TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Eksperci o wiosennym pożarze Solbusa w Częstochowie
InfoBus.pl - Opublikowano: 30.12.2017 14:38:47 16 komentarzy
Eksperci o wiosennym pożarze Solbusa w Częstochowie; fot. YouTube - Video Perfect

Zdaniem ekspertów z Politechniki Warszawskiej, kwietniowy pożar autobusu hybrydowego Solbus SM18H spowodowało złe zabezpieczenie przewodów elektrycznych.

Zdaniem ekspertów z Wydziału Samochodów i Maszyn Roboczych Politechniki Warszawskiej, kwietniowy pożar autobusu hybrydowego Solbus SM18H spowodowało złe zabezpieczenie przewodów elektrycznych.

Niedostateczne zabezpieczenie przewodów elektrycznych na dachu było prawdopodobną przyczyną kwietniowego pożaru miejskiego autobusu hybrydowego w Częstochowie – wynika z opinii specjalistów, wydanej na potrzeby śledztwa w tej sprawie. Kolejna nowość to przejęcie autobusowego śledztwa przez prokuraturę okręgową. Postępowanie trafiło do prokuratury okręgowej z uwagi na wagę i zawiłość sprawy. Po wypadku została unieruchomiona cała - licząca kilkadziesiąt sztuk - flota takich pojazdów należących do Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Częstochowie. O opinii specjalistów i przejęciu śledztwa przez Prokuraturę Okręgową w Częstochowie poinformował 29 grudnia PAP jej rzecznik Tomasz Ozimek.

Autobusowe dochodzenie

Do pożaru doszło 28 kwietnia 2017 r. Kierowca, który poczuł dym, zatrzymał autobus i ewakuował pasażerów. Mimo interwencji straży pożarnej, zbudowany w znacznej części z tworzyw sztucznych pojazd szybko się spalił. Zbiorniki z gazem nie wybuchły; zgromadzone w nich paliwo wypaliło się poprzez instalację bezpieczeństwa. Nikomu też nic się nie stało, jednak pojazd - przegubowy model Solbus SM18H o napędzie gazowo-elektrycznym został jednak całkowicie zniszczony.

Jak przypomniał prok. Ozimek, po wypadku na polecenie Prokuratury Rejonowej Częstochowa-Południe policja wszczęła dochodzenie w sprawie nieumyślnego sprowadzenia pożaru zagrażającego zdrowiu i życiu wielu osób. Dochodzenie dotyczyło także dopuszczenia do ruchu autobusu w stanie bezpośrednio zagrażającym bezpieczeństwu w ruchu lądowym. Na miejscu przeprowadzono oględziny pojazdu z udziałem biegłego ds. pożarnictwa oraz zabezpieczono dokumentację dotyczącą autobusu. Przesłuchano jako świadków kierowcę pojazdu i kierownika działu autobusowego MPK w Częstochowie.

Opinia ekspertów

Z opinii wydanej przez biegłego ds. pożarnictwa wynikało, że przyczyną pożaru była wadliwie działająca instalacja elektryczna napędu hybrydowego. Specjalista zaznaczył, że nie ma wystarczających kompetencji, by wskazać, co było nie tak z instalacją. Dlatego prokuratura zasięgnęła opinii pracowników Wydziału Samochodów i Maszyn Roboczych Politechniki Warszawskiej. Chodziło o ustalenie, czy autobusy hybrydowe Solbus mają prawidłową konstrukcję techniczną.

"Z wydanej opinii wynika, że na zaistnienie pożaru mogło mieć wpływ niedostateczne zabezpieczenie przewodów elektrycznych na dachu pojazdu. W sprawie pojawił się też drugi wątek - według biegłego, przebadany autobus nie spełnia norm wytwarzanego hałasu zewnętrznego w czasie pracy" - powiedział prok. Ozimek. Dodał, że śledczy zamierzają m.in. sprawdzić proces wydania świadectwa homologacyjnego pojazdu.

Co dalej?

Wiemy tylko tyle: w trakcie dalszego postępowania Prokuratura Okręgowa w Częstochowie będzie dokonywała ustaleń w zakresie prawidłowości procesu wydania świadectwa homologacyjnego pojazdu.

Konsekwencje pożaru

W następstwie pożaru MPK wycofało z eksploatacji swoje autobusy hybrydowe - do momentu poznania przyczyny i pełnego wyjaśnienia sprawy. Autobus, który spłonął, był jednym z floty 40 pojazdów o napędzie hybrydowo-gazowym, które przewoźnik pozyskał w 2015 r. Tego rodzaju napęd hybrydowy - z wykorzystaniem jako paliwa gazu CNG - nie był wcześniej stosowany w Polsce.

Częstochowa zdobyła dofinansowanie na zakup tego typu pojazdów z programu "Gazela", koordynowanego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Z programu z pulą 80 mln zł, w którym można było uzyskać środki tylko na autobusy o napędzie gazowo-elektrycznym, Częstochowa otrzymała blisko 65,95 mln zł - płacąc za pojazdy 65,85 mln zł.

Miasto zamówiło 25 gazowych hybryd jednoczłonowych Solbus SM12H  i 15 przegubowych Solbus 18H z końcem 2014 r. Zbudowania takich pojazdów w określonym programem stosunkowo krótkim czasie jako jedyny podjął się kujawski producent producent autobusów - firma Lider Trading - właściciel marki Solbus.

W toku rozpoczętej od przełomu 2015 r. i 2016 r. eksploatacji ujawniło się wiele innych problemów, przede wszystkim konstrukcyjnych. W ub. roku borykający się z problemami finansowymi i technicznymi producent zaprzestał obsługi i udoskonalania częstochowskich wozów. Odtąd MPK obsługiwał je i wprowadzał w nich niezbędne modyfikacje we współpracy z producentami podzespołów. przywrócenie pojazdów do ruchu jest priorytetem nowego szefa MPK Częstochowa - Mariusza Sikory.




Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
wypadek
MPK Częstochowa
hybryda
CNG
Solbus
  • Kamil – 30.12.2017

    Czy jeszcze coś produkują?

  • Zasadne pytania – 30.12.2017

    Czy można to zrozumieć jako zaniedbanie przewoźnika eksploatującego solbusy? Też mi się wydawało że to dobre autobusy, tylko firma z Częstochowy źle je konserwuje. Może te solbusy przekazać innej firmie?

  • CNG FAN – 31.12.2017

    Jak przewoźnik miał konserwowac izolację na źle poprowadzonych przewodach elektrycznych? Producent powinien dostarczyć gotowy produkt, a że są to mega prototypy to wyszło jak zawsze :(

  • ?? – 31.12.2017

    @zasadne: ty sie słyszysz w ogóle co ty pierdzielisz za farmazony?

  • PL – 31.12.2017

    Szkoda, że jeszcze nie wyjadą. Oby Mariusz Sikora szybko przywrócił hybrydy.

  • chris – 31.12.2017

    Unia i jej pomysły. Autobusy gazowe nie ale elektryczno-gazowe hybrydy to już tak. Szkoda pracowników Solbusa. Jak każdy producent, chciał zbudować jakiś produkt, którym osiągnie przewagę konkurencyjną. Kto wie czy gdyby dostali więcej czasu byliby w stanie lepiej sprawdzić swoje pojazdy, Takie uroki przetargów, terminy wyjęte z czapki. Co oczywiście nie zmienia faktu że to właściciel Solbusa zgodził się wyprodukować prototypowe pojazdy w danym terminie. Teraz wszyscy ponoszą konsekwencje tej decyzji.

  • max – 31.12.2017

    Zezłomować bo dojdzie do tragedii

  • Tylko pytam ? – 01.01.2018

    Ile spłonęło Solarisów ??

  • A ja tylko pytam – 01.01.2018

    Ile spłonęło Mercedesów albo MAN-ów?

  • najniższe ceny za tonę – 01.01.2018

    Tylko ZŁOM

  • kolega strażaka – 02.01.2018

    tyko pytam - 2% wszystkich autobusów musi spłonąć. Inaczej ubezpieczenie nie ma sensu. Tyle statystyki - żadna marka nie jest mniej lub bardziej podatna na pożary. Pech polega na tym, że Sobusowi płoną prototypy... A to już inna bajka

  • ralf38286 – 02.01.2018

    Za każdym razem gdy nie znajdą przyczyn pożaru głupio zasłaniają się rzekomym zwarciem instalacji elektrycznej. ŻENADA!

  • Yolo – 02.01.2018

    To teraz niech MPK Częstochowa prace ludziom w Solbusie bo dzięki nim nie mają pracy ani zamówień

  • Ja1 – 02.01.2018

    Po pierwsze, co znaczy niewystarczajaca izolacja? Przewody byly w oryginalnej izolacji, dodatkowo w pomaranczowej oslonce (peszlu)... To jak wedlug specjalistow powinna wygladac izolacja...auta byly wyposazone w system kontroli izolacji przewodow, nawet najmniejsza jej utrata powodowala rozlaczenie zasilania a z tego co pamietam kierowca twierdzil, ze do konca zadna kontrolka nawet sie nie pojawila...

  • często chowa – 03.01.2018

    Przewody mogły być zbyt cienkie, nie wiadomo jak było z odprowadzeniem wody, izolacyjnością w zależności od wilgotności i temperatury... ciszej nad tą trumną. Bezsensowna koncepcja, czy zwykły CNG nie wystarczy?

  • ? – 03.01.2018

    @yolo: słucham?

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.