusy zastąpią wysłużone, 18 – 20 letnie pojazdy markiNeoplan i MAN.

-„Pojazdy, które kupiliśmy dla naszych pasażerów sąwyposażone w ogrzewanie oraz dwustrefową klimatyzację, automatyczniedostosowującą temperaturę wewnątrz przestrzeni pasażerskiej w zależności odtemperatury zewnętrznej. Do innych udogodnień należą: duży i czytelny wyświetlaczwewnątrz pojazdu, na którym pojawiają się informacje o trasie przejazdu,głosowe zapowiedzi przystanków, monitoring przestrzeni pasażerskiej, dodatkoweoświetlenie pomostów wejściowych, alfabet Braille'a na przyciskach, czy tzw.”przyklęk” i platforma dla wózków inwalidzkich. Dla wygody pasażerów wkażdym z nowych autobusów znajdują się ładowarki USB oraz darmowa sieć WiFi –podsumowuje Helena Ulanowska, prezes zarządu PKM Katowice.

Katowicki standard

Nowe autobusy będą obsługiwać głównie linie wKatowicach: 9, 10, 12, 46, 74, 115, 138, 673 i 910. Wszystkie zamówione MAN-y pojazdysą wyposażone w następujące udogodnienia:

funkcja „przyklęku” uruchamiana przez kierowcę w czasiepostoju autobusu pozwalająca na obniżenie stopni wejściowych o co najmniej 60mm,

  • bezstopniowe wejście w drzwiach pasażerskich, podłogapłaska, bez stopni poprzecznych we wnętrzu pojazdu pokryta wykładzinąantypoślizgową,

  • siedzenia pasażerskie o ergonomicznym kształcie, miękkotapicerowane,odporne na akty wandalizmu,

  • 30% miejsc pasażerskich dostępnych bezpośrednio z poziomuniskiej podłogi,

  • zabudowana, ręcznie rozkładana rampa najazdowa do obsługiwózków inwalidzkich lub dziecięcych przy II i III drzwiach,

  • krawędzie stopni wejściowych oznaczone jaskrawym, żółtymkolorem + dodatkowe światło przeznaczone do oświetlenia stopni drzwi orazdoświetlenia chodnika,

  • wszystkie drzwi dwuskrzydłowe otwierane do wewnątrzautobusu, posiadające poręcze dla pasażerów,

  • przyciski umieszczone na pionowych uchwytach (słupkach)oznakowane w sposób umożliwiający odczyt dla osób słabowidzących,

  • system informacji pasażerskiej mający zapewnić emisjękomunikatów zapowiedzi przystanków w formie dźwiękowej oraz graficznej wewnątrzjak i na zewnątrz pojazdu,

  • klimatyzacja dwustrefowa przestrzeni pasażerskiej orazkabiny kierowcy.

Unijne wsparcie

Do 2020 r. Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej wKatowicach ma ich jeszcze dostać 60, w tym 20 elektrycznych. Łącznie ze środkówUE spółka kupuje 135 pojazdów; m.in. właśnie rozstrzyga przetarg na 10 elektrobusów.

Aby wymienić ponad połowę swego taboru katowicki samorządowyprzewoźnik – jeden z czterech największych w Górnośląsko-ZagłębiowskiejMetropolii – przygotował dwa unijne projekty zakupu niskoemisyjnego taboruautobusowego. Jeden z nich, o wartości 139,4 mln zł, przy oczekiwanej kwociewsparcia 96,4 mln zł, został zatwierdzony do dofinansowania w ramachRegionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego na lata 2014-2020 – w tzw.komponencie Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (ZIT). Drugie zadanie, o zakładanym wsparciu 31,9 mlnzł, to część tzw. projektu POIiŚ_TRA – komplementarnego do ZIT i zgłaszanego dofinansowania w Programie Operacyjnym Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.

MAN + Solaris

Zamówienia na 40 pojazdów wygrała firma MAN Truck & Bus Polska, która zakończy kontrakt w marcu 2018 r. Dostarczane w tym zamówieniu pojazdy dołączają do 15autobusów przegubowych i 15 krótkich pokazanych na początku br., a także 15autobusów przegubowych i 5 krótkich kupionych jako wkład własny do projektu ZITjuż w 2015 r. (w obu tamtych przetargach wygrał Solaris).

Z kolei autobusy elektryczne dofinansowywane ze środków ZIT mająwyruszyć na ulice Katowic we wrześniu 2018 r. 10 takich pojazdów ma zostaćzakupionych w przetargu ogłoszonym w czerwcu br. Przetarg ten podzielono nadwie części – dotyczące pięć autobusów przegubowych i pięć jednoczłonowych.

Pod kątem pierwszej części spłynęła tylko jedna oferta –Solarisa, opiewająca na 16,3 mln zł brutto (przy budżecie zamówienia 13,8 mlnzł brutto). W drugim oferty złożyły Ursus, na 10,3 mln zł brutto i Solaris, na14,1 mln zł brutto (przy budżecie zamówienia 12 mln zł brutto). W tym tygodniuPKM zaakceptował ofertę z pierwszego zadania, o czym pisaliśmy w InfoBusie TUTAJ

Pozostałych 10 planowanych wozów elektrycznych ma zostaćkupionych w latach 2019-2020 przy wsparciu funduszy POIiŚ. Z wykorzystaniem tejdotacji PKM planuje również zakup w tym czasie 35 pojazdów o napędziekonwencjonalnym. Pierwsze nowe katowickie autobusy elektryczne będą kolejnymitakimi pojazdami w konurbacji katowickiej – kupowanymi przy wsparciu środkówunijnych. Trzy nowe autobusy elektryczne zamówiło już Przedsiębiorstwo KomunikacjiMiejskiej w Sosnowcu – elektrobusy produkcji Solarisa mają dotrzeć tam w styczniu 2018r.

Komentarze