TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

eCitaro: Nowy gracz na rynku elektrobusów
InfoBus.pl - Opublikowano: 10.07.2018 18:00:54
eCitaro: od autobusu niskoemisyjnego do bezemisyjnego

Mercedes-Benz wchodząc na elektromobilną drogę postanowił zmienić design swojego pierwszego elektrobusu, który dzięki modułowej budowie da początek całej serii autobusów elektrycznych eCiatro.


Mercedes-Benz wchodząc na elektromobilną drogę postanowił zmienić design swojego pierwszego elektrobusu, który dzięki modułowej budowie da początek całej serii autobusów elektrycznych eCiatro.

Zacznijmy od najbardziej kontrowersyjnej kwestii - designu. Konstrukcja eCitaro łączy w sobie podstawowy kształt Citaro (ponad 50 000 sprzedanych egzemplarzy) z elementami Mercedes Benz Future Bus i przenosi miejską stylistykę Mercedesa w przyszłość. Główną cechą nowego designu jest potężna gwiazda Mercedesa o średnicy 28 cm. I to od niej promieniują na lewo i na prawo elementy wykończeniowe. Są one trójwymiarowe i wykonane z przezroczystego materiału. Powoduje to uzyskanie atrakcyjnych efektów w zależności od kąta oświetlenia. Na ścianie przednie mamy też logotyp modelu z niebieskim "e" przed Citaro.

Kolejną cechą miejskiego autobusu jest zakrzywiona szyba przednia (znana z Citaro U), która elegancko kończy się na linii dachu, integrując wyświetlacz informacji pasażerskiej. Na pewno godne pochwały jest dachowa część eCitaro, która ukrywa za aluminiowym profilem elementy napędu elektrycznego. Jego ona pomalowana na kolor pojazdu, płynnie przechodzi do słupka A z przodu i do słupka narożnego z tyłu, co wizualnie poprawia widok z boku. Te optyczne triki nadają eCitaro lekkości. Ogólnie rzecz biorąc, eCitaro ma solidny wygląd z wyraźnie zarysowanymi konturami, bez żadnego popisu. Wygląda przyjaźnie i pewnie, jest otwarty i zachęcający, a przez to odpowiedni do użytku w liniach miejskich.

Wnętrze elektryka

W przestrzeni pasażerskiej eCitaro generalnie nawiązuje do swoich korzeni, czyli rodziny Citaro. Cechą wyróżniającą wnętrze jest sufit kasetonowy, który ukrywają nowy system cyrkulacji powietrza z kanałami tekstylnymi - zamiast obecnych plastikowych kanałów wentylacyjnych. Do tego dochodzi nowe oświetlenie LED, które zintegrowano z głośnikami i zmontowano jako łączniki kolejnych elementów sufitu. Światło lamp LED jest załamywane w taki sposób, aby moduły technologiczne ukazały się obserwatorowi jako jednorodny panel świetlny. Oprócz bardziej zwartego wyglądu i nowych świateł wnętrza, zaletą nowego sufitu jest znacznie mniejsza liczba pojedynczych części, co wraz z nowym układem cyrkulacji powietrza obniża poziom hałasu w kabinie pasażerskiej.

Nowością we wnętrzu jest także czarne wykończenie progów i słupków okiennych. W rezultacie słupki okienne są mniej widoczne, a wygląd ścian bocznych bardziej spokojny.

Kokpit kierowcy w zasadzie nie uległ zmianie w porównaniu z innymi modelami Citaro. Zmieniły się tylko instrumenty: miernik mocy zastępuje licznik obrotów. Wyświetla on bieżące zapotrzebowanie na moc i / lub współczynnik odzyskiwania energii. Kierowca otrzymuje również informacje o stanie naładowania akumulatorów. Ma dostęp do zasięgu, dostępnej mocy i wskaźnika ładowania na wyświetlaczu centralnym. Prawie identyczna operacja w porównaniu z Citaro z silnikiem spalinowym pozwala zatem na szybką zmianę kierowcy z klasycznego Citaro z silnikiem diesla. Nawet kierunek jazdy jest wybierany jak poprzednio za pomocą przycisków D N R. Ponadto tradycyjnie pojazd dostępny jest z dwoma lub trzema drzwiami.

Sprawdzony napęd

Układ napędowy nowego eCitaro bazuje na sprawdzonej i zoptymalizowanej elektrycznej osi portalowej ZF AVE 130 z silnikami elektrycznymi na piastach kół. Moc szczytowa silników wynosi 2 x 125 kW, a moment obrotowy 2 x 485 Nm. To zapewnia odpowiednią dynamikę nawet przy pełnym zestawie pasażerów.
Silniki zasilają akumulatory litowo-jonowe o łącznej mocy do około 243 kWh. Są one modułowe: baterie zostały podzielone na maksymalnie dziesięć modułów, z których każdy dostarcza około 25 kWh. Oprócz dwóch modułów na dachu pojazdu, cztery zestawy znajdują się z tyłu autobusu, gdzie zajmują one miejsce dzisiejszego silnika diesla i skrzyni biegów. W zależności od wymagań klienta, na dachu montowane są dwa lub cztery moduły akumulatorowe.

Minusem wszystkich elektrycznych autobusów miejskich jest dodatkowy ciężar akumulatorów. Podobnie jest w eCitaro. Nawet samoistnie lekki Citaro nie jest w stanie całkowicie zrekompensować 2,5 tony największego zestawu akumulatorów. Inżynierom udało się zrównoważyć autobus, instalując cztery moduły akumulatorowe w tylnym zwisie i do sześciu dalszych modułów akumulatorowych na dachu, na poziomie przedniej osi. Oś ta charakteryzuje się także maksymalną nośnością wynoszącą osiem ton. To oznacza, że maksymalna liczba bateryjnych modułów to 10 szt. Wówczas eCitaro w standardowej specyfikacji waży około 13,44 tony. W połączeniu z dopuszczalną masą całkowitą 19,5 tony odpowiada to ładowności ok. 6 ton czyli około 88 pasażerom.

Według SORT2, Citaro z pełnym zestawem akumulatorów osiąga w lecie zasięg działania wynoszący około 150 kilometrów.

Na koniec dodajmy, że konstrukcja dachu ze zintegrowanymi szynami do akumulatorów wywodzi się z systemu stosowanego do zbiorników gazu w Citaro NGT.

Technologia ładowania

Mercedes przewiduje, że standardowe ładowanie eCitaro będzie miało miejsce w zajezdni, natomiast opcjonalnie przewiduje wyposażenie serii eCitaro w pantograf. Jednak na początku produkcji seryjnej przewidziane jest tylko ładowanie plug-in. W tym celu wyposaży autobusy w gniazdo Combo-2 powyżej łuku przedniego koła po prawej stronie pojazdu - zgodnie z przepisami Niemieckiego Stowarzyszenia Operatorów Transportu Publicznego (VDV). Zapewnia to najprostszy, najszybszy i jednocześnie najtańszy wariant zasilania.

Co do szybkiego ładowania i pantografów to Mercedes będzie je stopniowo wprowadzał po rozpoczęciu produkcji seryjnej. Będą dwa możliwe warianty: w fazie 1 - integralny pantograf na dachu; w fazie 2 - szyny do ładowania na dachu przez odwrócony pantograf. W obu przypadkach przestrzeń montażowa będzie nad przednią osią.

Zarządzanie termiczne

To co podkreśla Mercedes na każdym kroku to nowe podejście do kwestii ogrzewania i klimatyzacji. Przy temperaturze zewnętrznej minus 10 stopni Celsjusza, zużycie energii autobusu miejskiego podwaja się, co zmniejsza zasięg o połowę. Przyczyną jest ekstremalna sprawność silnika elektrycznego ​​w porównaniu z silnikiem spalinowym, co powoduje, że ilość wytwarzanego przez silnik ciepła jest znikoma. Dlatego system ogrzewania musi być zasilany z własnego źródła. Dlatego też niemieccy inżynierowie włożyli wiele uwagi w kwestię zarządzania ciepłem. Jest to jedna z wyjątkowych cech eCitaro i została dopracowana w każdym szczególe. W efekcie w porównaniu z obecnym Citaro z silnikiem spalinowym, zapotrzebowanie na energię do ogrzewania, wentylacji i klimatyzacji spadło o około 40 procent.

Jak to zrobiono? Przedział pasażerski eCitaro jest ogrzewany w energooszczędny sposób za pomocą pompy ciepła. Równomierny rozkład temperatury zapewnia się dzięki znanym grzejnikom bocznych wentylatorów. Konwencjonalna grzałka z przodu jest wspomagana przez dodanie podwójnego wymiennika ciepła. Do selektywnego stosowania w ekstremalnych warunkach pogodowych w zakresie minus 10 stopni Celsjusza i poniżej lub w celu zwiększenia zasięgu pojazdu, opcjonalnie można zastosować dodatkową grzałkę zasilaną paliwem.

Wszystkie elementy, które oddają ciepło, są ze sobą połączone, dzięki czemu ilość energii potrzebnej do ich chłodzenia podczas eksploatacji jest minimalna. Ponadto Mercedes-Benz zmienia wydajność systemów ogrzewania i klimatyzacji w zależności od liczby pasażerów na pokładzie - pobór świeżego powietrza w autobusie jest dopasowany do aktualnej liczby pasażerów, co z kolei jest mierzone za pomocą czujników nacisku na oś.

Ponadto układ klimatyzacji wykorzystuje CO2 jako czynnik chłodzący. W chłodniejszych miesiącach system klimatyzacji dachowej jest dodatkowo wykorzystywany jako pompa ciepła, co zapewnia skuteczną i wydajną kontrolę klimatu w kabinie pasażerskiej. Generalnie systemy ogrzewania i klimatyzacji są skonfigurowane zgodnie z wymaganiami VDV.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
elektrobus
Mercedes-Benz
Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.