TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

FlixBus dociska RegioJet. Ten prosi o pomoc Unię
InfoBus.pl - Opublikowano: 28.05.2018 16:54:45 1 komentarz
FlixBus dociska RegioJet. Ten prosi o pomoc Unię

FlixBus rozpoczął ofensywę na czeskim rynku autobusowym o rok wcześniej niż w Polsce. Teraz tamtejszy największy przewoźnik - RegioJet szuka pomocy u europejskiego komisarza ds. konkurencji.

FlixBus rozpoczął ofensywę na czeskim rynku autobusowym o rok wcześniej niż w Polsce. Teraz tamtejszy największy przewoźnik - RegioJet szuka pomocy u europejskiego komisarza ds. konkurencji, Margret Vestager.

Pod koniec maja czeska spółka Regiojet (należąca do Student Agency) skierowała list do europejskiego komisarza ds. konkurencji z prośbą o zbadanie sytuacji na czeskim rynku połączeń autokarowych. Firma jest wiodącym, prywatnym operatorem autobusów i pociągów dalekobieżnych w Europie Środkowej. I pewniej jej rozwój trwałby w najlepsze, gdyby nie pojawienie się w 2017 r. niemieckiego FlixBusa.

Zdaniem Czechów, przez te ponad 9 miesięcy FlixBus prowadził nieuczciwą konkurencję na czeskim rynku przewozowym, oferując bilety w dumpingowych cenach - pokrywających tylko w 55% ponoszone koszty. Tym samym zielona platforma bezpośrednio zagraziła funkcjonowaniu RegioJet i innym lokalnym przewoźnikom.

Równolegle RegioJet zagroził, że jeżeli Flixbus nie zaprzestanie nieuczciwej konkurencji, firma zaskarży praktyki FlixBusa do sądu. Jak podkreśla czeska spółka, Republika Czeska jest już jednym z niewielu krajów członkowskich UE, w których FlixBus nie osiągnął dominującej pozycji na rynku. Dlatego liczy na szybką decyzję i pomoc ze strony Unii.

Co robi FlixBus?

W przesłanym liście do Margret Vestager, RegioJet opisuje, jak FlixBus postępuje z mniejszymi autokarowymi przewoźnikami. Zostaje im postawione ultimatum - albo firma wchodzi w skład zielonej sieci i płaci 30% każdego od sprzedanego biletu, albo zostanie wypchnięta z rynku - m.in. poprzez dumpingową politykę cenową.

Czesi drudzy w Niemczech

Jak zauważa RegioJet, w Niemczech Flixbus zlikwidował  prawie wszystkich niepublicznych operatorów autobusowych i aktualnie RegioJet stał się praktycznie drugim co do wielkości przewoźnikiem prywatnym na krajowej linii Drezno-Berlin.

Do czego doprowadziła taka sytuacja? Zdaniem Czechów do wzrostu cen i niższej jakości. Jak podają, w Niemczech spadła liczba przewożonych pasażerów na korzyść pociągów Deutsche Bahn, które w ubiegłym roku odnotowały wzrost liczby pasażerów o 3,2 miliona.

FlixBus w Czechach

Jak na razie RegioJet nie zamierza się poddawać i co więcej - planuje rozszerzyć swoją działalność na terenie Niemiec poprzez zwiększenie liczby kursów na linii Drezno - Berlin do 20 dziennie. Do tego od lipca 2018 r. uruchomi własną sprzedaż biletów na dworcu autobusowym Berlin ZOB Central a także w Dreźnie.

Mimo niskich cen w Czechach, FlixBUs jak na razie nie odniósł jeszcze tutaj znaczącego sukcesu. Według danych RegioJet, ok 5-10% autokarowych pasażerów zdecydowało się przejść na stronę FlixBusa. Głównym powodem trzymania się dotychczasowych przewoźników jest kwestia jakości usług.

-"FlixBus zauważył, że pasażerowie trzymają się nas, dlatego zaczęli obniżać ceny, by zmusić nas do wejścia do ich sieci lub zaprzestania działalności transportowej. Naszym zdaniem, jeżeli przez 9 miesięcy ceny pokrywają jedynie 55% kosztów to nie jest to marketing tylko po prostu nieuczciwa konkurencja i sposób ekonomicznego szantażu"- dodaje Radim Jančura, właściciel i dyrektor generalny RegioJet.

Czas na debatę?

Po akcji informacyjnej RagioJet, sprawą zajęła się europosłanka, Martina Dlabajová (ALDE), która zapowiedziała, że chce zorganizować w Komisji Transportu PE debatę na temat FlixBusa.

-"Alarmujące informacje dotyczące działalności FlixBus w Republice Czeskiej to dla mnie powód do rozpoczęcia debaty. Wszelkie ograniczenia konkurencji na dłuższą metę są szkodliwe dla rynku i klientów. Zdrowa konkurencja jest pożądana w każdym biznesie, w przeciwieństwie do monopolu.  Sytuację na rynku autokarowym widzę w szerszym kontekście europejskim i obawiam się, że sytuacja w Czechach nie jest taka sama jak w innych krajach UE, gdzie Flixbus już de facto wyeliminował większość konkurencji. Uważam, że instytucje krajowe i europejskie powinny zbadać, czy nie ma tu miejsca nieuczciwa konkurencja" - podkreśliła Martina Dlabajová.

Na koniec nasuwają się dwa wnioski - pierwszy, że Unia reaguje w takich sytuacjach z mega inercją. Jeżeli nawet stwierdzi nieuczciwą konkurencję to dla słabszych podmiotów będzie już dawno "pozamiatane" na rynku. I "to se ne vrati."

Po drugie - szkoda, że RegioJet nie tworzy paneuropejskiej alternatywy dla FlixBusa i na przykład nie współpracuje z polskim Sindbadem, który jest przecież w podobnej sytuacji. W liście do pani komisarz jest mowa tylko o Czechach, a przecież FlixBus nie zdominował jeszcze wszystkich unijnych krajów. Jeżeli Czesi będą patrzeć na tę sprawę tylko przez pryzmat swojego kraju to przegrają tę bitwę.


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
linia
FlixBus
RegioJet
unia
  • Konrad Trela – 28.05.2018

    lepiej późno niż wcale przejrzeć na oczy 🤔🤔🤔

  • Mikołaj Michalski – 28.05.2018

    To chyba dlatego PolskiBus się poddał na naszym rynku.

  • Pio Sulmona – 28.05.2018

    RegioJet ahahahahahahahahahahahahah

  • Bonk Józek – 28.05.2018

    Ja bym nie liczył na interwencję. Niech wolnorynkowcy zobaczą do czego prowadzą ich utopijne wizje.

  • Sebastian Romańczuk – 28.05.2018

    To niech RegioJet zaoferuje lepsze ceny.

  • Mat Matys – 28.05.2018

    Ja wspieram RegioJet CZ . Niestety FlixBus odstawia syf - miały być zmiany tj. Nowe busy, zwiększenie odstępów między siedzeniami - tak mówiono w wywiadach. W realu przemalowano VANHOOL po PolskiBus i nic się nie zmieniło. Nadal w niektórych miejscach brakuje miejsca na nogi, wyrobione są gniazdka elektryczne, często nie działa uchylne oparcie.. Niestety to samo zaczyna się dziać w Leo Express :(

  • PauloBusiak – 29.05.2018

    Czesi się poskarzyli, w Polsce nikt nie widział problemu. Wszyscy zafascynowani komfortem zaczęli jeździć PB. A teraz się dziwią że jako lider rynku i prawie monopolista przewoźnik nie naprawia gniazdek czy foteli. Narzekajcie sami na siebie to wy kupując bilety na PB uczyniliscie go monopolista który wykonczyl konkurencje

  • Antek Stefański – 04.06.2018

    Rany boskie, rośnie nam kolejna firma z monopolistycznymi zakusami...

Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.