TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Europejski rynek autobusowy 05.2015
ACEA Aleksander Kierecki - Opublikowano: 17.07.2015 17:11:25
Europejski rynek autobusowy w ciągu 5 miesięcy 2015 r.

Po 5 miesiącach br. Europa odnotowała wyraźny wzrost sprzedaży nowych autobusów (+14%), utrwalając tym samym pozytywny trend trwający od początku roku. Jak na razie najlepszym w tym roku miesiącem dla autobusów był marzec, kiedy zarejestrowano aż o 33,1% więcej autobusów niż przed rokiem. W pozostałych miesiącach wyglądało to dla wszystkich europejskich krajów następująco: styczeń 3080 szt. (+21,2), luty 2210 szt. (+12,2%), marzec 3955 szt. (+33,1%), kwiecień 3366 szt. (+5,5%) i maj 3072 szt. (+4,3%). Jak widać dwa ostatnie miesiące wykazują tendencję malejącą, ale mamy nadzieję, że to tylko chwilowa „fala” i uda się ten pozytywny rezultat dowieźć do połowy roku.

W maju br. europejscy przewoźnicy zarejestrowali łącznie 3072 szt. autobusów, czyli o 4,3% wicej niż przed rokiem. Ten kolejny miesiąc na plusie pozytywnie wpłynął na skumulowany wynik autobusowego rynku, który w ciągu 5 miesięcy br. osiągnął poziom 15677 szt. (+14%) Co ważne, wzrosty sprzedaży odnotowały zarówno „stare” kraje Unii, jak i „nowe”. Jednak cały czas najwięcej pojazdów w Europie jest rejestrowanych na terenie Europy Zachodniej, czyli tradycyjnej unijnej „piętnastki” (EU15). W ciągu 5 miesięcy br. było to łącznie 12775 szt. (+14,9%), co daje tym krajom udział na poziome 81% w łącznej liczbie europejskich rejestracji autobusów. To przygniatająca przewaga. Dla porównania, w tym samym czasie w nowych państwach członkowskich (EU13) sprzedano 2328 pojazdów (15%), a w krajach EFTA – 574 szt. (4%).

Patrząc przez pryzmat poszczególnych rynków to w „starej” Unii na plusie znalazły się wszystkie strategicznie rynki. Przy tak świetnych wynikach płynących z Wielkiej Brytanii (+17,7%), Francji (+10,3%), Niemiec (+2,8%), Hiszpanii (+73,1%) i Włoch (+10,5%) osiągniecie pozytywnego bilansu przez cały kontynent było czystą formalnością. Warto tutaj zwrócić uwagę, że Europa Południowa podnosi się z kryzysu, jaki dotknął ten rejon trzy lata temu. Wyniki Hiszpanii (1160 szt. wobec 670 rok wcześniej) czy Włoch (1200 szt. wobec 1086 szt. rok wcześniej) są najlepszym na to dowodem. Wyjątkiem jest oczywiście Grecja, która ponownie znalazła się w „dołku” (-34%), ale wyniki z tego kraju na poziomie 62 szt. nie mają praktycznie żadnego wpływu na ogólną kondycję europejskiego rynku.

Europejski rynek autobusowy w ciągu 5 miesięcy 2015 r.

Tabela 1. Rejestracje autobusów w Europie w okresie styczeń-maj 2015 r. – wg krajów:

Kraj

05.2015

05.2014

Zmiana %

01-05. 2015 r.

01-05. 2014 r.

Zmiana %

Belgia

79

100

-21,0%

492

367

34,1%

Chorwacja

9

20

-55,0%

69

55

25,5%

Czechy

93

63

47,6%

459

401

14,5%

Dania

31

29

6,9%

120

109

10,1%

Estonia

34

19

78,9%

131

79

65,8%

Finlandia

25

54

-53,7%

152

163

-6,7%

Francja

334

292

14,4%

2 272

2 060

10,3%

Grecja

24

48

-50,0%

62

94

-34,0%

Hiszpania

221

131

68,7%

1 160

670

73,1%

Holandia

18

30

-40,0%

179

294

-39,1%

Irlandia

21

16

31,3%

157

111

41,4%

Islandia

23

8

187,5%

53

33

60,6%

Litwa

20

6

233,3%

78

75

4,0%

Luksemburg

25

13

92,3%

144

98

46,9%

Łotwa

31

24

29,2%

136

77

76,6%

Niemcy

427

477

-10,5%

2 257

2 196

2,8%

Norwegia

100

84

19,0%

296

275

7,6%

Polska

168

125

34,4%

728

596

22,1%

Portugalia

24

13

84,6%

157

129

21,7%

Rumunia

91

42

116,7%

360

291

23,7%

Słowenia

9

9

0,0%

66

65

1,5%

Słowacja

37

24

54,2%

139

206

-32,5%

Szwajcaria

42

53

-20,8%

225

241

-6,6%

Szwecja

152

128

18,8%

414

203

103,9%

Węgry

44

82

-46,3%

162

235

-31,1%

Włochy

188

287

-34,5%

1 200

1 086

10,5%

Wielka Brytania

737

583

26,4%

3 603

3 060

17,7%

RAZEM

3 072

2 946

4,3%

15 677

13 748

14,0%

ACEA

Europejski rynek autobusowy w ciągu 5 miesięcy 2015 r.

Czas na Wschód

Jak już wspomnieliśmy, w okresie styczeń-maj „nowe” kraje Unii Europejskiej także zanotowały dodatni bilans w porównaniu do analogicznego okresu w zeszłym roku. Liczba autobusowych rejestracji osiągnęła poziom 2328 szt., co oznacza wzrost w porównaniu do ubiegło roku o 11,9%. To zdecydowane słabszy rezultat niż w I kwartale br., kiedy ta dynamika oscylowała wokół 25%. Na dodatni bilans EU13 szczególnie wydatnie zapracowała Polska (728 szt. / +22,1%), a także Czechy, gdzie zarejestrowano 435 szt. pojazdów (+14,5%). Ponadto cały czas dobrze sytuacja wygląda w Rumunii (360 szt. / +23,7%) i na Łotwie (136 szt. / +76,6%). Spadki mamy m.in. na Słowacji (-32,5%) i na Węgrzech (-31,1%).

Po 5 miesiącach br. lista rankingowa najważniejszych rynków w naszym regionie jest następująca: Polska (728 szt.), Czechy (459), Rumunia (360), Węgry (162), Słowacja (139) i Łotwa (136). Dodajmy, że w statystykach ACEA nie ma cały czas Bułgarii, która na pewno pociągnąłby w górę autobusowe rejestracje w naszej części Europy. Natomiast nowością są wyniki Chorwacji, która jak na razie nie imponuje swoja sprzedażą. Od początku roku nad Adriatykiem zarejestrowano zaledwie 69 nowych autobusów. Polska po 5. miesiącach br. zajmuje na europejskim rynku wysoką, szóstą pozycję (podobnie jak przed rokiem) i jest takim łącznikiem pomiędzy strategicznymi rynkami dla Europy a peletonem średnich i mniejszych państw. Nasza dynamika sprzedaży jest cały czas zdecydowanie powyżej europejskiej średniej (+22,1%). Za nami jest cała Skandynawia oraz pozostałe kraje Europy Środkowo-Wschodniej i taka sytuacja najprawdopodobniej utrzyma się do końca roku.


Tabela 2. Ranking  krajów w europejskim rynku autobusowym w okresie styczeń-maj 2015 r.

Lp.

Kraj

01-05.

2015 r.

Udział w rynku (%)

1

Wielka Brytania

3 603

23,0%

2

Francja

2 272

14,5%

3

Niemcy

2 257

14,4%

4

Włochy

1 200

7,7%

5

Hiszpania

1 160

7,4%

6

Polska

728

4,6%

7

Belgia

492

3,1%

8

Czechy

459

2,9%

9

Szwecja

414

2,6%

10

Rumunia

360

2,3%

11

Norwegia

296

1,9%

12

Szwajcaria

225

1,4%

13

Holandia

179

1,1%

14

Węgry

162

1,0%

15

Irlandia

157

1,0%

16

Portugalia

157

1,0%

17

Finlandia

152

1,0%

18

Luksemburg

144

0,9%

19

Słowacja

139

0,9%

20

Łotwa

136

0,9%

21

Estonia

131

0,8%

22

Dania

120

0,8%

23

Litwa

78

0,5%

24

Chorwacja

69

0,4%

25

Słowenia

66

0,4%

26

Grecja

62

0,4%

27

Islandia

53

0,3%

28

RAZEM

15 677

100,0%

ACEA


Sprawdź też:
Europa
rynek
nowe

Dodaj komentarz

Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.