TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Fotoradary wracają w trosce o bezpieczeństwo
InfoBus.pl - Opublikowano: 21.04.2017 09:27:54

Po nowelizacji Prawa o ruchu drogowym i ustawy o straży gminnej, z warszawskich ulic od 1 stycznia 2016 roku "zniknęło" 27 fotoradarów. Teraz wróciły.  Uruchomił je ponownie Główny Inspektorat Transportu Drogowego. Fotoradary znów mają szansę podnieść bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego.

Po wyłączeniu urządzeń, większość kierowców wróciła do poprzednich nawyków. Pokazują to pomiary przeprowadzone przez nas na początku marca ubiegłego roku. Badanie objęło trzy warszawskie arterie: Puławską, Jana III Sobieskiego i Modlińską, w miejscach gdzie stały niedziałające wówczas (zasłonięte folią) fotoradary. Pomiary były dokonywane między 28 lutego a 16 marca, przez całą dobę, przy suchej nawierzchni jezdni.

Trochę liczb

Liczby mówią same za siebie. Na ul. Modlińskiej fotoradar "pilnował" przejścia dla pieszych w rejonie posesji 287. To przejście bez sygnalizacji, ale od czasu ustawienia radaru nie doszło tam do żadnego wypadku. Po wyłączeniu urządzenia, kierowcy, zachęceni długą prostą, znów masowo przekraczali tu prędkość.

Pomiar przeprowadzony 13 marca wykazał, że dozwolonej prędkości (która została tu podniesiona do 60 km/h) przestrzegało tylko 15% pojazdów. Przeciętny kierowca jechał 70 km/h, zaś aż 15% przekraczało dozwoloną prędkość o ponad 20 km/h. "Rekordzista" miał na liczniku 158 km/h.

Podobnie smutne wnioski można wyciągnąć z wyników pomiarów na ul. Puławskiej. Tu również fotoradar zapewniał pieszym możliwość przejścia przez ruchliwą arterię. Po jego wyłączeniu ponad połowa kierowców przekraczała dozwoloną prędkość – wielu z nich o 15-20 km/h.

Lepiej, ale tylko trochę, wyglądał pomiar z ul. Jana III Sobieskiego. Tu statystyki poprawiał fakt, że radar działał na skrzyżowaniu, więc wielu kierowców jeździło wolniej. Ale nawet tutaj 30-40% kierowców nie przestrzegało dozwolonej prędkości.


Sprawdź też:
GITD
kontrola

Dodaj komentarz

Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.