Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Elektryczny klasyk w Toruniu. Sam Solaris plus Medcom i Ekoenergetyka

infobus
26.05.2020 13:00
0 Komentarzy

Coraz częściej w przetargi na zakup autobusów elektrycznychw Polsce przypominają występy jednego aktora. Tak też było i dzisiaj w Toruniu. Zmedialnego punktu widzenia jest … trochę nudne.

Na szczęście w toruńskimzamówieniu mamy jeszcze pojedynek na ładowarki. Wcześniej o tym zamówieniu pisaliśmy w InfoBusie TUTAJ.

Tylko Solaris

26 maja Miejski Zakład Komunikacji w Toruniu otworzył ofertyw przetargu na zakup autobusów elektrycznych oraz ładowarki, który został ogłoszonyna pod koniec lutego. Pisaliśmy o nim w InfoBusie m.in. TUTAJ.

Koronną częścią toruńskiego przetargu jest dostawaelektrobusów klasy MAXI, których liczba w zamówieniu podstawowym wynosi sześć, aw rozszerzeniu – osiem. Plus jeden pojazd pogotowania technicznego.

W zakresie autobusów elektrycznych to 26 maja MZK Toruń dostałtylko jedną ofertę – od firmy Solaris Bus & Coach, która jednak przewyższyłabudżet zamawiającego przygotowany na ten cel, czyli:

  • dostawa autobusów w zakresie podstawowym (6 szt. autobusów ipojazd pogotowia technicznego) – 14 447 580,00 zł PLN brutto;

  • dostawa autobusów w zakresie maksymalnym (8 szt. autobusów i pojazd pogotowiatechnicznego) – 19 207 680,00 zł PLN brutto;

Z kolei Solaris zaproponował:

  • Zakres podstawowy – 6 autobusów + pojazd pogotowia technicznego – 16.730.091,00 PLN brutto

  • Zakres maksymalny – 8 autobusów + pojazd pogotowia technicznego – 22.233.111,00 PLN brutto

Tym samym cena jednostkowa brutto autobusu Urbino 12 electric dla Torunia to 2.751.510,00 PLN brutto / 2 237 000 PLN netto, a cena jednostkowa pojazdu pogotowia technicznego – 221.031,00 zł brutto / 179 700 PLN netto.

Medcom vs. Ekoenergetyka

Z kolei w drugiej części toruńskiego przetargu – na dostawęładowarek do zamawianych autobusów elektrycznych – mieliśmy dwie propozycje: odzielonogórskiej Ekoenergetyki i warszawskiego Medcomu. Obie oferty także jednak przekroczyłybudżet MZK przygotowany na to zadanie, czyli:

  • infrastruktura do ładowania (zakres podstawowy 6 + 2ładowarki) – 1 665 420,00 PLN brutto;

  • infrastruktura do ładowania (zakres maksymalny 6 + 3ładowarki) – 2 280 420,00 PLN brutto.

W Toruniu Medcom zaproponował

  • Zakres podstawowy – Infrastruktura do ładowania – 6 + 2 ładowarki w cenie – 4.236.372,00 PLN brutto

  • Zakres maksymalny – Infrastruktura do ładowania – 6 + 3 ładowarki – 5.563.978,99 PLN brutto

  • Zakres opcjonalny zamówienia – lokalizacja Dziewulskiego: 1.327.606,98 PLN brutto

  • Okres gwarancji – 60 miesięcy

a Ekoenergetyka Polska w konsorcjum z Westa Building:

  • Zakres podstawowy – Infrastruktura do ładowania – 6 + 2 ładowarki – 3.466.260,29 PLN brutto

  • Zakres maksymalny – Infrastruktura do ładowania – 6 + 3 ładowarki – 4.679.190,26 PLN brutto

  • Zakres opcjonalny zamówienia – lokalizacja Dziewulskiego – 1.212.929,96 PLN brutto

  • Okres gwarancji – 60 miesięcy

Toruńskie wymagania

Zarówno elektrobusy, jak i ładowarki mają trafić do Toruniaw ciągu 18 miesięcy od podpisania umowy. Pamiętajmy, że w opcji przewoźnikprzewidział możliwość dokupienia jeszcze dwóch elektrobusów. Na skorzystanie ztego prawa MZK ma czas do końca czerwca 2021 r. Dodatkowe pojazdy miałyby się pojawićw Toruniu w ciągu 12 miesięcy od złożenia zamówienia dodatkowego.

Wszystkie pojazdy będą objęte min. trzyletnią gwarancjącałopojazdową oraz co najmniej siedmioletnią na trwałość baterii.

Co do ładowarek to przedmiotem zamówienia jest dostawa,montaż i uruchomienie ładowarek szybkiego i wolnego ładowania autobusówelektrycznych wraz z budową niezbędnej infrastruktury elektroenergetycznej idrogowej. Wybrane przez Toruń lokalizacje to:

  • Zajezdnia autobusowa MZK, ul. Legionów 220,

  • Pętla tramwajowo – autobusowa „Uniwersytet” przy ul. Sz.Okrężna,

  • Pętla autobusowa na pl. św. Katarzyny

  • W opcji – Pętla autobusowa „Rubinkowo II” przy ul.Dziewulskiego

Przypomnijmy, że zamawiający wymaga współpracy wykonawcystacji wolnego i szybkiego ładowania z dostawcą autobusów elektrycznych, co wtym toruńskim przypadku nie powinno być żadnym problemem. O ile oczywiście miastodołoży do tego kontraktu.

Co w przypadku ładowarkowego zadania ma znaczenia, MZKstosuje tutaj następujące kryteria wyboru najkorzystniejszej oferty:

  • Okres gwarancji – Waga: 10

  • Cena – Waga: 90

Jakie elektrobusy?

Zamawiane przez MZK Toruń elektrobusy mają byćkonstrukcjami całkowicie niskopodłogowymi z nadwoziami o długości 11,5 – 12,2m, szerokości 2,5 – 2,55 m i wysokości do 3,35 m. Każdy ma umożliwiać podróżprzynajmniej 69 pasażerom. Nie mniej niż 28 osób ma mieć zagwarantowanąprzejażdżkę na miejscach siedzących. Min. osiem foteli ma być dostępnych zniskiej podłogi. Dostęp na pokład będzie zapewniony przez trzy wejścia wukładzie 2-2-2, każde o prześwicie min. 1200 mm.

Elektrobusy mają posiadać sterowanieimpulsowe. Każdy musi posiadać jeden lub dwa silniki trakcyjne o mocyznamionowej min. 150 kW. Zestrojenie napędu ma umożliwiać optymalną dynamikęjazdy w warunkach miejskich. Elektrobusy mają posiadać baterie trakcyjne lubinny typ zasobników energii, które będą miały pojemność min. 140 kWh. W trakciegwarancji ich pojemność nie może spać poniżej 80% wartości początkowej. Wprzeciwnym wypadku dostawca pojazdu będzie musiał na własny koszt dokonać ichwymiany.

Pojazdy muszą być przystosowane do ładowania przez złączeplug-in o mocy do 120 kW oraz szybkiego poprzez pantograf odwrócony o mocy do400 kW. MZK zakłada eksploatację autobusów w reżimie służb o przebiegu ok. 300km. Ładowanie baterii do pełna ma zapewniać możliwość pokonania dystansu min.70 km. Następnie po jednym ładowaniu z pantografu trwającym maksymalniekwadrans możliwe ma być przejechanie kolejnych min. 50 km przed kolejnympostojem na uzupełnienie prądu w baterii. Ramowa koncepcja zakłada pięć, sześćszybkich ładowań w trakcie wykonywania dziennego zadania.

Pojazdy będą monitorowane. Naturalna wentylacja ma byćzapewniona przez min. sześć uchylnych okien bocznych oraz wentylatorynawiewowe. Przestrzeń pasażerska oraz kabina kierowcy mają być klimatyzowane zapomocą agregatu o mocy chłodniczej min. 22 kW. Nie zabraknie także gniazdek USBdla pasażerów oraz automatu biletowego przyjmującego płatności bilonem orazkartą.

MZK Toruń znów nie zapomina o kierowcach. W pierwszych whistorii spółki elektrobusach będą oni pracować w komfortowych warunki. A todzięki wymogowi wydzielonej i w pełni odseparowanej od przestrzeni pasażerskiejkabiny. Będzie ona zabudowana na pełnej szerokości autobusu (z dwomaniezależnymi wyjściami).

Przechodzimy do SIP-u. Na zewnątrz znajdą się trzy tablicediodowe lub PDT z podświetleniem LED o wysokiej rozdzielczości. W środkuzamontowany zostanie monitor LCD o przekątnej 23″, który będzieprezentował informację liniową. Do tego oczywiście głosowe zapowiedziprzystanków i GPS. Całością będzie sterował autokomputer z dotykowym ekranemmin. 10″.

Komentarze