TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Forsal: Dlaczego Solaris tak mało zarabia?
FORSAL - Opublikowano: 20.07.2018 13:44:49

Jak informuje magazyn Forsal - producent autobusów to przykład polskiego sukcesu eksportowego. Ale nie idzie za tym sukces finansowy.

Jak informuje magazyn Forsal - producent autobusów to przykład polskiego sukcesu eksportowego. Ale nie idzie za tym sukces finansowy.

Na początku lipca ogłoszona została sprzedaż podpoznańskiego Solarisa przez jej założycieli małżeństwo Solange i Krzysztofa Olszewskich firmie CAF. Hiszpanie mają wyłożyć 300 mln euro (finalne negocjacje jeszcze trwają). Kupują producenta autobusów, który liczy się na europejskim rynku. Trudniej przychodzi mu zarabianie.

"Na dzień 23.05.2018 Grupa Kapitałowa Solaris Bus & Coach S.A. posiadała 1.500 szt. zamówień na sprzedaż autobusów. Stan ten pozwala przewidywać stabilną sytuację finansową Grupy w roku 2018" - takie zapewnienie znalazło się w sprawozdaniu z działalności firmy.

Portfel zamówień był większy niż roczna sprzedaż firmy. W ubiegłym roku znalazła nabywców na 1397 pojazdów, z czego 952 zostały wysłane za granicę. Dało to 1,85 mld zł sprzedaży. Łączne obroty grupy kapitałowej przekroczyły w minionym roku 2,1 mld zł. Były o prawie 19 proc. wyższe niż rok wcześniej.

Nie przełożyło się to jednak na poprawę wyniku netto. W 2016 r. zysk był tylko symboliczny - wyniósł niecałe 600 tys. zł. W minionym roku nie było nawet tego - strata wyniosła 14,5 mln zł. Przeliczając całokształt działalności na jeden sprzedany pojazd, strata wyniosła w ubiegłym roku ponad 10 tys. zł.

- Marże w branży autobusowej, co jest wiedzą powszechną dla osób w niej funkcjonujących, nigdy nie były wysokie. Dodatkowo w ostatnich latach europejscy producenci musieli stanąć do konkurencji z firmami spoza Europy, które wyłącznie bardzo niskimi cenami próbowały i nadal próbują przejąć rynek - wyjaśnia Mateusz Figaszewski, pełnomocnik zarządu Solarisa ds. rozwoju e-mobilności i PR.

Strata to w pewnej mierze efekt rozliczeń podatkowych. W ubiegłym roku przy 19,3 mln zł zysku netto spółka wykazała 33,8 mln zł podatku dochodowego. Rok wcześniej na poziomie brutto była strata. Zysk netto pojawił się dlatego, że na podatku firma "zarobiła" 10,3 mln zł.

Do ujemnego wyniku w 2017 r. przyczyniły się w głównej mierze spółki zależne, bo "matka" - Solaris Bus & Coach - była 12,8 mln zł na plusie. Firma jest dochodowa przynajmniej od 2007 r. Tyle, że najlepszy okres pod względem wielkości zysku skończył się w 2011 r. Do tego momentu przez cztery lata Solaris notował roczne zyski rzędu 60-80 mln zł. Później wynik nie przekraczał już 20 mln zł (wyjątkowy był 2014 r., kiedy zarobek wyniósł 30,4 mln zł).

Więcej na http://forsal.pl/artykuly/1177847,wyniki-finansowe-solarisa-dlaczego-spolka-tak-malo-zarabia.html


WIĘCEJ
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Solaris
Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.