TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Gazowa MIDI-powtórka w Tychach. Czy będzie tanio?
INFOBUS.PL - Opublikowano: 11.10.2018 17:00:00
fot. PKM Tychy

PKM w Tychach jeszcze raz szuka dostawcy gazowych autobusów klasy MIDI z nadwoziami długości 8,9 - 10,9 m. Zmienione kryteria oceny ofert mogą wskazywać, że spółka liczy na niższą cenę.

Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Tychach jeszcze raz szuka dostawcy gazowych autobusów klasy MIDI z nadwoziami długości 8,9 - 10,9 m. Zmienione kryteria oceny ofert mogą wskazywać, że spółka liczy na niższą cenę w porównaniu z poprzednim podejściem. Ale czy szybsza dostawa na to pozwoli?

Warunki formalne ogłoszonego w tydzień temu postępowania opisaliśmy tutaj. Wybrany przez PKM dostawca będzie miał 9 miesięcy od podpisania umowy na przekazanie autobusów, a więc o 3 miesiące mniej w porównaniu z poprzednim przetargiem. Tyski przewoźnik dalej wymaga objęcia pojazdów standardową, a więc dwuletnią gwarancją całopojazdową.

Zmalała także, choć nieznacznie, szacunkowa wartość zamówienia z 7 628 000 PLN netto do 7 548 000 PLN netto. Wedle tych szacunków jeden taki pojazd miałby kosztować już nie 953 500 PLN netto, a 10 000 PLN netto mniej.

Wybór najlepszej oferty

Oferty, które otrzyma tyski PKM zostaną ocenione w bardzo prosty sposób. Posłużą temu dwa kryteria. Cena ma 90% wagi. Pozostałe 10% będzie można zdobyć za zaoferowanie autobusów, które spalają jak najmniej CNG w warunkach testu SORT 2. Widać więc na co przewoźnik kładzie główny nacisk.

Jakie autobusy?

PKM interesują wyłącznie autobusy całkowicie niskopodłogowe. Mają to być konstrukcje z nadwoziami o długości 8,9 – 10,9 m, szerokości do 2,55 m i nie wyższe niż 3,45 m. Każdy umożliwi podróż min. 60 pasażerom, w tym nie mniej niż 26 na miejscach siedzących. Przynajmniej 2 fotele mają być dostępne z niskiej podłogi. Dostęp na pokład ma być zapewniony przez dwa wejścia w układzie 2-2-0 lub 1-2-0.

Pojazdy mają być napędzane silnikami gazowymi, które spełniają normę Euro 6. Dodatkowo muszą być one przystosowane do tankowania biogazem. Muzą to być jednostki o pojemności min. 5,8 l. Nie mogą być one słabsze niż 150 kW i osiągać min. 1000 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Zostaną one zblokowane z automatycznymi skrzyniami biegów ze zwalniaczami hydraulicznymi. Przekładnia musi posiadać oprogramowanie umożliwiające optymalizację zużycia paliwa. Nie zabraknie oczywiście systemu detekcji i gaszenia pożaru w komorze silnika.

Autobusy muszą posiadać klimatyzację z funkcją rozdzielenia pracy osobno na przestrzeń pasażerską i kabinę kierowcy. Moc agregatu ma być dostosowana do kubatury pojazdu. Naturalna wentylacja ma być zapewniona przez wywietrzniki dachowe oraz przynajmniej cztery okna przesuwne. Pasażerowie będą mieli do dyspozycji gniazdka z portami USB. Nie zabraknie oczywiście także monitoringu.

Czas na SIP. PKM wymaga zamontowania trzech zewnętrznych wyświetlaczy diodowych o wysokiej rozdzielczości. W środku znajdą się dwie tablice- jedna LED o rozdzielczości 120 x 16 pkt oraz LCD o przekątnej 23". Do tego oczywiście autobusy muszą posiadać GPS. Tyska spółka chce także, aby pojazdy były przystosowane do montażu urządzeń ŚKUP.

Typujemy...

Rynek gazowych autobusów klasy MIDI to praktycznie nisza. Dostępność takich konstrukcji jest znikoma poza maksymalnie trzema producentami, którzy mogą coś zaoferować. W tej sytuacji jedno wydaje się pewne. PKM szuka oferty tańszej niż 995 000 PLN netto za autobus. Pytanie o ile, a właściwie czy w ogóle uda się zejść poniżej tej ceny pozostaje póki co otwarte.


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
przetarg
tabor
PKM Tychy
CNG
Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.