TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Gazowe gradobicie ofertowe w Tychach. 5 producentów!
INFOBUS.PL - Opublikowano: 01.02.2019 15:00:59 1 komentarz
Gazowe gradobicie ofertowe w Tychach. 5 producentów!

Dawno już nie mieliśmy autobusowego przetargu, który cieszyłby się tak dużym zainteresowaniem producentów! Tyski PKM otworzył 7 ofert w przetargu dostawę 43 pojazdów na CNG.

Dawno już nie mieliśmy autobusowego przetargu, który cieszyłby się tak dużym zainteresowaniem producentów. Dziś, 1 lutego tyski PKM otworzył oferty w przetargu dostawę 43 pojazdów na CNG. Swojego propozycje przedstawiło aż pięciu producentów! Co prawda powyżej budżetu, ale...

Przypomnijmy, że tyski przewoźnik ma ambitny plan. W ciągu najbliższych kilku lat chce wyeliminować ze swojej floty autobusy z silnikami diesla. W 2024 roku każdy autobus spółki ma posiadać napęd gazowy. W tym celu przewoźnik przy wsparciu unijnym w ramach POIŚ chce pozyskać ponad 60 pojazdów na CNG. Pierwszym etapem w realizacji tej strategii był zakup 10 gazowych minibusów. 20 sierpnia 2018 r. PKM podpisał z firmą MMI ze Zbyszewa umowę na ich dostawę.

Kolejnym jest zakup 8 autobusów autobusów klasy MIDI na CNG. Z pierwszym razem spółka nie przystała na ofertę Scanii. W powtórce natomiast otrzymała już dwie oferty- od Scanii i SOR-a. Ostatecznie wybór tyskiego przewoźnika padł na autobusy BNG10,5 czeskiego producenta.

Ostatnim etapem gazowej strategii jest zakup 43 autobusów standardowych i przegubowych. Przetarg na ich dostawę rozpoczął się pod koniec października 2018 r. Po niespełna miesiącu został on jednak unieważniony. Poszło o brak platformy zakupowej, na którą można byłoby składać oferty w formie elektronicznej, a więc w postaci, którą przewidują znowelizowane niedawno przepisy prawa zamówień publicznych. Nowy został ogłoszony w pierwszej połowie grudnia. PKM poluzował pewne wymogi, co miało poskutkować lepszymi cenami i przede wszystkim jak największą liczbą ofert. Było to doskonale widać kiedy opisywaliśmy oczekiwania przewoźnika wobec gazowych solówek oraz przegubowców.

Dziś minął termin składania ofert. Na 43 nowe gazowce spółka przygotowała budżet w wysokości 62 791 500 PLN brutto. Rozbijamy to na poszczególne zadania i co nam wychodzi? Na autobusy klasy MAXI kosztorys wynosi 22 836 947,69 PLN brutto, co daje 928 331,21 PLN netto wyceny jednostkowe. Natomiast przegubowce to 39 954 552,31 PLN brutto, a więc maksymalnie 1 412 320,69 PLN netto za jednego. Poluzowanie wymagań przyniosło dobry skutek, bo PKM będzie wybierał najlepszą z ofert, które otrzymał aż od pięciu producentów!

Jako pierwszy swoją propozycję, ale tylko w zadaniu przegubowym przedstawił Solaris. Oferta opiewa na 40 596 150 PLN brutto. A to daje 1 435 000 PLN netto za jeden egzemplarz Nowego Urbino 18 CNG.

Kolejnym oferentem jest Scania, która zdecydowała się wystartować w części na krótkie autobusy. I tyle na razie na temat oferty producenta. Nie można bowiem było otworzyć jej elektronicznej propozycji. Zatem nie mamy pełnej wiedzy na temat ceny gazowego Citywide'a 12LF dla Tychów.

Trzecim, sensacyjnym oferentem jest Autosana. Producent z Sanoka chce powalczyć o gazowe solówki. Jego propozycja opiewa na 25 653 249 PLN brutto, co daje 1 042 815 PLN netto za egzemplarz gazowego SanCity 12LF.

Pora na czwartego, ale jednocześnie pierwszego gracza, który stanął do walki o obie części. Mowa o MAN-ie. Oferta producenta "lwów" na autobusy klasy MAXI opiewa na 25 571 700 PLN brutto, co daje cenę jednostkową 1 039 500 PLN netto. Z kolei za dostawę 23 przegubowców MAN chciałby zainkasować 39 181 650 PLN brutto, a więc 1 385 000 PLN netto za jednego. Z jakimi autobusami wystartował "lew"? Wydaje nam się, że to dalej jeszcze "starsza" odsłona Lion'sów City.

Czas na ostatniego gracza. To SOR, który wykorzystał szansę jaką mu dawał SIWZ i również postanowił zawalczyć o obydwa zadania. W części na solówki mocno odskoczył pozostałym konkurentom chcąc zainkasować 19 637 200 PLN netto, czyli 981 860 PLN netto za jednego NBG12. Z kolei w przypadku przegubowców SOR już nie jest najtańszy. Oferta za 23 sztuki autobusów NBG18 to 33 765 100 PLN netto, czyli 1 448 047,83 PLN netto za jednego.

Kwestię pieniędzy pozwolimy sobie chwilo pominąć, gdyż przypomnimy kryteria oceny ofert. Cena ma 85% wagi. 15% można uzyskać za zaoferowanie gazowców, które mają jak najniższe zużycie CNG w warunkach testu SORT2 (10%) oraz z silnikami o pojemności powyżej 8 l (5%). I teraz pytanie jest następujące- solówki od SOR-a, a przeguby od MAN-a, a może jednak podwójne zwycięstwo czeskiego producenta?


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
przetarg
tabor
PKM Tychy
CNG
Solaris
Scania
Autosan
MAN
SOR