TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Elektryczna piątka dla Katowic bisuje. Co dla PKM?
INFOBUS.PL - Opublikowano: 15.05.2019 17:00:18
fot. Konrad Bek, phototrans.pl

Elektryczne "dwunastki" powinny już być w Katowicach. Ale nie ma ich, więc PKM ponawia poszukiwania dostawcy. Sprawdzamy czego tym razem spółka oczekuje.

Elektryczne "dwunastki" powinny już być w Katowicach. Ale nie ma ich, więc Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej ponawia poszukiwania dostawcy. Sprawdzamy czego tym razem spółka oczekuje.

Początkowo krótkie elektrobusy dla Katowic miał dostarczyć Ursus. Nic jednak z tego nie wyszło, bowiem otrzymał na początku marca wypowiedzenie kontraktu od PKM. Jako podstawę odstąpienia od umowy przewoźnik wskazał opóźnienie w dostawie wyłapane przez producenta z Lublina.

Pod koniec kwietnia ogłoszono więc nowy przetarg na dostawę standardowych "elektryków". Jego warunki formalne opisaliśmy tutaj. Przypomnijmy, że pojazdy będą objęte trzyletnią gwarancją całopojazdową oraz min. ośmioletnią na trwałość baterii przy założeniu, że ich pojemność nie spadnie poniżej 80% stanu początkowego. Termin dostawy całej piątki to 350 dni od podpisania umowy.

Wybór najlepszej oferty
Jak to PKM ma w zwyczaju najlepsza oferta zostanie wybrana przy pomocy dwóch kryteriów. Niejako standardowo cena ma 60% wagi. Do 40% można wywalczyć w ocenie technicznej. A tutaj katowicki przewoźnik premiuje:

  • elektrobusy ze szkieletami ze stali nierdzewnej, stali zabezpieczonej antykorozyjnie dodatkowo metodą KTL lub aluminium - 6 pkt
  • poszycia zewnętrzne ze stali nierdzewnej, stali zabezpieczonej antykorozyjnie dodatkowo metodą KTL, aluminium lub tworzyw sztucznych - 6 pkt
  • centralny silnik trakcyjny - 2 pkt
  • trzyczęściową szybę przednią - 2 pkt
  • min. dziewięć foteli dostępnych z niskiej podłogi - 4 pkt
  • baterie trakcyjne o pojemności min. 240 kWh - 8 pkt
  • spełnienie warunków homologacji określonych w Regulaminie nr 66 EKG ONZ - 4 pkt
  • spełnienie warunków homologacji określonych w Regulaminie nr 29 EKG ONZ - 4 pkt
  • zużycie energii poniżej 1 kWh/km - 4 pkt

Czego chce PKM?

PKM dalej celuje w pięć "MAXI-elektryków" o długości od 11,8 do 12,15 m, szerokości do 2,55 i wysokości do 3,3 m. Pojemność każdego pojazdu określono na min. 80 pasażerów. Dla co najmniej 25% mają być przygotowane miejsca siedzące. Wymiana pasażerów odbędzie się przez trzy pary dwuskrzydłowych drzwi w układzie 2-2-2, każde o prześwicie min. 1200 mm.

Napęd elektryczny musi umożliwiać trakcję jazdy podobną do trakcji autobusu wyposażonego w klasyczny układ napędowy diesla. Jeden lub dwa silniki trakcyjne mają mieć co najmniej 160 kW mocy. Ładowanie pojazdów ma się odbywać w systemie plug-in (ładowarką dedykowaną o mocy 40 kW lub 80 kW) oraz przez pantograf odwrócony (mocą do 200 kW). Elektrobusy muszą posiadać baterie o pojemności min. 200 kWh.

Pojazdy będą monitorowane. Naturalna wentylacja ma być zapewniona przez przynajmniej siedem okien przesuwnych lub uchylnych. Przestrzeń pasażerska oraz kabina kierowcy mają być klimatyzowane za pomocą agregatu o mocy chłodniczej min. 25 kW. Nie zabraknie gniazdek USB dla pasażerów oraz WiFi. Elektrobusy muszą być przystosowane do montażu urządzeń ŚKUP.

PKM kolejny raz stawia na kompaktowy SIP. Ma się opierać na trzech zewnętrznych wyświetlaczach diodowych o wysokiej rozdzielczości. W środku, za kabiną kierowcy zostanie zamontowany monitor LCD min. 21,5", który będzie odpowiadał za prezentację informacji liniowej. Nie zabraknie oczywiście GPS oraz głosowych zapowiedziach przystanków. Całością będzie sterował autokomputer z dotykowym interfejsem.

Podsumowując...
Wymagania w porównaniu z poprzednim przetargiem nie uległy zmianie. PKM konsekwentnie trzyma się obranego kilka lat temu standard. Do tego długi termin dostawy, niskie kary oraz kilka innych szczegółów powodują, że zwycięzca nie musi się na zapas martwić.


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
przetarg
tabor
PKM Katowice
elektrobus
  • Wojciech Liberda – 15.05.2019

    A nie dałoby się wybrać drugiego zwycięzcy? Jest taka możliwość? Skoro pierwszy poległ? I pytanie czy Ursus będzie z związku z tym płacił kary?

  • Jan Kucharczyk – 15.05.2019

    Ursus sie stawi xD Najszybszy czas dostawy :D

Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.