Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Elektryfikacja Zielonej Góry, czyli jak naładować 47 autobusów?

infobus
21.11.2018 10:00
0 Komentarzy

Wprowadzenie autobusów elektrycznych do Zielonej Góry to sztandarowy projekt elektromobilności w Polsce. To nie tylko nowe autobusy elektryczne, ale także ogromne inwestycje w zakresie systemu ładowania pojazdów, które to prace realizuje Ekoenergetyka Polska. Sprawdzamy na jaki etapie jest cały projekt.

Miejski Zakład Komunikacji w Zielonej Górze przechodzi prawdziwą transformację – trwa wymiana tradycyjnych autobusów na elektryczne, które docelowo mają stanowić ponad 60 % taboru. Na chwilę obecną dostarczone są 22 autobusy, do końca listopada zostanie przekazanych kolejnych 8. W grudniu do Zielonej Góry trafi następne 10 Ursusów, a pozostałe 7 w styczniu 2019 r. Łącznie tabor zielonogórskiego MZK zasili aż 47 autobusów elektrycznych.

Modernizacja infrastruktury

Jednak zmianą nie są tylko nowe autobusy. By zasilać elektryczne autobusy potrzebna jest infrastruktura ładowania. Trwa instalacja szybkich stacji ładowania na pętlach i nowej zajezdni, a jej widok jest imponujący. Ogromna zadaszona wiata która ma pomieścić całą flotę autobusów i w której instalowanych jest aż 25 dwustanowiskowych ładowarek zajezdniowych o mocy 80 kW każda.

Już niebawem gotowa będzie także nowa nowoczesna hala, w której będą serwisowane autobusy elektryczne. Dodatkowo na terenie zajezdni stanie także pantografowa stacja szybkiego ładowania, tak by móc ładować autobusy w ciągu dnia. Wszystkie stacje ładowania autobusów elektrycznych, zarówno te wolne jak i te szybkie, są dostarczane przez polskiego producenta, firmę Ekoeneregtyka Polska.

– Cała zajezdnia ma być gotowa najpóźniej do 19. lutego 2019r. Natomiast pierwszy trzystanowiskowy punkt szybkiego ładowania zostanie nam udostępniony w pierwszym tygodniu grudnia. Mieszkańcy Zielonej Góry już teraz mogą cieszyć się autobusami elektrycznymi, które obsługują wybrane kursy na liniach nr: 6, 9, 11, 12, 21, 27, 44, a w planach są kolejne nr 7, 14 i 23. Do dnia dzisiejszego tj. przez 2 miesiące użytkowania i dostępnej tylko jednej ładowarce wolnego ładowania autobusy zeroemisyjne przejechały już łącznie 12 700 km – dodał Robert Karwacki, zastępca Dyrektora MZK Zielona Góra.


-„Cieszymy się, że w naszym mieście to właśnie my dostarczamy infrastrukturę ładowania, jest to dla nas wyróżnienie, że dzięki naszej technologii Zielona Góra zyska cichy i niskoemisyjny transport. Jesteśmy przekonani, że dzięki pionierom na rynku emobility jak Zielona Góra i takim firmom jak Ekoenergetyka – Polska e-rewolucja w transporcie jest możliwa – powiedział Maciej Wojeński. wiceprezes zarządu spółki.

Komentarze