Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Dzisiaj MAN zaczyna elektryczne tournee po Polsce

infobus
16.10.2020 11:00
0 Komentarzy

16 października rozpoczął się cykl pokazów elektrycznych markiMAN w Polsce. To pierwsza taka demonstracyjna akcja, które obejmie zarównomiasta, jak i gminy.

Czas nie jest najlepszy do tego typu prezentacji, ale cozrobić. Demonstracyjny MAN Lion's City E jest rozchwytywany w Europie, a Polskaakurat dostała go w okresie rozwijającej się ponownie pandemii. Co zrobić…

Poniżej lista miejsc, gdzie zaplanowano pokaz elektrycznego duetu:autobus miejski MAN Lion's City E oraz mikrobus MAN eTGE. Oczywiście z uwagi nadynamicznie zmieniającą się sytuację epidemiologiczną, ta lista może się radykalniezmienić, dlatego najlepiej jest śledzić też profil MAN Polska, gdzie powinny być podawana aktualne informacje o tournée.

Elektryczny pokaz

Na 16 października elektryczne przejazd MAN-a po Polsce wyglądanastępująco:

  • Gmina Daszyna – Łódzkie- 16.10.2020

  • Gmina Działoszyce – Świętokrzyskie – 19.10.2020

  • Dębica – Podkarpackie – 20.10.2020

  • Gmina Jawornik Polski – Podkarpackie – 21.10.2020

  • Bochnia – Małopolskie – 22.10.2020

  • Jelenia Góra – Dolnośląskie– 23.10.2020

  • Gmina Przedecz – Wielkopolskie – 26.10.2020

  • Gmina Śniadowo – Podlaskie – 27.10.2020

  • Gmina Tykocin- Podlaskie – 28.10.2020

  • Ożarów Maz. – Mazowieckie- 29.10.2020

  • Gdynia – Pomorskie- 30.10.2020

  • Łomża – Podlaskie – 03.11.2020

  • Białystok – Podlaskie – 04.11.2020

MAN Lion's City E

MAN Lion's City 12 E w wersji demonstracyjnej ma 12 mdługości i może pomieścić do 88 pasażerów. Centralny silnik elektryczny jestzainstalowany na tylnej osi. Jego moc waha się od 160 kW do 240 kW maksymalnie.Z kolei pojemność akumulatorów modułowych to 480 kWh. MAN sięga tutaj pozaawansowaną technologię akumulatorów z Grupy VW, a inteligentne zarządzanietemperaturą zapewnia wyjątkowo dobry zasięg niezależnie od pory roku. Dziękitemu eBus Lion's City może pokonywać zasięg do 200 km w realistycznychwarunkach i to przez cały okres trwałości akumulatorów.

Jak na razie elektrobusy MAN mogą być ładowane tylkoprzez plug-in – np. w zajezdni przypomocy wtyczki CCS. W przypadku średniej mocy ładowania 100 kW, autobusjednoczłonowy jest całkowicie naładowany już po niecałych trzech godzinach, aautobus przegubowy po prawie czterech. Przy maksymalnej mocy ładowania 150 kWczas odpowiednio się skraca.

To co wyróżnia „E” spośród rodziny Lion`s City to lekkozmienione wzornictwo, co podkreśla wyjątkowość napędu elektrycznego.Najbardziej rzuca się w oczy brak wieży silnika, a tym samym zoptymalizowanyobszar miejsc siedzących w tylnej części pojazdu dzięki umieszczeniuakumulatorów na dachu. Dzięki temu z jednej strony akumulatory znajdują siępoza zagrożoną stłuczkami tylną częścią pojazdu, a z drugiej takie rozwiązanieumożliwia większą swobodę projektowania wnętrza, bardziej przyjazne warunkioświetlenia oraz nawet cztery dodatkowe miejsca siedzące.

MAN eTGE Kombi

Z kolei mikrobus eTGE przystosowany jest do przewozu 8+1 pasażerów. Dziękielektrycznemu napędowi, pojazd ten świetnie nadaje się do poruszania się po miejskichstrefach, w których ważna jest zerowa emisja i cichy napęd, albo w gminach,jako pojazd od wszystkiego – od dowozu dzieci do szkół po transport orkiestrystrażackiej.

Pojazd w wersji demo dysponuje silnikiem o mocy 100 kW (136 KM) orazbaterią o pojemności 35,8 kWh, co daje zasięg ok 130 km.

Czas ładowania akumulatorów jest zróżnicowany. Stacjaładowania o mocy 40 kW może w ciągu 45 minut napełnić akumulatory w 80%. Przyskrzynce ściennej z prądem trójfazowym MAN eTGE może być w pełni gotowy doużytku po 5,5 h. W przypadku zastosowania prądu zmiennego 220 V całkowityproces ładowania zajmuje około 9 godzin. Przy prawidłowej obsłudze akumulatorówo mocy 36 kW utrata mocy po dziesięciu latach i 2000 cyklach ładowania mawynosić zaledwie 15%.

Jak informuje MAN Truck & Bus Polska, eTGE zadebiutował w lipcu 2018 roku. W Polscedo tej pory dostarczono użytkownikom 17 takich pojazdów (w wersji furgon). Tenwynik ma znacząco się poprawić w 2020 r., gdyż wśród zamawiających jest m.in. firmakurierska, która nabyła kilkadziesiąt sztuk eTGE. Ich dostawa ma zostać zrealizowanaw tym roku.

Komentarze