Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Elektryczna Citea w Maastricht

infobus
16.03.2015 18:06
0 Komentarzy

13 marca rozpoczął się kolejny elektryczny test elektrycznych autobusów w Europie. Tym razem holenderskie miasto Maastricht sprawdzi ?holenderski elektrobus VDL Citea Electric. 12-metrowy pojazd będzie przez pół roku eksploatowany w ramach rządowego projektu Zero Emission Bus Transport (ZEB), którego zarządzobowiązał się do przełączenia wszystkich 5100 autobusów miejskich w Holandii z napędu diesla i CNG na elektryczny, i to do 2025 r. Największym aktualnie wyzwaniem jest koszt oraz ciężar baterii. Obok VDL, w projekcie w Maastricht uczestniczą: Prowincja Limburg, Gmina Maastricht oraz operator Veolia Transport Limburg. Celem testu jest ocena możliwości konwersji wszystkich istniejących pojazdów z napędem diesla i CNG na zasilanie elektryczne. ??Korzyści płynące z eksploatacji autobusów elektrycznych są jasne i oczywiste ?mówi Patrick van der Broeckz zarządu prowincji Limburgia. ??Emisja szkodliwych substancji jest równa zero, nie są to paliwa kopalne, a autobusy nie produkują hałasu. To korzyści, które mają ogromne znaczenie w centrach naszych miast.” Wyniki z Maastricht mają też pokazać techniczną niezawodność pojazdów oraz realne koszty na kilometr.W ostatecznej ocenie uwzględnione zostaną także opinie kierowców, pasażerów i doświadczenia mechaników. Dodajmy, że Citea będzie ładowana poprzez wtyczkę, za pomocą znormalizowanego protokołu ładowania Combined Charging System (CCS). Ta procedura ładowania została opracowana przez niemiecki oraz amerykański przemysł motoryzacyjny i teraz po raz pierwszy znajdzie zastosowanie także w zakresie autobusów. Dużą zaletą tego rozwiązania jest to, że dzięki zastosowaniu ustandaryzowanej infrastruktury, pojazdy użytkowe mogą korzystać z tego samego źródła ładowania co samochody osobowe. Dzięki temu cały system zasilania jest bardziej atrakcyjne ekonomicznie i może skorzystać z efektu skali.

Maastricht jest jednym z pierwszych holenderskich miast, które wzięły udział w szerokozakrojonych testach autobusów elektrycznych. Praktyczny sprawdzian ma potrwać przynajmniej pół roku. Wcześniej Veolia sprawdzała pojazdy z napędem elektrycznym , ale nie w aż tak długim okresie czasu. O wadze projektu świadczy fakt, że zaradni Holendrzy już złożyli wniosek o dofinansowanie zakupu elektrycznych autobusów w Limburgii do funduszu Elena, zarządzanego przez Europejski Bank Inwestycyjny. Zakładając, że elektryczny autobus jest obecnie około dwa razy droższy niż konwencjonalny to jak najbardziej słuszne przygotowania.

Komentarze