Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Elektryczne Optare

infobus
06.07.2015 14:46
0 Komentarzy

Coraz większą popularność w Europie ? nie tylko na Wyspach Brytyjskich ? zdobywają elektryczne autobusy Optare.

Dobrze znana w Wielkiej Brytanii marka Optare sięga swoją historią 1985 roku, kiedy po zamknięciu przez Leylanda fabryki nadwozi Roe w Leeds część załogi utworzyła nowy zakład produkcyjny. Optare szybko znalazł korzystną niszę rynkową w segmencie autobusów jednopokładowych, wprowadzając do oferty takie modele, jak Delta i Vecta. W 1989 roku przejęto produkcję minibusu MCW MetroRider, który dostarczył pierwszych doświadczeń w budowie autobusów integralnych. Po zacieśnieniu współpracy z DAF-em, Optare stał się liderem wprowadzania konstrukcji niskopodłogowych w Wielkiej Brytanii. Na początku XXI. wieku Optare współpracowało także z NABI, co umożliwiło eksport autobusów tej marki do Stanów Zjednoczonych.

Taka niska podłoga, taka niska emisja

W 1997 roku zaprezentowano najbardziej rozpoznawalny autobus tej marki ? model Solo charakteryzujący się nietypowym rozstawem osi, krótkim zwisem przednim i silnikiem z tyłu.  Jego nazwa jest grą słowną ? miała kojarzyć się z ?so low? (taki niski!), odnoszącym się do niskiej podłogi. W 2012 roku model Solo został zastąpiony znacząco zmodernizowaną wersją Solo SR, jednak najważniejsze wyróżniki bryły i nietypowe wymiary pojazdu pozostawiono bez zmian. Optare Solo powstają w wielu wersjach długościowych (od 7,1 m do 9,9 m) oraz w dwóch szerokościowych: 2,50 m oraz SlimLine 2,33 m. Specyficzna konstrukcja stała się dobrą bazą dla odmian hybrydowych oraz w pełni elektrycznych, bardzo dobrze przyjętych na rynku brytyjskim oraz europejskim.

25 maja br. na ulice wyjechał pierwszy w pełni elektryczny Optare Solo SR na Orkadach. Zakup autobusu został dofinansowany z funduszy krajowych ? 97,56 tys. funtów wyłożył program ekologiczny Szkockiego Rządu (Scottish Green Bus), a dalsze 132 tys. pochodzą z Transport Scotland?s Future Transport Low Carbon Vehicle Fund . Autobus obsługuje linię na lotnisko Kirkwall i stacjonuje w zajezdni Stagecoach w Hatston. Po pełnym naładowaniu ma zasięg ok. 110 km. Umożliwia mu to wykonanie pięciu pełnych kursów na około 20-kilometrowej trasie na lotnisko przed powrotem na doładowanie, w którego czasie zastępowany jest przez autobus spalinowy. Później planuje się zainstalowanie szybkich ładowarek, umożliwiających skrócenie czasu ładowania do 2,5 h.

Dyrektor zarządzająca transportem na Orkadach komentowała: ?Jesteśmy bardzo zadowoleni z uzyskania 100% wsparcia finansowego na zakup elektrycznego autobusu. Cieszy nas skierowanie go do obsługi linii łączącej miasto z lotniskiem. To doskonały sposób na zaprezentowanie polityki Hrabstwa dotyczącej redukcji zużycia paliw nieodnawialnych poprzez użycie czegoś, czego na Orkadach jest pod dostatkiem ? lokalnie uzyskiwanej energii odnawialnej.?

Dyrektor miejscowego oddziału Stagecoach, Stephen Reed, tuż przed wyjazdem autobusu na trasy mówił: ?Szczególnym wyzwaniem związanym z przygotowaniami do eksploatacji autobusu elektrycznego było przeprowadzenie specjalnego szkolenia dla pracowników obsługi technicznej i kierowców na miesiąc przed przekazaniem autobusu do regularnej służby. Kierowcy z entuzjazmem podchodzili do nowego autobusu. Nie mogę się doczekać aż autobus pojawi się na linii ? myślę, że pasażerowie również go docenią.?

Dyrektor zarządzający krajową sprzedażą Optare, Tim Matthews, podkreślił: ?To doskonały przykład najlepszego możliwego efektu ekologicznego z eksploatacji autobusu elektrycznego Optare. Elektrobusy są bezemisyjne, bo nie emitują szkodliwych gazów z rury wydechowej, ale ładowanie ich baterii przy użyciu odnawialnych źródeł energii zapewnia dalsze korzyści w jakości powietrza i jeszcze większe ogólne obniżenie emisji?.

Solo z Orkad to nie jedyny elektryczny Optare, z jakim ma do czynienia Stagecoach. Pięć autobusów tego typu dostarczono niedawno także do Inverness, gdzie trafiły na linie nr 7 i 9. 

Dobrze odebrano elektryczne Optare Solo na konferencji ?Zero Emisji? w Oslo w 2014 roku. Nie pozostało to bez oddźwięku na rynku skandynawskim. 17 czerwca 2015 Karlstadsbuss rozpoczął eksploatację trzech elektrycznych Optare Solo na liniach 11, 12 i 13 w Karlstad w Szwecji. Autobusy są oczywiście bezemisyjne i oszczędzają około 80% energii w porównaniu z pojazdami napędzanymi dieslem lub gazem. Podobnie jak na Orkadach, prąd do ładowania baterii jest wytwarzany przez ?zieloną elektrownię?, wykorzystującą odnawialne źródła energii.

Peter Kullgren z magistratu mówił: ?Karlstad to jedno z pierwszych miast w Szwecji i Europie skupiających się na w pełni elektrycznych autobusach. To istotna inicjatywa dla zrównoważonego transportu w mieście?.

Mattias Bergh, szef Karlstadsbuss komentował: ?Im więcej pasażerów korzysta z publicznego transportu, tym więcej autobusów potrzebujemy do zaspokojenia potrzeb przewozowych. O ile duże autobusy napędzane gazem są niezbędne na obciążonych liniach, o tyle małe autobusy okazują się dobrze spełniać swoją rolę w ścisłym centrum miasta. Technologia elektryczna udowodniła, że jest możliwą i konkurencyjną alternatywą do ich napędu.?

Dostarczone do Karlstad Optare Solo EV mają długość 9,2 m, zapewniają 25 miejsc siedzących oraz przestrzeń dla wózka inwalidzkiego. Podjazd dla wózka jest zamocowany w szerokich przednich drzwiach. Pomimo niewielkich wymiarów, wnętrze jest przestronne i komfortowe ? autobus wyposażono w klimatyzację, Wi-Fi i zaawansowaną informację pasażerską. Jak twierdzi Robert Sahlberg, dyrektor Karlstadsbuss, ma to uczynić ekologiczną podróż komfortową i atrakcyjną.

Autobusy będą ładowane przez całą noc oraz doładowywane w ciągu dnia w szybkich 15-minutowych cyklach raz na dwie godziny. Szybkie doładowywanie zapewni utrzymanie autobusów w rozkładowym czasie pracy oraz dostarczy odpowiednią ilość energii do zasilenia rozbudowanego systemu informacji pasażerskiej.

Bengt ?ström, prezes Förenade buss AB, dodał: ?Autobusy elektryczne są nieco droższe w zakupie, ale odpłacają się niższymi kosztami eksploatacji, serwisowania I utrzymania. Doświadczenia kierowców związane z pracy w tych autobusach są bardzo pozytywne. Podkreślają oni przede wszystkim płynność i cichość elektrycznego napędu.?

Duży też może być elektryczny

Sukcesy na swoim koncie ma także większy elektrobus Optare ? model MetroCity. W pierwszym kwartale tego roku dostarczono 7 autobusów tego typu do londyńskiej Arrivy. Autobusy dołączyły do dwóch kursujących na londyńskiej linii 312 od ubiegłego roku. W ten sposób linia 312 stała się pierwszą londyńską linią obsługiwaną wyłącznie przez elektrobusy.

Enrico Vassallo, prezes Optare: ?Jesteśmy dumni, że Arriva nabyła kolejne Optare MetroCity, co wskazuje na sukces, jaki odniosły dotychczas eksploatowane na linii 312 dwa elektrobusy MetroCity. Zamówienie to jest pierwszym w całości finansowanym przez przewoźnika. Bezemisyjna technologia autobusów elektrycznych udowodniła, że może być możliwym ekonomicznie sposobem na poprawę jakości powietrza w Londynie.?

Peter Batty, dyrektor promocji Arriva London: ?Jesteśmy jednym z największych operatorów autobusowych w Londynie. Zapewniamy obsługę około 18% stołecznych połączeń autobusowych jako podwykonawcy Transport for London. Początkowe próby wprowadzenia elektrycznych autobusów Optare na linii 312 wypadły doskonale. Byliśmy bardzo zadowoleni z tego, że technologia jest wystarczająco wydajna, by podołać rygorystycznym warunkom intensywnego śródmiejskiego ruchu. Jesteśmy dumni, że jako pierwszy operator w Londynie zapewniamy obsługę całej linii elektrycznymi autobusami.?

Mike Weton, dyrektor komunikacji autobusowej TfL: ?To ekscytujący kamień milowy w naszym taborze autobusowym, który już teraz jest jednym z najbardziej ekologicznych w Europie. Obecnie mamy 8 autobusów we flocie TfL, liczba ta ma wzrosnąć do ponad 300 do 2020 roku. Londyn zawsze był liderem we wdrażaniu i testowaniu nowych ekologicznych technologii. Optare Arrivy doskonale uzupełniają tabor ekologicznych londyńskich autobusów.?

Obecnie Optare nie wyraża zainteresowania środkowoeuropejskim rynkiem autobusowym. Ekspansja w tym regionie nie jest jednak niemożliwa, skoro w latach 2000-2004 autobusy Solo i Excel budowano w fabryce na Węgrzech pod marką NABI.

Komentarze