TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Dzisiaj MAN zaczyna elektryczne tournee po Polsce
InfoBus.pl - Opublikowano: 16.10.2020 13:00:16
Dzisiaj MAN zaczyna elektryczne tournee po Polsce

Firma MAN Truck & Bus Polska rozpoczęła demonstracyjny, elektryczny przejazd po Polsce.

16 października rozpoczął się cykl pokazów elektrycznych marki MAN w Polsce. To pierwsza taka demonstracyjna akcja, które obejmie zarówno miasta, jak i gminy.

Czas nie jest najlepszy do tego typu prezentacji, ale co zrobić. Demonstracyjny MAN Lion's City E jest rozchwytywany w Europie, a Polska akurat dostała go w okresie rozwijającej się ponownie pandemii. Co zrobić…

Poniżej lista miejsc, gdzie zaplanowano pokaz elektrycznego duetu: autobus miejski MAN Lion's City E oraz mikrobus MAN eTGE. Oczywiście z uwagi na dynamicznie zmieniającą się sytuację epidemiologiczną, ta lista może się radykalnie zmienić, dlatego najlepiej jest śledzić też profil MAN Polska, gdzie powinny być podawana aktualne informacje o tournée.

Elektryczny pokaz

Na 16 października elektryczne przejazd MAN-a po Polsce wygląda następująco:

  • Gmina Daszyna - Łódzkie - 16.10.2020

  • Gmina Działoszyce – Świętokrzyskie - 19.10.2020

  • Dębica – Podkarpackie - 20.10.2020

  • Gmina Jawornik Polski - Podkarpackie - 21.10.2020

  • Bochnia - Małopolskie - 22.10.2020

  • Jelenia Góra – Dolnośląskie – 23.10.2020

  • Gmina Przedecz - Wielkopolskie - 26.10.2020

  • Gmina Śniadowo - Podlaskie - 27.10.2020

  • Gmina Tykocin- Podlaskie - 28.10.2020

  • Ożarów Maz. – Mazowieckie- 29.10.2020

  • Gdynia - Pomorskie- 30.10.2020

  • Łomża - Podlaskie - 03.11.2020

  • Białystok - Podlaskie - 04.11.2020

MAN Lion's City E

MAN Lion's City 12 E w wersji demonstracyjnej ma 12 m długości i może pomieścić do 88 pasażerów. Centralny silnik elektryczny jest zainstalowany na tylnej osi. Jego moc waha się od 160 kW do 240 kW maksymalnie. Z kolei pojemność akumulatorów modułowych to 480 kWh. MAN sięga tutaj po zaawansowaną technologię akumulatorów z Grupy VW, a inteligentne zarządzanie temperaturą zapewnia wyjątkowo dobry zasięg niezależnie od pory roku. Dzięki temu eBus Lion's City może pokonywać zasięg do 200 km w realistycznych warunkach i to przez cały okres trwałości akumulatorów.

Jak na razie elektrobusy MAN mogą być ładowane tylko przez plug-in – np. w zajezdni przy pomocy wtyczki CCS. W przypadku średniej mocy ładowania 100 kW, autobus jednoczłonowy jest całkowicie naładowany już po niecałych trzech godzinach, a autobus przegubowy po prawie czterech. Przy maksymalnej mocy ładowania 150 kW czas odpowiednio się skraca.

To co wyróżnia "E" spośród rodziny Lion`s City to lekko zmienione wzornictwo, co podkreśla wyjątkowość napędu elektrycznego. Najbardziej rzuca się w oczy brak wieży silnika, a tym samym zoptymalizowany obszar miejsc siedzących w tylnej części pojazdu dzięki umieszczeniu akumulatorów na dachu. Dzięki temu z jednej strony akumulatory znajdują się poza zagrożoną stłuczkami tylną częścią pojazdu, a z drugiej takie rozwiązanie umożliwia większą swobodę projektowania wnętrza, bardziej przyjazne warunki oświetlenia oraz nawet cztery dodatkowe miejsca siedzące.

MAN eTGE Kombi

Z kolei mikrobus eTGE przystosowany jest do przewozu 8+1 pasażerów. Dzięki elektrycznemu napędowi, pojazd ten świetnie nadaje się do poruszania się po miejskich strefach, w których ważna jest zerowa emisja i cichy napęd, albo w gminach, jako pojazd od wszystkiego – od dowozu dzieci do szkół po transport orkiestry strażackiej.

Pojazd w wersji demo dysponuje silnikiem o mocy 100 kW (136 KM) oraz baterią o pojemności 35,8 kWh, co daje zasięg ok 130 km.

Czas ładowania akumulatorów jest zróżnicowany. Stacja ładowania o mocy 40 kW może w ciągu 45 minut napełnić akumulatory w 80%. Przy skrzynce ściennej z prądem trójfazowym MAN eTGE może być w pełni gotowy do użytku po 5,5 h. W przypadku zastosowania prądu zmiennego 220 V całkowity proces ładowania zajmuje około 9 godzin. Przy prawidłowej obsłudze akumulatorów o mocy 36 kW utrata mocy po dziesięciu latach i 2000 cyklach ładowania ma wynosić zaledwie 15%.

Jak informuje MAN Truck & Bus Polska, eTGE zadebiutował w lipcu 2018 roku. W Polsce do tej pory dostarczono użytkownikom 17 takich pojazdów (w wersji furgon). Ten wynik ma znacząco się poprawić w 2020 r., gdyż wśród zamawiających jest m.in. firma kurierska, która nabyła kilkadziesiąt sztuk eTGE. Ich dostawa ma zostać zrealizowana w tym roku.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
test
elektrobus
mikrobus
MAN