TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Eksperci o wiosennym pożarze Solbusa w Częstochowie
InfoBus.pl - Opublikowano: 30.12.2017 14:38:47 16 komentarzy
Eksperci o wiosennym pożarze Solbusa w Częstochowie; fot. YouTube - Video Perfect

Zdaniem ekspertów z Politechniki Warszawskiej, kwietniowy pożar autobusu hybrydowego Solbus SM18H spowodowało złe zabezpieczenie przewodów elektrycznych.

Zdaniem ekspertów z Wydziału Samochodów i Maszyn Roboczych Politechniki Warszawskiej, kwietniowy pożar autobusu hybrydowego Solbus SM18H spowodowało złe zabezpieczenie przewodów elektrycznych.

Niedostateczne zabezpieczenie przewodów elektrycznych na dachu było prawdopodobną przyczyną kwietniowego pożaru miejskiego autobusu hybrydowego w Częstochowie – wynika z opinii specjalistów, wydanej na potrzeby śledztwa w tej sprawie. Kolejna nowość to przejęcie autobusowego śledztwa przez prokuraturę okręgową. Postępowanie trafiło do prokuratury okręgowej z uwagi na wagę i zawiłość sprawy. Po wypadku została unieruchomiona cała - licząca kilkadziesiąt sztuk - flota takich pojazdów należących do Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Częstochowie. O opinii specjalistów i przejęciu śledztwa przez Prokuraturę Okręgową w Częstochowie poinformował 29 grudnia PAP jej rzecznik Tomasz Ozimek.

Autobusowe dochodzenie

Do pożaru doszło 28 kwietnia 2017 r. Kierowca, który poczuł dym, zatrzymał autobus i ewakuował pasażerów. Mimo interwencji straży pożarnej, zbudowany w znacznej części z tworzyw sztucznych pojazd szybko się spalił. Zbiorniki z gazem nie wybuchły; zgromadzone w nich paliwo wypaliło się poprzez instalację bezpieczeństwa. Nikomu też nic się nie stało, jednak pojazd - przegubowy model Solbus SM18H o napędzie gazowo-elektrycznym został jednak całkowicie zniszczony.

Jak przypomniał prok. Ozimek, po wypadku na polecenie Prokuratury Rejonowej Częstochowa-Południe policja wszczęła dochodzenie w sprawie nieumyślnego sprowadzenia pożaru zagrażającego zdrowiu i życiu wielu osób. Dochodzenie dotyczyło także dopuszczenia do ruchu autobusu w stanie bezpośrednio zagrażającym bezpieczeństwu w ruchu lądowym. Na miejscu przeprowadzono oględziny pojazdu z udziałem biegłego ds. pożarnictwa oraz zabezpieczono dokumentację dotyczącą autobusu. Przesłuchano jako świadków kierowcę pojazdu i kierownika działu autobusowego MPK w Częstochowie.

Opinia ekspertów

Z opinii wydanej przez biegłego ds. pożarnictwa wynikało, że przyczyną pożaru była wadliwie działająca instalacja elektryczna napędu hybrydowego. Specjalista zaznaczył, że nie ma wystarczających kompetencji, by wskazać, co było nie tak z instalacją. Dlatego prokuratura zasięgnęła opinii pracowników Wydziału Samochodów i Maszyn Roboczych Politechniki Warszawskiej. Chodziło o ustalenie, czy autobusy hybrydowe Solbus mają prawidłową konstrukcję techniczną.

"Z wydanej opinii wynika, że na zaistnienie pożaru mogło mieć wpływ niedostateczne zabezpieczenie przewodów elektrycznych na dachu pojazdu. W sprawie pojawił się też drugi wątek - według biegłego, przebadany autobus nie spełnia norm wytwarzanego hałasu zewnętrznego w czasie pracy" - powiedział prok. Ozimek. Dodał, że śledczy zamierzają m.in. sprawdzić proces wydania świadectwa homologacyjnego pojazdu.

Co dalej?

Wiemy tylko tyle: w trakcie dalszego postępowania Prokuratura Okręgowa w Częstochowie będzie dokonywała ustaleń w zakresie prawidłowości procesu wydania świadectwa homologacyjnego pojazdu.

Konsekwencje pożaru

W następstwie pożaru MPK wycofało z eksploatacji swoje autobusy hybrydowe - do momentu poznania przyczyny i pełnego wyjaśnienia sprawy. Autobus, który spłonął, był jednym z floty 40 pojazdów o napędzie hybrydowo-gazowym, które przewoźnik pozyskał w 2015 r. Tego rodzaju napęd hybrydowy - z wykorzystaniem jako paliwa gazu CNG - nie był wcześniej stosowany w Polsce.

Częstochowa zdobyła dofinansowanie na zakup tego typu pojazdów z programu "Gazela", koordynowanego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Z programu z pulą 80 mln zł, w którym można było uzyskać środki tylko na autobusy o napędzie gazowo-elektrycznym, Częstochowa otrzymała blisko 65,95 mln zł - płacąc za pojazdy 65,85 mln zł.

Miasto zamówiło 25 gazowych hybryd jednoczłonowych Solbus SM12H  i 15 przegubowych Solbus 18H z końcem 2014 r. Zbudowania takich pojazdów w określonym programem stosunkowo krótkim czasie jako jedyny podjął się kujawski producent producent autobusów - firma Lider Trading - właściciel marki Solbus.

W toku rozpoczętej od przełomu 2015 r. i 2016 r. eksploatacji ujawniło się wiele innych problemów, przede wszystkim konstrukcyjnych. W ub. roku borykający się z problemami finansowymi i technicznymi producent zaprzestał obsługi i udoskonalania częstochowskich wozów. Odtąd MPK obsługiwał je i wprowadzał w nich niezbędne modyfikacje we współpracy z producentami podzespołów. przywrócenie pojazdów do ruchu jest priorytetem nowego szefa MPK Częstochowa - Mariusza Sikory.




Sprawdź też:
wypadek
MPK Częstochowa
hybryda
CNG
Solbus
  • Kamil – 30.12.2017

    Czy jeszcze coś produkują?

  • Zasadne pytania – 30.12.2017

    Czy można to zrozumieć jako zaniedbanie przewoźnika eksploatującego solbusy? Też mi się wydawało że to dobre autobusy, tylko firma z Częstochowy źle je konserwuje. Może te solbusy przekazać innej firmie?

  • CNG FAN – 31.12.2017

    Jak przewoźnik miał konserwowac izolację na źle poprowadzonych przewodach elektrycznych? Producent powinien dostarczyć gotowy produkt, a że są to mega prototypy to wyszło jak zawsze :(

  • ?? – 31.12.2017

    @zasadne: ty sie słyszysz w ogóle co ty pierdzielisz za farmazony?

  • PL – 31.12.2017

    Szkoda, że jeszcze nie wyjadą. Oby Mariusz Sikora szybko przywrócił hybrydy.

  • chris – 31.12.2017

    Unia i jej pomysły. Autobusy gazowe nie ale elektryczno-gazowe hybrydy to już tak.
    Szkoda pracowników Solbusa. Jak każdy producent, chciał zbudować jakiś produkt, którym osiągnie przewagę konkurencyjną. Kto wie czy gdyby dostali więcej czasu byliby w stanie lepiej sprawdzić swoje pojazdy, Takie uroki przetargów, terminy wyjęte z czapki. Co oczywiście nie zmienia faktu że to właściciel Solbusa zgodził się wyprodukować prototypowe pojazdy w danym terminie. Teraz wszyscy ponoszą konsekwencje tej decyzji.

  • max – 31.12.2017

    Zezłomować bo dojdzie do tragedii

  • Tylko pytam ? – 01.01.2018

    Ile spłonęło Solarisów ??

  • A ja tylko pytam – 01.01.2018

    Ile spłonęło Mercedesów albo MAN-ów?

  • najniższe ceny za tonę – 01.01.2018

    Tylko ZŁOM

  • kolega strażaka – 02.01.2018

    tyko pytam - 2% wszystkich autobusów musi spłonąć. Inaczej ubezpieczenie nie ma sensu. Tyle statystyki - żadna marka nie jest mniej lub bardziej podatna na pożary. Pech polega na tym, że Sobusowi płoną prototypy... A to już inna bajka

  • ralf38286 – 02.01.2018

    Za każdym razem gdy nie znajdą przyczyn pożaru głupio zasłaniają się rzekomym zwarciem instalacji elektrycznej. ŻENADA!

  • Yolo – 02.01.2018

    To teraz niech MPK Częstochowa prace ludziom w Solbusie bo dzięki nim nie mają pracy ani zamówień

  • Ja1 – 02.01.2018

    Po pierwsze, co znaczy niewystarczajaca izolacja? Przewody byly w oryginalnej izolacji, dodatkowo w pomaranczowej oslonce (peszlu)... To jak wedlug specjalistow powinna wygladac izolacja...auta byly wyposazone w system kontroli izolacji przewodow, nawet najmniejsza jej utrata powodowala rozlaczenie zasilania a z tego co pamietam kierowca twierdzil, ze do konca zadna kontrolka nawet sie nie pojawila...

  • często chowa – 03.01.2018

    Przewody mogły być zbyt cienkie, nie wiadomo jak było z odprowadzeniem wody, izolacyjnością w zależności od wilgotności i temperatury... ciszej nad tą trumną. Bezsensowna koncepcja, czy zwykły CNG nie wystarczy?

  • ? – 03.01.2018

    @yolo: słucham?

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.