TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Europejski rynek autobusów w 2016 r.
ACEA InfoBus.pl - Opublikowano: 25.01.2017 16:33:09
Europejski rynek autobusów w 2016 r.

Stowarzyszenie ACEA (European Automobile Manufacturers' Association) podało dane dt. rejestracji nowych autobusów powyżej 3,5 ton w Europie za okres 12 m-cy 2016 r.

W 2016 r. autobusowy rynek w Europie ponownie odnotował (po 2014 i 2015 r.) wzrost sprzedaży. Tym razem symboliczny - o 3,5%, uzyskując łączny wynik rejestracji na poziomie 42 702 szt. W odróżnieniu od 2015 r. tym razem krzywa autobusowej sprzedaży była zdecydowanie bardziej pofalowana. Generalnie początek roku wypadł przeciętnie, potem nastąpiły słabe wakacje i jesień, a odbicie w górę sprzedaży nastąpiło dopiero pod sam koniec roku - w listopadzie i grudniu.

Przypomnijmy, że w 2015 r. zarejestrowano w Europie łącznie 41 274 szt. autobusów, a w 2014 r. - 35 530 szt., a w 2013 r. - 34 996 szt. Dlatego w tym kontekście, wynik odnotowany w 2016 r. można nazwać drobną korektą całego rynku, który była wynikiem spadku sprzedaży w "nowych" krajach Unii, a lepszych - w "starych".

Najlepszym miesiącem w 2016 r. dla autobusów okazał się grudzień, kiedy sprzedaż wzrosła o 5,5% w porównaniu z danymi sprzed roku.

Autobusy w EU15

Cały czas najwięcej nowych autobusów w Europie rejestrowanych jest na terenie Europy Zachodniej, czyli tradycyjnej unijnej piętnastki (EU15). W 2014 r. było to łącznie 28 068 szt. (-1,3%), w 2015 r. - 32 502 szt. (+15,1%), a w 2016 r. - 34 508 szt., czyli więcej niż rok wcześniej o +7,3%. Taki wynik daje tym krajom udział na poziome 80% w łącznej liczbie autobusowych rejestracji w Europie. To przygniatająca przewaga, która urosła od 2015 r., kiedy wynosiła 78%. W 2016 r. w nowych państwach członkowskich (EU12) sprzedano 5 862 pojazdów (-19,4%), a w krajach EFTA - 2 332 szt. (+3,5%).

Patrząc przez pryzmat poszczególnych rynków to w zeszłym roku w "starej" Unii słabo wypadły takie kraje jak: Belgia (-22,6%), Luksemburg (-18,3%) czy Francja (-10,2%). Jednak na minusie - oprócz Francji - nie znalazły się żadne strategiczne dla Europy rynki, jak: Niemcy (+8,9%), Wlk. Brytania (+7,5%) czy Włochy (+16,1%). Rekordowe wzrosty w EU15 odnotowano z kolei w Holandii (+144,2%), Islandii (+113,6%) i … Grecji (+48,1%).

Wielka Brytania liderem

Najwięcej autobusów w Europie w 2016 r. zarejestrowano właśnie w krajach EU12 - a dokładniej na Wyspach (8769 szt.), co oznacza, że Wielka Brytania mimo nieznacznego spadku obroniła pozycję lidera na autobusowej mapie Europy z 2014 r. To już czwarty taki tytuł z rzędu. Kolejny ważny trend to coraz lepsze wyniki państw leżących na południu naszego kontynentu. Wspomniany już rezultat Grecji, skok sprzedaży w Hiszpanii czy dobry wynik Portugalii (+39,4%) są najlepszym na to dowodem.

Europejski rynek autobusów w 2016 r.

Kraj

2016 r.

2015 r.

Zmiana(%)

Austria

1 043

899

16,0%

Belgia

714

923

-22,6%

Chorwacja

186

122

52,5%

Czechy

1 013

1 350

-25,0%

Dania

736

532

38,3%

Estonia

172

229

-24,9%

Finlandia

586

526

11,4%

Francja

6 593

7 345

-10,2%

Grecja

191

129

48,1%

Hiszpania

3 300

2 617

26,1%

Holandia

840

344

144,2%

Irlandia

362

313

15,7%

Islandia

235

110

113,6%

Litwa

263

195

34,9%

Luksemburg

205

251

-18,3%

Łotwa

179

242

-26,0%

Niemcy

6 683

6 137

8,9%

Norwegia

1 398

970

44,1%

Polska

1 987

1 742

14,1%

Portugalia

354

254

39,4%

Rumunia

1 102

2 309

-52,3%

Słowacja

364

379

-4,0%

Słowenia

188

163

15,3%

Szwajcaria

699

745

-6,2%

Szwecja

1 333

1 330

0,2%

W. Brytania

8 769

8 161

7,5%

Węgry

408

546

-25,3%

Włochy

2 799

2 411

16,1%

Razem

42 702

41 274

3,5%

Słabo na Wschodzie

W 2016 r. na terenie "nowych " krajów Unii Europejskiej zarejestrowano 5 862 szt. autobusów, co oznacza zdecydowany spadek sprzedaży w porównaniu z 2015 r. (-19,4%). Przypomnijmy, że rok było to rekordowy poziom 7 277 szt., czyli mamy upadek z "wysokiego konia." Na taki wynik zapracowała przede wszystkim Rumunia (-52,3%), gdzie zarejestrowano tylko 1 102 autobusów, podczas gdy rok temu - aż 2 309 szt. Do tego doszły spadki w Czechach (-25%), na Węgrzech (-25%), Słowacji (-4%), Estonii (-24,9%) i na Łotwie (-26%). Dlatego mimo dobrej sytuacji w Polsce (1987 szt. / +14,1%) "nowe" kraje znalazły się w 2016 r. pod autobusową kreską. Szczyt listy rankingowej za rok 2016 ułożył się następująco:

  • Polska (1 987 szt.),

  • Rumunia (1 102),

  • Czechy (1 013),

  • Węgry (408)

  • Słowacja (364)

Dodajmy, że w statystykach ACEA nie ma cały czas Bułgarii, która na pewno pociągnęłaby w górę autobusowe rejestracje w naszej części Europy. Natomiast pojawiła się Chorwacja, która jak na razie nie imponuje swoimi wynikami. Od początku roku nad Adriatykiem zarejestrowano 186 nowych autobusów (+52,5%)%). Warto też zauważyć, że w zeszłym roku Polska awansowała w generalnym rankingu - poprzez olbrzymi spadek sprzedaży w Rumunii. Aktualnie na tle całej Europy zajmujemy teraz szóstą pozycję, wyprzedzając takie kraje jak Norwegia, Szwecja czy Belgia. Przed nami są tylko największe w rynki w Europie:

  • Wlk. Brytania (8 769 szt.)

  • Niemcy (6 683),

  • Francja (6 593),

  • Hiszpania (3 300)

  • Włochy (2 799)

Czy taka sytuacja utrzyma się także 2017 roku? Wydaje się, że tak. Liczymy na powtórzenie wyniku Polski i mocne szóste miejsce. A może tym razem w końcu wyprzedzimy Włochów? Zobaczymy.

Europejski rynek autobusów w 2016 r. - lista rankingowa

Kraj

2016 r.

W. Brytania

8 769

Niemcy

6 683

Francja

6 593

Hiszpania

3 300

Włochy

2 799

Polska

1 987

Norwegia

1 398

Szwecja

1 333

Rumunia

1 102

Austria

1 043

Czechy

1 013

Holandia

840

Dania

736

Belgia

714

Szwajcaria

699

Finlandia

586

Węgry

408

Słowacja

364

Irlandia

362

Portugalia

354

Litwa

263

Islandia

235

Luksemburg

205

Grecja

191

Słowenia

188

Chorwacja

186

Łotwa

179

Estonia

172

Razem

42 702


WIĘCEJ
Sprawdź też:
rynek
nowe
Europa

Dodaj komentarz

Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.