Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

eCitaro na chwilę odwiedził Gdańsk i Gdynię

infobus
12.05.2019 10:00
0 Komentarzy

9 maja i 10 maja demonstracyjny autobus Mercedes-Benz  eCitaro odwiedził Gdańsk i Gdynię.

W czwartek – 9 maja – eCitaro odwiedził zajezdnię GAiT we Wrzeszczu oraz zajechał pod Stadion Energa Gdańsk, gdzie można było zrobić sesję zdjęciową w wyjątkowym otoczeniu. Czy Gdańsk kupi takie autobusy?

Jak dyplomatycznie odpowiada gdański magistrat, odpowiedź na to pytanie nie jest prosta i dotyczy przede wszystkim pieniędzy. Mercedes eCitaro ma wiele zalet, ale jest dwukrotnie droższy od autobusu z silnikiem diesla. Wszystko będzie więc dokładnie sprawdzone, przetestowane i przemyślane.

Gdańska wizyta

eCitaro był już pokazywany w Warszawie, Krakowie, Łodzi i w Białymstoku. Inne z wybranych przez koncern miast to Bydgoszcz i Zielona Góra. Pojazd jest w Polsce jeszcze tylko przez kilka tygodni. Potem wróci na dłużej.  Testy, wraz z pasażerami planowane są w przyszłym roku. Dodajmy, że eCitaro w ruchu liniowym spotkać można w Niemczech.

Wyprodukowany przez Mercedesa, testowany autobus ma 12 m długości, ładowarki USB, systemy bezpieczeństwa, komfortowy system klimatyzacji. Waży około tonę więcej niż autobus diesla. Przy intensywnym użytkowaniu w ruchu miejskim jest w stanie przejechać około 140 km na jednym ładowaniu akumulatorów.

– Obecnie kupujemy autobusy o najbardziej restrykcyjnej normie emisji spalin Euro VI. – mówi Leszek Krawczyk, dyrektor ds. technicznych GAiT. – Chcemy być na bieżąco z aktualnymi trendami, dlatego uważnie przyglądamy się temu, co się dzieje w branży. eCitaro odwiedził Gdańsk tylko na kilka godzin. Nasi kierowcy i pracownicy zaplecza technicznego mogli zapoznać się z jego budową i rozwiązaniami. Jeżeli będzie taka możliwość, autobus wróci do nas na testy i będzie obsługiwał normalne linie, tak by mogli ocenić go również pasażerowie.

Producent zapewnia, że jest to obecnie najnowocześniejszy seryjnie produkowany miejski autobus elektryczny.

– Autobus jest niezwykle dopracowany – zapewnia Adam Kempiński, dyrektor Działu Sprzedaży Autobusów Miejskich Evo Bus Polska. – W porównaniu do konkurencji, potrzebowaliśmy trochę więcej czasu zanim go pokazaliśmy, ale dzięki temu mogliśmy wystartować od razu z produkcją seryjną. eCitaro przeszedł wielomiesięczne testy w najbardziej surowych warunkach klimatycznych. Temperatura komfortu w przestrzeni pasażerskiej dobierana jest przez algorytm w zależności od temperatury zewnętrznej, a siła nadmuchu powietrza dostosowana jest do liczby pasażerów i stanu załadowania autobusu.

Gdyński pokaz

Dzień później – 10 maja – zajezdnia autobusowa PKA, otworzyła swoje drzwi dla zwiedzających. Mieszkańcy mogli poznać jej tajemnice i odwiedzić miejsca na co dzień dla nich niedostępne. Myjnia autobusowa, stacja paliw, zaplecze techniczne i warsztat – to wszystko było na wyciągnięcie ręki. Uczestnicy mieli również okazję do zapoznania się ze specyfiką pracy komunikacji miejskiej.

Na miejscu czekał autobus Solaris Urbino 12, który zabrał zwiedzających na krótką przejażdżkę. A wszystko pod okiem prezesa firmy. Była też szansa na zrobienie sobie pamiątkowego zdjęcia.

Największym jednak hitem Dnia Otwartego zajezdni był jednak autobus eCitaro. To w pełni bezemisyjny, elektryczny autobus, który jest testowany w Gdyni. W mieście można go było zobaczyć po raz pierwszy. Odwiedzający bazę oglądali go z zainteresowaniem, a potem autobus wyjechał na gdyńskie ulice.

Komentarze